Dne 30. 7. 2023 dorazilo na západ Kanady parciální Trollino a je zde od 16. srpna 2023 (symbolicky přesně na 75. narozeniny vancouverského trolejbusového systému) testováno jak v režimu jízdy pod trolejí, tak na trakční baterie. V posledním čtvrtletí tohoto roku je očekáváno vypsání výběrového řízení, ze kterého by měl vzejít dodavatel nových trolejbusů, kterými by měla být místní trolejbusová flotila v letech 2026 až 2029 kompletně obnovena, jelikož stávající vozidla budou v daném období dosahovat přesně 20 let své plánované životnosti.
Testy Trollina mají vancouverskému organizátorovi veřejné dopravy, společnosti TransLink, ukázat, jak se moderní parciální trolejbus v provozu chová a jaké případné úpravy by musely být na místní trolejbusové infrastruktuře provedeny, pokud by se parciální trolejbusy nasadily do provozu ve velkém počtu. TransLink ovšem netvrdí, že bude v rámci výběrového řízení poptávat právě parciální vozy, ačkoli se o technologii IMC (in-motion-charging) aktivně zajímá už delší dobu. Výsledky právě připravovaného výběrového řízení by měly být známy ve druhé polovině roku 2024.
Nové Trollino, jež se vydalo na cestu už v červnu, bylo po svém složení do místní vozovny dne 30. července 2023 nejprve připravováno k provozu, když se zejména řešilo úřední povolení pro jeho provoz na místních komunikacích, a druhý srpnový týden se s ním seznamovali pracovníci vozovny. Od 16. srpna Trollino projíždí různé úseky vancouverské sítě MHD a na jedné ze smyček se také zkouší natrolejovací stříška. Zkušební provoz je realizován výhradně v režimu bez cestujících.
Žádné rušení
Momentálně je ve Vancouveru v provozu 262 trolejbusů, typů New Flyer E40LFR (sólo, dvoudveřové; 188 ks) a New Flyer E60LFR (článkové, třídveřové; 74 ks), dodaných v letech 2005 až 2009, které mají baterii (nikl-kadmiové články) jen pro potřeby nouzové jízdy. Jeden z nich, typu New Flyer E40LFR, byl nedávno vybaven baterií o kapacitě elektrické energie 71 kWh a je taktéž podrobován testům. Případný příchod parciálních trolejbusů do Vancouveru by neznamenal odstraňování drátů z některých místních ulic, ale naopak odstraňování naftových autobusů z ulic, kde dnes troleje nevedou. Podle místních činovníků by se trolejbusy mohly uplatnit i na plánovaných BRT koridorech. Je to přitom jen pár let, co i ve Vancouveru zvažovali rušení trolejbusů, provedené studie ovšem ukázaly na to, že investice do odstranění celé trolejbusové infrastruktury a následné zavedení a provoz alternativního druhu dopravy ohleduplného k životnímu prostředí by postrádaly ekonomický smysl, proto bylo rozhodnuto o tom, že trolejbusy budou zachovány a potenciálně i rozvíjeny.
Na druhé straně je v Severní Americe obtížné dodavatele trolejbusů nalézt, protože místní výrobci se k nim stavějí zády (včetně těch, kteří je ještě nedávno dodávali), současně je ale pro provozovatele důležité, aby byl zajištěn podíl lokální výroby na vozidlech, aby bylo možné čerpat na obnovu vozového parku státní dotace. Pro Solaris by nemuselo jít do budoucna o neřešitelný problém, protože v regionu působí jeho vlastník, tedy španělský CAF, který by mohl zvládnout lokalizační problém řešit.
K významnému jubileu vancouverských trolejbusů se v tomto měsíci vyjádřilo několik významných lidí. Kevin Quinn, generální ředitel společnosti TransLink, uvedl toto: „Po 75 let utvářely trolejbusy tranzitní krajinu Metra Vancouver (Metro Vancouver je název metropolitní oblasti, jejímž střediskem je Vancouver; pozn. redakce). Trolejbusy poskytují možnosti dopravy s nulovými emisemi pro generace obyvatel Metra Vancouver a jsou klíčovou součástí regionálního působení v oblasti klimatu.“
Sean Fraser, kanadský ministr pro bydlení, infrastrukturu a komunity, prohlásil pro změnu toto:
„Vancouverský trolejbusový systém spojuje lidi s komunitou již 75 let. Tento mimořádný milník ukazuje důležitost veřejné dopravy pro blaho města. Budeme i nadále spolupracovat s místními vládami, aby zajistily, že jak Vancouver nadále pokračuje v růstu, má prostředky k propojení svých obyvatel s jejich pracovištěm, s jejich sousedstvím a mezi sebou navzájem.“
Dan Coulter, ministr pro infrastrukturu a přepravu v provincii Britská Kolumbie, pro změnu řekl: „Dlouhá historie elektrických trolejbusů v Britské Kolumbii slouží jako připomínka toho, že čistší a ekologičtější veřejná doprava není nová myšlenka. Naše vláda přijímá závazek provincie zlepšit přístup k čistším způsobům cestování podporou přechodu na elektrické autobusy a vypracováním akčního plánu pro čistou dopravu.“
Brad West, předseda rady starostů metropolitní oblasti Metro Vancouver, dodal: „Je mi nesmírným potěšením oslavit systém trolejbusů, který je nedílnou součástí dopravního systému (metropolitní oblasti) Metro Vancouver posledních 75 let. Potřeby přepravy v regionech se v posledních mnoha desetiletích změnily, ale systém trolejbusů zůstal neochvějný v poskytování čistých možností přepravy zákazníkům v tomto regionu.“
Ocitovat si zaslouží i Bryan Larabee, předseda Transit Museum Society, která zajistila výpravu dvou historických trolejbusů pro bezplatné jízdy v centru města v den 75. narozenin: „Jsem velmi hrdý na to, že Transit Museum Society přispěla k oslavě 75 let provozu trolejbusů ve Vancouveru. Naši dobrovolníci nejen pomohli poskytnout historický kontext této vzrušující události, ale přispěli specializovanými znalostmi, diagnostikou a dokonce i náhradními díky archivovaným servisním manuálům a technickým dokumentům ve sbírce muzea. Pevně věřím, že cesta k eliminaci potřeby fosilních paliv vede právě tudy do udržitelné budoucnosti.“