Menu

Ne 200, ale 222. Bukurešť upřednostnila parciální trolejbusy místo elektrobusů

Trolejbusy v Bukurešti. (foto: Mobilitate.eu)
Trolejbusy v Bukurešti. (foto: Mobilitate.eu)
Stáhnout PDF
Ostatní Trolejbusy
07. 05. 2022 07:57
Vít Hinčica
1 minuta čtení

(Opraveno 20:24) Zasedání bukurešťského městského zastupitelstva ve čtvrtek minulého týdne mělo zajímavý průběh. Během něj se mimo jiné řešila studie příležitostí navrhující koupi 200 trolejbusů, z toho 100 článkových. Výsledkem jednání zastupitelstva však bylo odhlasování nákupu 222 trolejbusů, z nichž 200 v hodnotě více než 130 mil. EUR mají zaplatit unijní fondy a dalších 22 sólo za zhruba 11,2 mil. EUR má být pořízeno přes Národní plán oživení a odolnosti, do kterého však mají nemalou měrou přitéci rovněž unijní prostředky. Rozhodnutí zastupitelstva města znamená, že se Bukurešť začne o potřebné fondy na trolejbusové projekty oficiálně ucházet a připraví příslušné tendry. Pro návrh podpořit trolejbusy hlasovalo 46 přítomných, zdrželi se 2 zastupitelé a nikdo nebyl proti. 

V tentýž den byl zároveň zrušen už napotřetí vypsaný tendr na 100 elektrobusů, ve kterém figurovaly Škoda Electric s Temsou, Solaris Bus & Coach a turecký Karsan Automotive. Oficiálně byli uchazeči vyřazeni pro nesplnění technických podmínek. Polský i turecký subjekt mimochodem napadli zadávací podmínky tendru, kde se po uchazečích vyžadovalo dodání elektrobusu, který bude kromě baterií vykazovat i přítomnost superkondenzátorů. Superkondenzátory jsou však u elektrobusů dle daných výrobců zbytečné. 

Městské zastupitelstvo každopádně dalo zelenou parciálním trolejbusům a zdá se, že nové elektrobusy jen tak brzo Bukurešť nevysoutěží. Ostatně i ekonomicky postrádal jejich nákup logiku, zejména poté, co se v průběhu posledních tří let jejich odhadovaná cena zvýšila. A tak zatímco výše zmíněná studie ocenila parciální „kloubák“ na 680 tisíc EUR, u sólo elektrobusů v pořadí už třetí vypsaný tendr počítal s cenou okolo 620 tisíc EUR, což už není tak výrazný rozdíl. Sólo parciální trolejbus byl pak cenově odhadován na 590 tisíc EUR. Nicméně parciální trolejbus, ať už krátký nebo článkový, nepotřebuje stavbu nových dobíjecích stanic, jak by to bylo u elektrobusů poptávaných Bukureští potřeba, a může využívat stávajících trolejí. 

Podobné články