Menu

Nad trolejbusy v Nižném Novgorodu se smráká

Trolejbusy jezdí ve městě od roku 1947. (foto: Sergej Filatov/Wikipedia.org)
Trolejbusy jezdí ve městě od roku 1947. (foto: Sergej Filatov/Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
27. 04. 2022 20:16
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Gubernátor Nižněnovgorodské oblasti, Gleb Nikitin, před několika málo dny v diskuzi s občany prohlásil, že je v Nižném Novgorodu v plánu dále trolejbusovou dopravu nerozvíjet a do budoucnosti se bude město bude opírat o plynové autobusy a elektrobusy. Město, které se za poslední léta nezmohlo na žádnou významnější obnovu svého parku trolebusů i tramvají (pokud tedy nepočítáme letošní příchod několika ex-moskevských rekonstruovaných T3 a loni dodaných 11 tramvají 71-415R v retro stylu) a vzalo před nedávnem zavděk několika desítkám trolejbusových ojetin z Moskvy, si zřejmě najednou může dovolit utrácet. 

První trolejbusové úseky už začaly být na některých ulicích v tomto měsíci likvidovány a naděje, že by pod pojmem elektrobus mohl být v mysli Nikitina skryt parciální trolejbus, je víceméně nulová: Gleb Nikitin je dobrým známým primátora Moskvy, Sergeje Sobjanina, se kterým se také tu a tam setkává. Především však vyjádření Nikitina na sociálních sítích bylo jednoznačné: dle něj jsou totiž elektrobusy i plynové autobusy „nesrovnatelně více efektivnější než trolejbusy“ a svá tvrzení Nikitin opírá dle svých slov o výzkumy. Svá čísla ovšem nikde dosud nezveřejnil. Loni na podzim přitom byla v Rusku prezentována studie, která srovnávala na 10 km dlouhé modelové trase jednotlivé typy vozidel MHD (pracovalo se s několika zástupci tramvají, trolejbusů, autobusů i elektrobusů) a zkoumala jejich roční náklady na provoz včetně započtení nákladů na chod infrastruktury. Z ní vyšlo, že parciální trolejbus i klasický trolejbus vycházejí levněji než „plyňák“ i elektrobus. Nač tedy musí troleje z ulic Nižného Novgorodu dolů namísto toho, aby se využily pro další rozvoj MHD tak, jak to nyní činí Petrohrad, Krasnojarsk či třeba Saratov, není jasné. 

Nižnij Novgorod ovšem není jediným městem, kde to mají trolejbusy nahnuté. Loni na konci roku se možný konec trolejbusů a jejich náhrada elektrobusy skloňoval v Bělgorodu. 

Podobné články