Menu

Návrat autobusů MAN do ČSAD Střední Čechy

Nové autobusy MAN odpočívající v mělnické provozovně dopravce. (foto: Vojtěch Mařík)
Nové autobusy MAN odpočívající v mělnické provozovně dopravce. (foto: Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 08. 2023 20:37
Vojtěch Mařík, Matěj Stach
3 minuty čtení

Značka německého výrobce MAN Truck & Bus se po tříleté pauze vrací ve velkém stylu k dopravci ČSAD Střední Čechy. Čtyři článkové autobusy MAN NG 360 Lion’s City 18C společnost převzala během července, další desítku „lvů“ očekává na podzim. Vedle nich postupně zařazuje do provozu nové vozy Iveco Crossway LE LINE 12M a rovněž městské Streetwaye. Impulsem k nastartování obnovy vozového parku se stala výběrová řízení na příměstské linky PID, podle jejichž výsledků se začne jezdit od 1. 12. 2024.

První dějství provozu autobusů značky MAN v ČSAD Střední Čechy se začalo psát před více než 10 lety, kdy druhý největší dopravce ve Středočeském kraji pořídil sedm ojetin z Unibussu z norského Osla, konkrétně šlo o trojici standardních vozů NL 263 z roku 2004 (později ev. č. 8061–8063) a čtyři o tři roky mladší článkové NG 313 Lion’s City G (ev. č. 1526, 1529, 1530 a 1532, později 8208–8211). Zatímco dvanáctimetrové autobusy v městském provedení oblékly tehdejší, pro autobusy z městských provozů typické červenobílé provedení firemních barev dopravce a zamířily na tehdy ještě do PID neintegrované linky MHD v Kralupech nad Vltavou a Mělníku, čtyřlístek kloubáků byl oděn do trikolory a vyrazil z brandýské provozovny na linky mezi Prahu a právě Brandýs nad Labem-Starou Boleslav.

S dodávkami nových autobusů postupně norská záplata vozového parku mělnicko-brandýské společnosti pozbývala důležitosti. V prosinci 2017, necelých pět let po zařazení, byl z provozu po odstaven článkový kousek ev. č. 8208. Derniéra kloubových seveřanů se odehrála na podzim 2019, kdy byl z provozu odstaven poslední přeživší vůz ev. č. 8209, přičemž v květnu následujícího roku z provozu zmizela i dožívající dvojice krátkých MANů čísel 8061 a 8063.

Zadní partie brandýských „lvů“ čekajících na Mělníku na polepení. (foto: Vojtěch Mařík)

Pomineme-li testovací autobusy, míjela značka se lvem v logu středočeskou ČSAD přes 3 roky, a to právě do letošního července, kdy firma převzala první čtyři z celkově čtrnácti vozidel. Nové „lví“ posily brandýské provozovny dopravce ČSAD Střední Čechy jsou vybavené motorem MAN D 1556 LOH16, který nabízí výkon 265 kW a plní emisní normu EURO VI-E. Spřažen přitom je se čtyřstupňovou automatickou převodovkou Voith D864.6, která autobusy odlišuje od vozů stejného typu jezdících u společnosti ČSAD POLKOST. Protože se jedná o stroje určené pro příměstské výkony Pražské integrované dopravy, nalezneme v jejich pravé bočnici trojici dvoukřídlých, dovnitř otáčivých dveří, jež jsou vybaveny poptávkovým otevíráním.

Salon autobusů plně odpovídá platným standardům kvality a nabízí 51 pevných sedadel Kiel City Schale Komfort (Ligero) v červené i modré barvě. Jelikož jsou vozy homologovány jako příměstské (třída II), jsou sedačky vybaveny bezpečnostními pásy. Celková obsaditelnost je poté 136 osob včetně řidiče. Cestující se mohou těšit na povinnou klimatizaci a jejich informování zajistí vnější panely od BUSE.

Pracoviště řidiče ukrývá sedadlo ISRI Pro s vyhříváním a bederní opěrkou. Kabina je plně zasklená a nabízí jízdnímu personálu velkorysý odkládací prostor ve dveřích. Samozřejmostí je poté lednice na větší PET lahve, USB zásuvky nebo rádio. Řidičský komfort zvyšuje tempomat, automatické zapínání potkávacích světel nebo dešťový senzor.

Přírůstky do flotily si ČSAD Střdní Čechy nepřipsalo pouze v kategrii článkových autobusů, ale také mezi sólo vozy. (foto: Vojtěch Mařík)

První čtveřici zbrusu nových kloubáků převzal mělnický dopravce během druhého červencového týdne, přičemž postupně všechny z nich vybavil tabulkami RZ a doplnil je o výsostné znaky jak své, tak systému PID. Následně došlo k převozu do provozovny v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi a počínaje desátým srpnovým dnem je dopravce začal vypravovat do provozu s cestujícími. O druhou premiéru německé značky v ČSAD Střední Čechy se postaral vůz s evidenčním číslem 8235 výjezdem na oběh 375/2.

Souběžně se čtveřicí kloubových vozidel pořídila společnost také jedenáct autobusů Iveco doplněnou o jeden dlouhodobě pronajatý vůz též značky. Konkrétně se jedná o trojici autobusů Streetway ve dvanáctimetrové verzi, které doplní své na chlup stejné bratříčky z únorové zásilky (psali jsme zde). Zbývajících 9 kousků, včetně toho předváděcího, reprezentuje typovou řadu Crossway. I zde sáhl dopravce po sobě dobře známém provedení, které se nikterak neliší od posledních dodaných vozů, řady vysokomýtských autobusů severně od metropole tedy doplní další 12 metrů dlouhé Crosswaye LE se silnějším motorem Cursor 9 o výkonu 265 kW a čtyřstupňovou automatickou převodovkou Voith Diwa 6. Na rozdíl od MANů a Streetwayů se nové Crosswaye do provozu vydaly ještě v červenci, jako první si pro své cestující (konkrétně na oběh 467/92) dojel o necelé dva týdny dříve než první „kloubák“ (v pátek 28. 7.) vůz s evidenčním číslem 8011.

Dnešní vůz ev. č. 8010 ve výrobní závodě společnosti Iveco Bus ve Vysokém Mýtě. (foto: Matěj Stach)

Obnova vozového parku ČSAD Střední Čechy bude nadále pokračovat i po výše popsaných dodávkách nových autobusů. Kloubových autobusů MAN NG 360 Lion’s City 18C má dopravce objednaných dalších 10, shodný počet přírůstků se očekává i na poli dvanáctimetrových Crosswayů LE LINE. Do konce roku by společnost také měla obdržet blíže neurčený počet Crosswayů LE LINE ve třínápravovém provedení, jež by měly vyjet na chystanou linku PID 413, která od září 2023 propojí Prahu a Litoměřice.

Podobné články