Zatímco vozidel má ostravský DP nadbytek, takže si může dovolit i zapůjčení části své flotily do Košic, s řidiči je to zjevně o poznání horší. Nedostatek řidičů, údajně způsobený vysokou nemocností, vedl již v říjnu k pronájmu vozidel včetně řidičů od společnosti Z-Group pro zajištění dopravní obsluhy během výluky tramvajové tratě na Místecké ulici. Ostravský DP přitom zaplatil za 1 km provozu (včetně řidiče) 52 Kč (průměrné vlastní náklady DPO na jeden vozový kilometr autobusů činily v loňském roce 43,81 Kč). Výluka trvala od 5. 10. do 30. 10. 2021 a v provozu se na ní objevily linkové autobusy SOR CNG 12 a 12m dieselový vůz Crossway LE (původem od dopravce VYDOS BUS).
Od 1. 11. 2021 jsou k vidění v síti ostravské MHD další netradiční autobusy, které tentokrát zaskakují na trolejbusových linkách. Vozidla na přímou výzvu DPO poskytl dopravce 3ČSAD ze skupiny Transdev. Z Karviné tak dorazily autobusy SOR BNG 12 ev. č. 416 (r. v. 2015), z Orlové pak vůz SOR NB 12 ev. č. 402 (r. v. 2013) a z Havířova Citelis 12M CNG ev. č. 209 (r. v. 2013), které doplňuje ještě jeden vůz SOR NB 12 používaný od září 2021 v neveřejné dopravě (předtím byl necelý rok vůz alokován na MHD Bruntál, původně pak sloužil pod ev. č. 389 v Orlové; r. v. 2011).
Do ostravské MHD se tak po sedmi měsících od vyřazení posledního vozu Irisbus Citelis 12M vrátil dočasně zástupce tohoto typu, byť v CNG verzi (ta byla v Ostravě v minulosti pouze zkoušena, konkrétně na podzim roku 2009). Vozidla značky SOR byla v ostravské flotile zastoupena jen třemi trolejbusy, z nichž dodnes jezdí dva (SOR TNB 12 a SOR TNB 18), a čtyřmi elektrobusy (SOR EBN 10,5), z nichž jsou v provozu používány stále tři vozy.
V registru smluv prozatím nebyla zveřejněna smlouva, takže není zřejmé, na kolik provoz pronajatých vozidel vychází. Rovněž není zcela jasné, proč dopravce nevyužil pouze možnosti pronájmu řidičů, ani proč byla náhrada směřována zrovna na trolejbusové linky (namísto využití „univerzálních“ řidičů právě pro trolejbusový provoz a nahrazení autobusových spojů).
S ohledem na odlišný odbavovací systém mají cestující svezení náhradními autobusy zdarma (stejně jako v případě říjnové výluky), takže nasazení autobusů na trolejbusové linky představuje pro město navíc únik tržeb. Naprosto zoufalé se ukázalo první i druhý den provozu označení vozidel. Přestože informační systém 3ČSAD umožňuje velmi jednoduše připravit odpovídající cíle linek, objevily se na vozidlech jen nejrozšířenější informační tabule na světě v podobě papírů A4, jež byly různě rozházeny na palubních deskách vozidel, takže člověk při pohledu na přijíždějící autobus mohl nostalgicky zavzpomínat na zástupy „maršrutek“ u kyjevského hlavního nádraží (byť i ty se zpravidla zmohou alespoň na polepený plast). Nezbývá než doufat, že v tomto směru bude v dohledné době provedeno nějaké zlepšení, neboť provoz náhradních autobusů by měl být běžným obrázkem v ostravských ulicích po celý listopad.