Menu

Nová Urbina 18 CNG v Liberci

Autobus Solaris Urbino 18 CNG opouští terminál Fügnerova v Liberci. (foto: Libor Hinčica)
Autobus Solaris Urbino 18 CNG opouští terminál Fügnerova v Liberci. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 10. 2020 21:33
Zdeněk Mazánek
2 minuty čtení

Liberec se dočkal významného posílení vozového parku kloubových autobusů. Po letech nákupů ojetých vozidel z Prahy, ze Zlína a z německého Schwerinu zařadil na konci září do provozu deset zcela nových autobusů Solaris Urbino 18 IV CNG, kterým byla přidělena evidenční čísla 589 až 598.

Denní vypravenost kloubových vozidel v pracovní dny je 12 vozidel. Tento počet se však často nedařilo dodržet a namísto starších kloubových vozů musely na linky najíždět standardní vozy. V prosinci 2019 vypsal Dopravní podnik soutěž na dodávku nových kloubových autobusů, do níž se přihlásil pouze polský Solaris, který uspěl se svým typem Solaris Urbino 18 CNG s pohonem na zemní plyn. Deset nových vozů vyšlo na 79,75 miliónů Kč, část ceny pokryla dotace z evropských fondů. Pořízení těchto vozů si navíc vyžádalo rozšíření odstavných ploch autobusových garáží ve Vilové ulici o cca 2 500 m2 a celý prostor o rozloze cca 9 500 m2 byl opatřen novým asfaltovým povrchem. Zároveň byla provedena přestavba dílny na provádění údržby vozidel CNG a probíhá výstavba nové plynové plničky.

Původní požadavek dopravce zněl, že všechny vozy budou v provozu od 6. září. Vzhledem ke známým skutečnostem ohledně čínského covidu se výroba vozů lehce protáhla, a proto první vůz pozdějšího ev. čísla 598 dorazil pod Ještěd až 3. září. Během jednoho týdne pak dorazilo i zbylých devět vozidel. Po doplnění odbavovacího a informačního systému a přihlášení vozidel bylo všech deset vozů představeno tisku a zástupcům města v autobusových garážích 22. září a v pondělí 28. září byly poprvé nasazeny do provozu. Jelikož se jednalo o státní svátek, kdy jsou článkové vozy nasazovány pouze na linku 12 Zelené údolí – Pavlovice Letná, vyjely v tento den postupně do provozu jen vozy čísel 592, 594 a 598. V dalších dnech začala vyjíždět na linky i zbylá Urbina. V provozu se Solarisy objevují na všech linkách, na které jsou článkové vozy nasazovány.

Vůz ev. č. 598 zachycený první den pravidelného nasazení do provozu dne 28. 9. 2020. (foto: Zdeněk Mazánek)

Nové autobusy jsou vybaveny motory Cummins I9NE6DII320 o výkonu 235 kW splňující emisní normu EURO 6. Poněkud nezvyklé oproti vozům jiných dopravních podniků jsou sedadla STER 8MS s látkovým potahem a žlutě natřené přídržné tyče, obojí vycházející ze zvyklostí libereckého DP. Vozy jsou opatřeny klimatizací na stanovišti řidiče i v salonu pro cestující, USB nabíječkami, vnějšími informačními panely BUSE (LED; bílá), vnitřní informační panely BUSE (LCD) i kamerovým systémem se záznamem.

V počtu ostatních kloubových vozů zatím k žádným změnám nedošlo. V provozu zůstává nadále všech šest vozu Mercedes-Benz Citaro G i s ohledem na jejich využití při plánované výluce tramvajové trati do Jablonce nad Nisou, a rovněž všechny tři ex-zlínské Citybusy 18M. Z pražských Karos B 941E se daří držet v provozu vozy čísel 468, 470 a 473, zbylé tři jsou dlouhodobě odstaveny. Od srpna je rovněž odstavena i poslední původní liberecká Karosa B 961E č. 320. Další nové autobusy očekává Liberec v listopadu a prosinci, kdy by měly přijít první čtyři standardní vozy SOR NS 12 v naftové verzi z celkového počtu dvaceti objednaných vozů.

Podobné články