Pražský DP oznámil vítěze jednofázové mezinárodní architektonické soutěže na stavbu tří stanic (Podbaba, Troja, Bohnice) a pěti podpěr nové lanové dráhy, která by měla spojit oblast bohnického sídliště a Dejvic. Záměr prezentovaný veřejnosti poprvé v roce 2018 byl po získání souhlasné stanoviska dotčených městských částí schválen v červenci 2020 zastupitelstvem města. V současné době běží již práce na projektové dokumentaci, kterou zhotovuje sdružení firem SIAL, SAGASTA a Metroprojekt. Podrobně jsme se lanové dráze věnovali v našem článku z poloviny července, na který jsme navázali ještě příspěvkem o nejstarším (dosud) známém záměru na spojení trojské zoologické zahrady lanovou dráhou.
Architektonická soutěž (administrovaná na základě vítězství ve výběrovém řízení společností CCEA MOBA studio s.r.o.) měla pět finalistů, kteří byli vybráni z okruhu 23 nabízejících z 9 evropských zemí. Na děleném pátém a čtvrtém místě nakonec skončil návrh londýnského studia Grimshaw International Limited a varšavské kanceláře DWAA. Třetí místo obsadila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck, která je odnoží norského studia Snøhetta. Jako druhý nejlepší vybrala porota návrh českého studia Olgoj Chorchoj, za nímž stojí dvojice Michal Froněk a Jan Němeček. Česká společnost, která byla mj. skloňována v souvislosti s podobou nejnovějších pražských zastávkových označníků a odjezdových panelů, se musela sklonit pouze před návrhem londýnského studia William Matthews Associates, které ale nebylo v projektu zastoupeno samostatně a významně spolupracovalo ještě s britským Expedition Engineering a českým studiem Boele Architects (a navíc využívalo ještě služeb konzultantů v podobě firem DCSA a Agile CE).
Přestože se tisková zpráva dopravce a vyjádření některých reprezentantů metropole snaží navodit dojem, že vítězství v architektonické soutěži si odnáší „národní družstvo“ Albionu, je nutné toto tvrzení korigovat a poukázat na to, že role českých architektů v projektu je naprosto neopominutelná, jak si ještě vysvětlíme níže. Nejprve je však nutné opravit jinou zavádějící informaci oficiálního komuniké.
Vyjádření DPP uvádí, že společnost stojí i za návrhem londýnské lanové dráhy. Lanovka přes Temži známá jako Dangleway je ale dílem architektonického studia Wilkinson Eyre Architects a do provozu byla uvedena již v červnu 2012, tedy ještě před založením studia William Matthews Associates, protože jeho historie se datuje až od roku 2013. Zmíněná zkušenost s projektem londýnské lanové dráhy se nevztahuje k referencím William Matthews Associates (a nelze ji takto v žádném případě prezentovat), ale ke společnosti Expedition Engineering, která na projektu lanové dráhy Dangleway před lety opravdu spolupracovala a která je nyní zahrnuta do řešení lanovky přes Vltavu pouze jako spoluautor.
Samotné studium William Matthews Associates se může pochlubit například návrhem netradičních mostních konstrukcí a domů. Z hlediska dopravních prostředků můžeme jako zajímavost zmínit s trochou nadsázky návrh kajaku, s nímž se tým účastnil designérské soutěže v roce 2013. Pro londýnské metro pak navrhl budovu měnírny.
V České republice se studiu daří od letošního roku, kdy vyhrálo hned ve třech mezinárodních soutěžích. Na jaře 2022 bylo oznámeno vítězství v klání o novou podobu mostu přes řeku Svitavu v Brně, v červenci následovala zpráva o vítězném návrhu podoby nové budovy ředitelství Správy železnic v Praze a nyní se přidala i dejvicko-bohnická lanová dráha. Úspěšné tažení českými končinami v posledních měsících souvisí s faktem, že tým architektů a designérů je mezinárodní a je v něm zahrnut i český zástupce v podobě mladého architekta Petra Šumy, který do londýnské studia nastoupil v loňském roce a který současně stojí za výše zmíněným studiem Boele Architects. To tak bylo propojeno s projektem nové pražské lanovky nejen obchodně, ale i „personální unií“. Proto není vhodné roli českého elementu na výsledném díle jakkoli upozaďovat.
Doplňme, že z tiskové zprávy DPP vyplývá, že rozhodování mezi prvním a druhým místem nebylo vůbec jednoduché a finálnímu verdiktu měla předcházet mnohahodinová diskuze odborné poroty, který se nakonec přiklonila k tvarovému řešení anglicko-českého týmu. Vítěz architektonické soutěže obdrží odměnu ve výši 1,8 mil. Kč a jeho úkolem bude spolupracovat na přípravě projektu a výstavbě lanové dráhy, která by mohla být dokončena v roce 2026.