Menu

Nejen Urbanwaye. Praha přikoupila u Iveca i 17 Streetwayů

Autobusů Iveco Streetway 12m je v Praze prozatím ve službách DPP 80, tři vozy z dřívější objednávky ještě dodat chybí. Nyní si DPP přikoupil dalších 17 vozů. (foto: Jiří Mejstřík)
Autobusů Iveco Streetway 12m je v Praze prozatím ve službách DPP 80, tři vozy z dřívější objednávky ještě dodat chybí. Nyní si DPP přikoupil dalších 17 vozů. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 11. 2024 19:55
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V našem včerejším článku jsme informovali o nových objednávkách autobusů ze strany Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jenž podepsal prováděcí smlouvy s dodavateli SOR Libchavy na dodávku 18 elektrobusů SOR NS 12 a Iveco Czech Republic předpokládající pořízení 50 mild-hybridních autobusů Iveco Urbanway 18m Hybrid. Kromě těchto vozů si DPP přikoupil ještě dalších 17 autobusů Iveco Streetway 12m.

V únoru 2022 uzavřel pražský DP dvojici rámcových smluv na dodávku autobusů Iveco Streetway, které Iveco Bus kooperačně vyrábí v Turecku za využití platformy modelu Otokar Kent C, oproti kterému se liší zásadně celým pohonným řetězcem a faceliftem obou čel. Celkem si může DPP pořídit až 243 Streetwayů, z toho 100 o délce 12m a 143 článkových.  Ve čtyřech objednávkách bylo až do listopadu 2024 zakoupeno 124 autobusů (z toho 83 standardních a 41 článkových), jejichž dodávky se ale oproti původně stanoveným harmonogramům výrazně prodloužily, za což bylo výrobci fakturováno penále. Ani v době uzávěrky článku (7. 11. 2024) není ještě plnění z dříve uzavřených smluv kompletní, protože stále chybí předat dva autobusy délky 12 metrů, které měly být dle smlouvy k dispozici již před půl rokem (nejpozději do 30. 4. 2024).

Vedle zpoždění dodávek se muselo Iveco potýkat také s celou řadou technických nedostatků nových vozidel, především s únikem paliva v pohonném řetězci, které si do vozů samo montuje. Příbuzné „originální“ autobusy Otokar Kent C využívající motory Cummins obdobnými problémy dle největších evropských provozovatelů trpět nemají a neměly. Situace s pražskými Streetwayi nakonec v létě vyvrcholila k dočasnému odstavení celé flotily, čímž dal pražský DP jasně najevo, kde jsou mantinely jeho trpělivosti. Teprve tento akt konečně přiměl Iveco problém systémově řešit a po postupném navrácení do provozu se již problémy nevyskytují.

Dne 6. 11. 2024 pak došlo ke zveřejnění další dílčí kupní smlouvy, tentokrát na v úvodu textu zmíněných 17 vozů o délce 12 metrů, k nimž si navíc DPP dokupuje i 23 sad hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad. Celková hodnota kontraktu činí 87 558 712 Kč bez DPH, z toho jednotková cena autobusu je 4 862 888 Kč. Vozidla by měla být dodána nejpozději do 30. 6. 2025. Jako místo plnění jsou definovány všechny pražské autobusové garáže, lze však předpokládat, že dojde k upřesnění rozdělení/přidělení vozidel jen mezi vybrané provozovny, což smlouva umožňuje. Koupí sedmnáctky vozidel bude celá jedna rámcová smlouva (na 100 autobusů standardní délky) vyčerpána. 

Podobné články