Menu

Na prototyp Tramina se usmálo štěstí. Tramvaj koupila Poznaň

Prototyp tramvaje Solaris Tramino na veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně. (foto: Libor Hinčica)
Prototyp tramvaje Solaris Tramino na veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 04. 2022 20:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Nečekané rozuzlení má příběh prototypu tramvaje Solaris Tramino S100, jenž byl představen v roce 2009 a od roku 2010 se účastnil dlouhodobých zkušebních jízd v Poznani, kde byl posléze pronajat místnímu dopravci MPK Poznań. Ten vůz v srpnu 2018 odstavil z provozu a v září 2020 došlo k jeho převezení do areálu Solarisu, kde tramvaj stála pod širým nebem.

Ještě počátkem roku se zdálo, že tramvaj bude sešrotována, neboť o vůz neprojevil zájem žádný z dopravců. Poznaň, která vůz dlouhodobě provozovala a která koupila 45 příbuzných tramvají Tramino S105p, zájem o vozidlo odmítala s ohledem na jeho atypické provedení. Přesto se právě poznaňský DP stal nakonec novým majitelem vozidla.

Opatrné vyjádření zájmu o vůz zaznělo z úst šéfa poznaňského DP před několika týdny. Nyní bylo potvrzeno, že MPK Poznań se skutečně stal novým majitelem vozidla a že se již vůz nachází v jednom z areálů společnosti. Oproti dřívějším postojům dopravce se ten nynější značně liší: „Byl by hřích si tuto tramvaj nekoupit. I za předpokladu nákladů na hlavní opravu bude nákup a modernizace tohoto vozu mnohem, mnohem levnější než pořízení nové plně nízkopodlažní tramvaje. Rozsahem práce, kterou chceme na tomto voze vykonat, zajistíme, že nám vůz bude sloužit dalších 15 nebo 20 let. Není to tak, že bychom kupovali šrot. Připočteme-li velmi příznivou cenu, mohu říci, že se tento nákup jednoduše vyplatí,“ uvedl k nákupu ředitel MPK Poznań Krzysztof Dostatni.

Kupní cena ovšem prozrazena prozatím nebyla. Očekává se, že tramvaj by měla projít opravou a částečnou modernizací ještě v letošním roce. Dopravce vypíše na tuto opravu samostatné výběrové řízení. Ke změně postoje MPK Poznań vedla patrně i současná situace na polském trhu v oblasti nákupu nových tramvají z fondů EU, kdy některé podniky nemají momentálně možnost na evropské peníze dosáhnout, byť mají připravené projekty. Poznaň, která připravuje otevření nové tramvajové trati, se obává možného nedostatku vozidel, a tak mj. uvažuje o nákupu ojetých obousměrných tramvají.

Podobné články