Menu

Na Ukrajinu zamířil první trolejbus Škoda 25 Tr. Z Prešova

Trolejbus Škoda 25 Tr ev. č. 704 zachycený v centrum Prešova dne 17. 7. 2007. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 25 Tr ev. č. 704 zachycený v centrum Prešova dne 17. 7. 2007. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 06. 2023 18:56
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Prešovský DP opustil první z trolejbusů Škoda 25 Tr ev. č. 704, jenž zamířil na Ukrajinu. DP mesta Prešov jej prodal již v loňském roce společně s dalšími dvěma trolejbusy typu 24 Tr (ev. č. 703 a 705). Zatímco vozy standardní délky se podařilo vyexpedovat ještě v září 2022 a jejich novým působištěm se stalo město Ternopil (kupující za každý z vozů dal 1 200 €; přibližně 28 800 Kč), článkový vůz (odprodaný za 1 600 €; přibližně 38 400 Kč) byl určen pro měst Chmelnyckyj a na Slovensku pobyl až do června 2023. Důvodem byla porucha zadní nápravy, kterou si svépomoci opravili v areálu DPMP sami pracovníci budoucího provozovatele.

Prešov pořídil celkem pět trolejbusů 25 Tr v letech 2006 (ev. č. 704), 2007 (ev. č. 707 a 708) a 2008 (ev. č. 709 a 710). Provozně šlo o vozidla poměrně nespolehlivá, opakovaně se u nich projevovaly zejména závady hnací nápravy, což byl neduh, který provázel tuto modelovou řadu také u dalších provozovatelů. Nízká provozní spolehlivost se odráží i na počtu najetých kilometrů, který se u všech prešovských „pětadvacítek“ pohybuje okolo 590 000 až 660 000 km, což vzhledem ke stáří vozidel nejsou právě vysoké hodnoty. Vůz ev. č. 704, který byl naposledy vypraven do provozu s cestujícími dne 26. 10. 2020 a od té doby byl sice nadále veden ve stavu, avšak pro zmíněný defekt nápravy již vozovnu neopustil, zvládl během 14 let provozu najezdit dle kupní smlouvy jen 661 238 km.

Dlouhý náklad v podobě 18m trolejbusu 25 Tr ev. č. 704 je natlačován na silniční trajler před odjezdem na Ukrajinu. (foto: Ing. Juraj Handzuš)

V současné době je z prešovských trolejbusů 25 Tr provozní pouze vůz ev. č. 709, který si DPMP ponechává jako rezervní, byť naposledy se v provozu s cestujícími objevil 17. 1. 2023. Ostatní vozy uvedeného typu se stále nacházejí v Prešově, ovšem vozidla ev. č. 707 a 708 jsou dlouhodobě nepojízdná. Vůz ev. č. 707 byl naposledy vypraven již 28. 11. 2019, a i když se takřka po roce odstávky ještě jednou dostal za bránu vozovny (dne 20. 10. 2020), musel být ihned stažen pro závadu zpět. Vůz ev. č. 708 si odbyl svou derniéru na lince dne 16. 3. 2020 a vůz ev. č. 710 byl odstaven pro poruchu trakčního měniče dne 26. 11. 2022, nicméně s tímto vozem lze alespoň manipulačně vlastní silou pohybovat. Předpokládá se, že všechny tři nadbytečné vozy budou v nejbližší době nabídnuty k prodeji. 

K nakládce vozu 25 Tr ev. č. 704 na silniční trajler došlo dne 14. 6. 2023. V Chmelnyckém nepůjde o prvního zástupce modelové řady 24/25 Tr, neboť do města již loni zamířil i ex-plzeňský vůz standardní délky ev. č. 502 (ještě s karoserií Citybus, potažmo Agora). Celkově se na Ukrajině momentálně nachází – budeme-li počítat i ex-prešovskou „pětadvacítku“ – jen osm reprezentantů řady 24/25 Tr.

Závěrem připomeňme, že trolejbusy 25 Tr byly vyráběny v letech 2004 až 2014. Během tohoto období opustilo plzeňskou Škodu Electric jen 78 vozů, z toho pouze prototyp byl vyhotoven v provedení se starší karoserií „Citybusu“. S výjimkou pěti trolejbusů v Prešově a šesti v Bratislavě skončily všechny ostatní vozy ve službách českých dopravních podniků.

Podobné články