Čelní představitelé hlavního města Spojených států mexických, Ciudad de México (zkr. CDMX), a provozovatele místních trolejbusů, společnosti STE, na tiskové konferenci pořádané tento týden uvedli, že nadzemní trolejbusový koridor bude dokončen v dubnu 2021. Má to ale jedno „ale“. Koridor totiž bude až do roku 2022 bez koncového půlkilometru na své východní straně, neboť proniknout ke stanici metra Santa Marta je kvůli složité silniční křižovatce v daném místě velmi složité. I tak by ale mělo být už na jaře příštího roku dáno do provozu 7,4 km z 8 km plánovaných.
Momentálně na stavbě, zahájené intenzivně v říjnu 2020, pracuje okolo 500 osob a pokročilost projektu je na úrovni 14 %. Některé piloty budou dosahovat hloubky až 30 m. Na počátku roku 2021 má být dokončena hrubá stavba, od ledna/února 2021 se pak bude montovat trolejbusové vedení a veškerá kabeláž a elektrické zařízení. Komerční provoz by měl být spuštěn ještě před létem 2021.
Připomeňme, že do provozu zamíří 50 kloubových trolejbusů Yutong, které jsou už všechny na místě. Plně nízkopodlažní trolejbusy budou přepravovat cestující při průměrné cestovní rychlosti 34 km/h, zatímco při úrovňovém vedení trolejbusů byla průměrná cestovní rychlost odhadnuta na 16 km/h. Stávající provoz místních autobusů dosahuje podobné hodnoty, ve špičkách i o něco menší.
Nyní ještě odbočme a uveďme, že v říjnu 2020 zrušila mexická vláda až do 30. září 2014 dovozní clo ve výši 15 %, které bylo na nové trolejbusy ze zemí, které nemají s Mexikem žádnou dohodu o volném obchodu uzavřenu, uvalováno. Oficiálním zdůvodněním je snaha podpořit rozvoj čisté veřejné dopravy na území Mexika a zvýhodnit nové vozy oproti ojetým, na které by naopak měla cla uvalena (do Mexika ovšem v posledních min. 20 letech žádné trolejbusové ojetiny nedošly…). Dále vláda uvedla, že domácí produkce trolejbusů je zanedbatelná a místní průmysl nemá dostatečnou kapacitu nové trolejbusy vyprodukovat. Ačkoli je sice každá redukce cel pro volnou a rovnou soutěž vítaná, nelze s odůvodněním mexické vlády souhlasit, neboť místní producent DINA trolejbusy před časem ve spolupráci s českou Škodovkou dodal nové trolejbusy do mexické Guadalajary a nebýt podivně nastavených podmínek veřejných tendrů CDMX, které značně vyhovovaly čínské straně (informovali jsme obšírně už několikrát), nebo dokonce napřímo zadávaných tendrů, mohly by být k vidění v hlavním městě Mexika i jiné trolejbusy. Dá se tedy čekat, že i další plánované zhruba tři stovky trolejbusů poputují do Mexika v dalších letech z Číny.