Společnost HeiterBlick GmbH z Lipska, která v minulosti vznikla jako dceřiný podnik lipských Dopravních podniků (Leipziger Verkehrsbetriebe GmbH; dále též jen LVB), se ocitla v insolvenci. Návrh podala na sebe samotná firma, která požádala soud o možnost vlastní restrukturalizace, čemuž bylo obratem vyhověno.
Připomeňme, že HeiterBlick GmbH nese jméno dle městské části, v níž sídlily (a stále sídlí) dílny LVB, které se ještě před druhou světovou válkou proslavily výrobou vlastních vozidel. Po roce 2000 hodlaly LVB na tuto historii volně navázat, když si vysnily vlastní částečně nízkopodlažní článkovou tramvaj, která měla přejímat část osvědčených komponentů z tramvají Tatra (hnací podvozky), celkově mělo jít ale o novostavbu, která bude vynikat nízkou pořizovací cenou. Na daném projektu původně participoval Siemens, o němž se spekulovalo jako o možném spoluvlastníkovi nově založené firmy, avšak slavný německý gigant spadl v oblasti výroby tramvají do známé krize s tramvajemi řady Combino a ze záměru koupě podílu vycouval. Z českého pohledu je jistě zajímavé, že Siemens měl ve své době nabízet, že by se výroba vozů, jež nesly obchodní jméno Leoliner (stejně se ostatně jmenovala i samotná firma výrobu zastřešující), mohla přesunout do Prahy do někdejšího závodu ČKD na Zličíně. To ale bylo ze strany LVB odmítnuto. Místo Siemense tak na scénu nastoupila společnost Kirow proslavená výrobou jeřábů, která v roce 2006 získala nejprve 51% podíl a v roce 2010 přebrala i zbytek akcií. V mezičase (v roce 2007) se firma přejmenovala na současné jméno HeiterBlick GmbH.

HeiterBlick má velice hezký výrobní závod, v němž dostala prostor i moderní architektura. Přístup k veřejnému prostoru je ze strany majitele společnosti pro výrobní podnik značně neobvyklý. Na snímku vidíme jeden z vozů GTZ8-B pro Bielefeld u dominanty výrobního závodu – kantýny od slavného architekta Oscara Niemeyera, pro nějž šlo o jedno z posledních děl. (foto: HeiterBlick GmbH)
Výroba tramvají Leoliner probíhala v letech 2003 až 2011. Během této doby vzniklo 55 vozů, z toho 5 pro Halberstadt, zbytek pro Lipsko. Společnosti, která stále zůstávala v Evropě malým hráčem, se následně podařilo opakovaně uspět (a to i díky konsorciu s Kiepe Electric) v zakázkách na výrobu tzv. Stadtbahnů. Těmi zásobila Bielefeld (40 ks v letech 2011–2022), Dortmund (zde zakázka stále běží a do roku 2026 má být předáno celkem 34 vozidel), a především Hannover (153 ks v letech 2013–2020). Pro Dortmund navíc HeiterBlick ještě početnou flotilu vozů modernizoval (celkem 64), nicméně v tramvajových kontraktech se firmě dlouhou dobu nedařilo. Zlom přišel až se zakázkou na atypické vozy pro Würzburg (18+9 ks) v roce 2019, avšak tento projekt se dostal do významného zpoždění, takže první vůz se octnul v cílové destinaci až před koncem roku 2024.
Obdobně složitá je situace v případě obří zakázky na až 187 tramvají pro trojici saských měst – Lipsko, Zwickau a Görlitz. Ačkoli v roce 2024 měly být již zahájeny dodávky prvních objednaných kusů, prozatím žádná tramvaj ještě dokončena nebyla. Už na podzim loňského roku bylo potvrzeno, že dojde ke zpoždění s tím, že nový termín byl stanoven na počátek roku 2026. Už tehdy byla jako viník této situace označena dřívější koronavirová opatření, k nimž se později přidala válka na Ukrajině.
Výrobní plán HeiterBlicku je pokryt na několik let dopředu, avšak nárůst cen materiálů měl údajně vést k tomu, že se zakázky začaly stávat nerentabilní. Firma tak překvapivě podala sama na sebe insolvenční návrh s tím, že se hodlá pokusit o vlastní restrukturalizaci. Soud tomuto záměru vyhověl, takže nyní má HeiterBlick tři měsíce na představení tohoto záměru. Po danou dobu přebírá německá spolkový úřad práce mzdové náklady všech cca 250 zaměstnanců firmy.
Přestože se zdají být vyhlídky na úspěšnou restrukturalizaci HeiterBlicku poměrně dobré, nelze pochopitelně v daný okamžik nic předvídat. Nervozita tak panuje i u jednotlivých zákazníků, především LVB, které se již nechaly slyšet, že doufají, že se nových tramvají nakonec dočkají.