Menu

Nadzemní trolejbusový koridor v CDMX slavnostně otevřen. V nedokončeném stavu

Trolejbusy na koridoru. (foto: Ariana Pérez/Publimetro)
Trolejbusy na koridoru. (foto: Ariana Pérez/Publimetro)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
11. 09. 2022 20:46
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Dne 11. září 2022 v 11.00 došlo ke slavnostnímu otevření nadzemního trolejbusového koridoru v Ciudad de México, a to za přítomnosti primátorky Claudie Sheinbaum a celé řady významných hostí (např. čínský velvyslanec, předseda mexického kongresu atd.). Slavnostní okamžik působil ovšem poněkud rozpačitě: koridor není stále dokončený, neboť konečná smyčka v blízkosti terminálu Constitución de 1917 není stále ještě hotová (nemluvě pak o kilometrovém úseku na opačném konci, který se ještě ani nezačal stavět) a nad koridorem ještě stále zbývá natáhnout zhruba polovinu trolejí, takže trať ještě není ani částečně pod proudem. Cestující si na trolejbusy proto ještě několik měsíců počkají, protože je nutné provést betonáž mostovky v koncovém úseku a dostavět to, co se dosud nepodařilo dokončit.

Již včera, 10. září, dostalo zhruba 800 místních obyvatel možnost svézt se trolejbusem po nedokončeném koridoru. (foto: Secretaría de Movilidad CDMX)

Pohled seshora. (foto: Secretaría de Movilidad CDMX)

Navzdory masivnímu nasazení pracovních sil v posledních dnech se smyčka Constitución de 1917 nepodařila dokončit, jak dokazuje tento snímek starý jen pár hodin. (foto: El Universal)

Snímek starý zhruba týden ukazuje totéž místo, nicméně z opačné strany a v nižší výšce. (foto: Milenio)

Na jedné ze stanic. (foto: Alejandro Granados/Publimetro)

Obří stavba koridoru, která spolkla v přepočtu zhruba 4 mld. Kč, byla zahájena sice teprve na jaře roku 2020, avšak primátorka a její kolegové měli za to, že bude hotova zhruba do jednoho roku. To se pochopitelně nemohlo stát a také nestalo, a co hůř, otevření koridoru se neustále odsouvalo. Jednou kvůli nehodě montážního celku (jež však nemohla ovlivnit celou stavbu a už vůbec ne o více jak pár týdnů), jindy kvůli údajnému nedostatku oceli (což však rozporovali někteří očití svědci, podle kterých byl materiál zajištěn s předstihem na místě), poté kvůli údajně nutné změně v projektu. Jinými slovy výmluva následovala výmluvu, zatímco řada místních tvrdila, že se na většině stavby celé měsíce nepracovalo, což měla dle nich být hlavní příčina pokračujících průtahů. Když si pak primátorka prosadila jako datum inaugurace 11. září v kombinaci s 11. hodinou, začali si mnozí obyvatelé i novináři klepat na čelo. Ne snad kvůli možné symbolice čísel, nýbrž kvůli tomu, proč primátorka míní otevírat něco, co má k dokončení ještě minimálně dva měsíce daleko, s takovým spěchem. Primátorka nicméně při interpelacích tento týden ujišťovala veřejnost, že stavba splňuje přísná bezpečnostní kritéria a nehrozí podobná nehoda jako v případě linky metra 12. Proběhlá inaugurace dle ní ztělesňuje začátek období zaškolování řidičů na trolejbusovém koridoru či předprovozní zkoušky, a tedy faktické spuštění provozu, byť ještě ne za účasti veřejnosti. Co na tom, že se na koridoru řidiči ještě nemohou rozjet s nasazenými sběrači a musí se s bateriovými vozy pracně otáčet na stístěném prostoru jedné z mezilehlých stanic, aby se mohli se svými vozidly vrátit zpět (viz video z 10. 9. 2022).

Každopádně trolejbusový koridor v hlavním městě Spojených států mexických je skoro hotov a představuje unikátní stavbu v oboru trolejbusové dopravy, která dosud nikde jinde na světě nevyrostla. Zda bude koridor natolik populární, jak primátorka a její kolegové slibovali, se ještě ukáže. Připomeňme, že na koridor mají být nasazeny kloubové trolejbusy Yutong, které vypraví městská společnost STE, a také sólo trolejbusy Zhongtong, které vypraví řidiči bývalých mikrobusů v rámci účelově založené privátní společnosti. V prvním případě se nakonec bude jednat jen o 9 vozidel a ve druhém o 17, což je maximum, které privátní společnost má. Původně se mělo za to, že dopravu zajistí výhradně STE s daleko větším počtem „kloubáků“. Tak jako tak, cestující, kromě typů trolejbusů, nerozezná v praxi rozdíl, protože tarif bude identický. 

Zatím se sklopenými sběrači… (foto: Secretaría de Movilidad CDMX)

Dodejme také, že už na přelomu září a října 2022 dorazí do města 100 trolejbusů Yutong vysoutěžených narychlo na jaře tohoto roku. Ty se přidají k již 201 trolejbusům Yutong, které město pořídilo dříve.

Podobné články