Menu

Na podzim života zamířil do PID první Midway

Sněhobílý Irisbus Midway 9.7M dopravce LEXTRANS BUS klesá při jízdě na lince 570 z obce Příčina do zastávky Petrovice, statek. (foto: Matěj Stach)
Sněhobílý Irisbus Midway 9.7M dopravce LEXTRANS BUS klesá při jízdě na lince 570 z obce Příčina do zastávky Petrovice, statek. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
31. 08. 2020 20:59
Matěj Stach
2 minuty čtení

Po dlouhých třinácti letech od ukončení výroby midibusů Irisbus Midway a Midys se jeden z 298 vyrobených exemplářů konečně stal i součástí Pražské integrované dopravy. Zatímco na jižní Moravě patřily midibusy stavěné na koncernovém podvozku MidiRider ke koloritu tamní linkové přepravy, v případě Středočeského kraje se vozy nikdy nerozšířily. Jako první Irisbus Midway se tak do PID dostal v souvislosti s II. etapou integrace Rakovnicka v srpnu letošního roku až vůz společnosti LEXTRANS BUS.

Středněpodlažní midibus Ikarus F15, prodávaný ale výhradně pod značkou Irisbus Midway 9.7M (potažmo Midys), má na délku 9,7 metru, je 2.500 mm široký a 3.099 mm vysoký (s klimatizací 3.324 mm). V nabídce byl pouze s motorem Iveco F4A Tector EURO 3, a to o výkonu buď 176 kW, anebo opčně 194 kW. Převodovka mohla být osazena jak manuální šestistupňová ZF, tak automatická čtyřstupňová od stejného výrobce. Hlavním rozdílem mezi linkovou variantou Midway a dálkovým modelem Midys byl samozřejmě stupeň výbavy, lišilo se ale také umístění druhých dveří, které má dálková varianta situovány až za zadní nápravou.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, v krátkém produkčním období obou modelů mezi lety 2004 a 2007 bylo zhotoveno celkem 298 vozů. Už v říjnu 2003 byl na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku představen model Midys, následovaný v červnu 2004 linkovou variantou, která se poprvé světu ukázala na Autotecu v Brně. Vozy byly stavěny na koncernovém podvozku MidiRider vyráběném ve španělské Barceloně, kompletace pak probíhala v tehdejším budapešťském závodu Ikarusu (t. č. již spadajícího do holdingu). Do řetězce byla zapojena i vysokomýtská Karosa, která dodávala některé komponenty jako např. sedadla.

Suverénně největším odběratelem midibusů Midway a Midys se stala země galského kohouta, Francie, kam doputovalo celkem 188 vozů. 60 midibusů se prodalo do České republiky a na Slovensko, 28 do Belgie, souhrnně 16 pak putovalo na německý a rakouský trh. Další 3 kusy skončily v Maďarsku a po jednom voze odebrali dopravci na Islandu a ve Španělsku. Jeden předváděcí vůz zamířil ještě do Litvy. Zatímco 5 vozů pro SAD Banská Bystrica bylo prodáno v roce 2006 na Slovensko přímo, zbylé autobusy figurují v dobových statistikách v kolonce Česká republika. Ze zbylých 55 kusů je hned 42 připisováno českým dopravcům či dealerům, pouze 13 vozů pak dopravům slovenským. Ve skutečnosti v rámci Česka nakonec nalezlo uplatnění 35 vozů, na Slovensku naopak hned 20, resp. 25 i s těmi prodanými napřímo.

Také v Kralovicích v Plzeňském kraji byl dne 25. srpna zvěčněn právě vůz ev. č. 1343 na lince 570. První vypravení do PID si vůz odbyl se zpožděním jen o 5 dní dříve. (foto: Matěj Stach)

V prostředí České republiky byly midibusy Midway 9.7M charakteristické především pro linky IDS JMK, kde se vystřídalo hned 21 exemplářů. Největším odběratelem vozů se stal BODOS BUS (10 kusů) následovaný dopravci ČAD Blansko (6), VYDOS BUS, ADOSA (oba 2) a BORS Břeclav (1). Tři autobusy zakoupila ještě společnost ČSAD Frýdek-Místek, jinak se jednalo vždy pouze o kusové nákupy. Ze známějších provozovatelů linkové dopravy zařadili Midway nebo Midys dopravci LIGNETA, Cvinger bus a VV autobusy z Karlovarského kraje nebo KRODOS BUS z kraje Zlínského. V rámci Středočeského kraje se uplatnily midibusy Midway 9.7M u ČSAP Nymburk (dnes součást OAD Kolín) a ČSAD MHD Kladno. V roce 2009 se do Česka dostaly ještě 4 vozy původem ze SAD Banská Bystrica, které zakoupila společnost Autobusy Kavka pro provoz v Ústeckém kraji. Konečně v srpnu 2010 byl od stejné firmy odkoupen i její poslední vůz typu Midway poznávací značky BB-216CG, jenž zařadila na linky právě společnost LEXTRANS BUS.

Po jedné dekádě se midibus dočkal i vstupu do Pražské integrované dopravy, a to konkrétně po zaintegrování oblasti nazvané jako Rakovnicko II od 15. srpna 2020. Rodinný podnik zde provozuje část spojů na páteřní lince 570 (Rakovník – Lubná – Čistá – Kralovice) a poté celou linku 573 v relaci (Břežany) – Čistá – Drahouš – Jesenice – (Kolešov). Midibus Irisbus Midway 9.7M, který při integraci obdržel ev. č. 1343, turnusově obsluhuje právě spoje páteřní linky 570. V pracovní dny lichých týdnů by měl být nasazován na ranní pořadí /1 (provoz cca do půl čtvrté), v sudé týdny naopak na večerní /2, které je venku zhruba od šesti do půlnoci. S Midwayem se na lince 570 střídá Karosa C 954.1360 ev. č. 1345; na minibusové 573 poté jezdí téměř všechny spoje nová Dekstra LE 37 ev. č. 1341 v trikoloře PID. Na přelomu roku očekává LEXTRANS BUS příchod nového autobusu Iveco Crossway LE LINE, který ve „velkém“ turnusu nahradí jeden z již jmenovaných vozů. Který z nich to ale bude, není prozatím určeno.

Podobné články