Menu

Na košickou dětskou historickou železnici zamíří tramvaj K2S

Fotografie tramvaje K2S v původním lakování („Kotas“) ve smyčce žst. Nové Mesto dne 4. 10. 2005.  (foto: Ing. Mário Kováč)
Fotografie tramvaje K2S v původním lakování („Kotas“) ve smyčce žst. Nové Mesto dne 4. 10. 2005. (foto: Ing. Mário Kováč)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
27. 02. 2024 21:12
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Nejstarší z bratislavských tramvají typu K2S by měla zamířit ze slovenské metropole do Košic a stát se součástí sbírky skanzenu kolejových vozidel místní dětské (původně pionýrské) železnice v Čermeľském údolí.

Pionýrská dráha byla v Košicích vybudována v letech 1955 (I. etapa z Čermeľe na výhybnu Vpred) a 1956 (II. etapa až na konečnou Alpinka), přičemž celková délka dráhy o rozchodu 1 000 mm vedené rekreační zalesněnou oblastí dosáhla 3,9 km. Na rozdíl od všech ostatních pionýrských železnic, které v 50. letech v Československu vznikly, se podařilo provoz na té košické udržet, byť zde bylo krátké intermezzo let 1973–75 a 1993, kdy byla mimo provoz. Namále měla drážka, jejímž provozovatelem je zatím stále košický DP (nikoli však dopravcem – provoz vlaků zajišťuje Detská železnica Košice, o.z.), i v roce 1994, zajímavou atrakci se ovšem podařilo díky entusiasmu dobrovolníků udržet. V sezóně je tak možné se svézt vlaky taženými buďto parními lokomotivami či dieselovými stroji T211 (potažmo po změně rozchodu TU29), za nimiž jsou taženy otevřené a uzavřené osobní vozy.

Spolek Detská železnica Košice usiloval již v minulosti o získání tramvaje, konkrétně jednoho z vyřazených vozů typu T3, a to – logicky – přímo z Košic. Tramvaj přitom neměla být na dráze provozovaná a měla sloužit jen jako statický exponát a upomínka pro návštěvníky na legendární typ tramvaje poté, co se Košice s pravidelným provozem těchto vozů jako první město v někdejší federaci rozloučily. Jednání s DPMK ale skončila překvapivě neúspěšně a nápad na získání tramvaje byl odložen ad acta. Přesto by se měla tramvaj ve sbírce sdružení nakonec objevit, a ne ledajaká. Na východ Slovenska by se měl přesunout prototyp tramvaje typu K2S z roku 1998, který do prodeje nabídl po vyřazení bratislavský DP. „S myšlienkou obohaťiť naše zbierky o atraktívnu električku sme prišli v čase, kedy sa košický Dopravný podnik lúčil s vozidlami T3. Žiaľ, neuspeli sme, čo dnes nemá význam komentovať. Aj preto sme radi, že sme mohli zareagovať na ponuku bratislavských dopravákov a odkúpili prototypové vozidlo K2S 7101. Veríme, že z hľadiska histórie mestskej dráhy na brehu Dunaja má určite veľkú hodnotu, a tak si aj návštevníci z Bratislavy u nás nájdu kúsok svojho sveta. V každom prípade veríme, že pekná električka zaujme čo najviac návštevníkov jedinej zachovanej detskej železnice na území bývalého Československa,“ uvedl ředitel provozu dráhy Ľubomír Lehotský.

Na košické dětské železnici je možné se svézt i parními vlaky. Na snímku vidíme lokomotivu B 900/200 z roku 1956, kterou pro důlní provozy vyráběla ČKD Sokolovo. Šlo o vůbec poslední typ parních lokomotiv, které se ve výrobním programu ČKD udržely – ty poslední byly dodány až v roce 1959. Během 12 let výroby vzniklo celkem 836 těchto strojů, což z nich současně dělá nejpočetnějšího zástupce jednoho typu parních lokomotiv se značkou ČKD. V Košicích je od roku 2016. (foto: Libor Hinčica)

Připomeňme, že Bratislava v letech 1998 až 2009 zmodernizovala celkem 35 tramvají K2 na typu K2S (z toho devět vozů bylo fakticky novostavbou). Slovenské hlavní město zvolilo cestu hloubkové rekonstrukce vozidel v režii šumperského Parsu spojené s dosazením nových čel dle architekta Patrika Kotase jakožto formu obnovy vozového parku v době, kdy Dopravní podnik nedisponoval prostředky, jež by mu umožnily nákup nových vozů. Jako první byl na modernizaci přistaven vůz někdejšího ev. č. 7048 (resp. od dodání do roku 1983 ev. č. 357), který byl vyroben v roce 1975 a do provozu zařazen od 1. 1. 1976. Po modernizaci, která tehdy vyšla na 7 851 857 slovenských korun, byla tramvaj označena ev. č. 7101 a v provozu se udržela až do května 2022. Jakožto prototyp se v některých detailech odlišoval od později dodávaných vozů. 

V rámci nabídky prodeje vyřazených vozů o něj Detská železnica Košice projevila zájem s tím, že tramvaj by měla být i tentokrát především atrakcí pro návštěvníky plánovaného skanzenu kolejových vozidel, jenž by měl zpestřovat program výletníků. Na rozdíl od dřívějšího záměru s obstaráním vyřazené „té trojky“ se ale tentokrát – vzhledem k vhodnému rozchodu – nevylučuje ani možnost, že by po provedení nezbytných úprav a obstarání potřebných povolení a osvědčení mohla tramvaj – tlačená z Čermeľe směrem na Alpinku dieselovým „prasátkem“ – vyjet i na dráhu a sloužit příležitostně k přepravě cestujících. O ty by patrně v takovém případě rozhodně nouzi neměla.  

Podobné články