Menu

Nostalgická linka č. 23 v Praze letos nevyjede

Původně se linka 23 měla do ulic hlavního města vrátit po ukončení vybraných oprav tramvajových tratí. Mezi nimi např. i té, jež od 15. 7. do 20. 8. probíhá mezi Újezdem, Národním divadlem a Lazarskou.  Přímo z toho úseku, konkrétně z mostu Legií, pak pochází i fotografie T3SUCS ev. č. 7262 pořízená v únoru 2019. (foto: Honza Tran)
Původně se linka 23 měla do ulic hlavního města vrátit po ukončení vybraných oprav tramvajových tratí. Mezi nimi např. i té, jež od 15. 7. do 20. 8. probíhá mezi Újezdem, Národním divadlem a Lazarskou. Přímo z toho úseku, konkrétně z mostu Legií, pak pochází i fotografie T3SUCS ev. č. 7262 pořízená v únoru 2019. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Tramvaje
22. 07. 2021 07:37
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Tramvajová linka číslo 23, která má spojovat turistické cíle v Praze a zajišťovat dopravní obslužnost v okolí konečné Zvonařka, letos nevyjede. Provoz tramvajové linky byl zastaven 16. března 2020 v souvislosti s vypuknutím pandemie koronaviru. Od té doby se spekuluje o tom, kdy (a zda vůbec) se tramvajová linka vedená mezi konečnými Zvonařka – Královka do ulic Prahy vrátí.

Provoz tramvajové linky č. 23 byl zahájen dne 25. 3. 2017, jen den poté, co došlo k oficiálnímu rozloučení s tramvajemi T3SUCS (s odporovou elektrickou výzbrojí TR37) v pravidelném provozu. Do budoucna se měly vozy – až na výjimky – objevovat na speciálně vytvořené lince číslo 23, která byla označena jako nostalgická. Její trasa částečně kopírovala linku číslo 22, která se v průběhu let proslavila jako linka, jež cestující dostane k těm nejdůležitějším pražským pamětihodnostem. Přetížené lince měla nová tramvajová linka odlehčit od náporu turistů a sama se stát turistickým lákadlem. Pro nasazení na ní totiž měly být vyhrazeny nejstarší pražské tramvaje T3, které se od roku 1960, kdy se pod kulisou Hradčan prohnal poprvé prototyp „té trojky“, staly jedním z ikonických symbolů hlavního města. Postupně pak měl být provoz na lince doplňován také o další zajímavé vozy. Do úspěšného konce se podařilo dotáhnout projekt renovace tramvají T2R do rádoby historického pražského provedení, letos by měla být zahájena rekonstrukce tramvaje Tatra K2 (byť pro Prahu netypické) a postupných renovací do různých provozních stavů se měly dočkat i vozy T3, jež byly původně na linku převedeny ve stavu po doježdění v pravidelném provozu. Celkem je pro provoz na lince číslo 23 vyhrazeno momentálně stylových 23 vozů (2x T2R, 2x T3, 1x T3SU, 14x T3SUCS, 4x T3M).

Během výměny oblouků v Chotkově ulici na Klárově, probíhající mezi lednem a březnem 2021, se retrovozy podívaly i na výlukové linky 30 či 35. 21. února 2021 se při této příležitosti potkaly ve smyčce Špejchar tramvaj T3SUCS ev. č. 7188 s T3SU ev. č. 7001, jež byla po dlouhé renovaci zařazena zpět do provozu v únoru 2019. (foto: Honza Tran)

Linka si poměrně rychle získala oblibu mezi fanoušky MHD, pro běžné Pražany byly tramvaje především zpočátku v podstatně nerozdílné od tramvají, jež v provozu potkávají běžně. Dařilo se však linku propagovat a postupně ji také dostat do zahraničních turistických průvodců, čímž se podařil cíl odlehčit linku číslo 22 od návštěvníků Prahy. Do budoucna je přitom jasné, že se potenciál linky č. 23 s postupným úbytkem modernizovaných vozů T3 a přírůstkem dalších tramvají (například zmiňovaný vůz K2) může jen navyšovat. Slibně rozjetý projekt ale zasáhla pandemie koronaviru, která si v polovině března 2020 vynutila pozastavení provozu linky a odstavení tramvají. Pražský Dopravní podnik po dohodě s organizátorem integrované dopravy (ROPID) přistoupil od 9. 4. 2020 k opětovnému nasazení části vozů do provozu, nikoli však na lince číslo 23, ale na vybraných pořadích linky číslo 2. Zajištěna tak měla být dlouhodobá provozuschopnost vozidel. Od 19. 5. 2020 se přidalo nasazení i na vybraná pořadí linek čísel 5 a 15 (byť rovněž v omezené míře a pouze na rok, do 17. 5. 2021). Příležitostně bylo využito možnosti nasadit tramvaje také na výlukové linky (v květnu 2020 například na linku číslo 32 v trase Vypich – Sídliště Petřiny, letos na přelomu zimy a jara zase linky 30 a 35).

V srpnu 2020 DPP informoval, že v případě, že linka 23 nevyjede ani v roce 2021, hrozí odstavení flotily až 16 vozů, které podle slov Daniela Šabíka (vedoucího komunikace DPP) potřebují opravu, jejíž financování je opodstatněné pouze v případě, že bude provoz linky 23 skutečně zajišťován. Přes řešení různých možných scénářů (například provoz alespoň o víkendech) nakonec linka číslo 23 nevyjela po celý rok 2020 a dnes je již jasné, že její provoz nebude obnoven ani v roce 2021, a to s odůvodněním, že v pražské MHD stále chybí pasažéři z řad turistů (původně se přitom očekávalo, že linka se vrátí zpět do provozu v srpnu po ukončení výluk v centru města). K diskuzi o další budoucnosti „třiadvacítky“ se má pražský magistrát vrátit na podzim letošního roku, z čehož nelze usuzovat, zda je budoucnost zajímavého počinu v oblasti propagace historie československého strojírenství a veřejné dopravy jako celku zajištěna alespoň pro období od roku 2022. Věřme, že se Praha myšlenky na nostalgickou linku tvořenou tramvajemi Tatra nevzdá.

Linka 23 doplňovala tradiční dvaadvacítku v úseku mezi I. P. Pavlova a Malovankou. Dne 19. února 2019 na ni vyrazil i vůz T3SU č. 7001, který na snímku odpočívá v zastávce Národní třída. (foto: Honza Tran)

Ostatně na komerční bázi začala nedávno (od 1. 7. 2021) vypravovat nostalgické linky čísel 42 a 43, které jezdí celotýdenně během prázdnin coby náhrada známější linky č. 41. V rámci kampaně „V Praze jako doma“, kterou připravil pražský magistrát s firmou Prague City Tourism, je možné při zakoupení voucheru získat přístup do vybraných pražských pamětihodností zdarma, přičemž mezi možnostmi je i svezení linkami číslo 42 a 43 (výměnou za jeden bod, přičemž za každou noc strávenou v Praze získají lidé dva body; max. však osm bodů). Náklady projektu hradí hlavní město. Mimoto je možné koupit si i jednorázové (50 Kč; avšak pouze na lince č. 43) a celodenní zvláštní jízdné (200 Kč; pro linky č. 42 a 43). Na lince číslo 23 oproti tomu platil standardní tarif Pražské integrované dopravy (PID). Z tramvají, která na lince číslo 23 sloužily, se nyní objevuje na spojích linky č. 42 vůz T2R ev. č. 6003. Obě nové nostalgické linky zaměřené na turisty svým charakterem poněkud konkurují soukromníkům z řad společností nabízejících svezení za památkami upravenými minibusy, na něž přitom pandemie také silně dolehla.

Podobné články