Menu

Nové autobusy do Opavy dodá SOR Libchavy

Prvním provozovatelem autobusů SOR NSG 12 se stal dopravce ČSAD Frýdek-Místek ze skupiny Transdev, který loni zařadil celkem 15 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Prvním provozovatelem autobusů SOR NSG 12 se stal dopravce ČSAD Frýdek-Místek ze skupiny Transdev, který loni zařadil celkem 15 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 03. 2021 15:12
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pětici nových plynových autobusů dodá Městskému dopravnímu podniku Opava (MDPO) společnost SOR Libchavy. Ta uspěla ve výběrovém řízení vyhlášeném 7. 1. 2021 v konkurenci třech dalších účastníků.

MDPO pořizuje 5 standardních (12m) autobusů na zemní plyn za využití spolufinancování z EU coby náhradu nejstarších dieselových vozů Solaris Urbino 12 z let 2004 až 2006 (ev. č. 143–147). Plynové autobusy provozuje opavský DP od roku 2015, kdy – rovněž za využití štědré podpory EU – pořídil celkem 15 vozů Iveco Urbanway Natural Power, z toho 8 ve 12m provedení a 7 v kratší délkového modifikaci 10,5 m. Kromě těchto vozů má dopravce k dispozici ještě 14 dieselových vozů Iveco Citelis 12M z roku 2011 a pro příležitostnou a zájezdovou dopravu dvojici ojetých vozů (jeden typu Karosa C 954E a VDL Futura 2 FHD2 129-440).

Výběrového řízení na dodání 5 nových autobusů se účastnila čtveřice výrobců, potažmo dodavatelů. Do stanoveného termínu dne 18. února 2021 podali nabídku tito zájemci: Scania Czech Republic, Solaris Bus & Coach (potažmo Solaris CZECH), KAR group (coby prodejce značky Iveco Bus) a SOR Libchavy. Jediným hodnoticím kritériem byla cena. Předpokládaná hodnota nabídky byla 33 mil. Kč (bez DPH) a všichni účastníci se vešli pod ní, byť Solaris, jehož nabídka zaujala poslední čtvrtou příčku, zůstal jen lehce pod stanovenou hodnotou, když za pětici autobusů požadoval 32,986 mil. Kč (6,597 mil. Kč). Třetí Scania si své autobusy nacenila na rovných 32 mil. Kč (6,4 mil. Kč/vůz), druhý KAR group na 31,45 mil. Kč (6,29 mil. Kč/vůz) a nejnižší cenu nabídl výrobce z Libchav, který plynové vozy nacenil na 30,2495 mil. Kč (6,049 mil. Kč/vůz). Právě SOR tak byl se svou nabídkou prohlášen za vítěze. Nová vozidla, jež budou vybavena také klimatizací salónu cestujících, mají být předána nejpozději v termínu od 1. 11. do 31. 12. 2021.

V minulosti již autobusy značky SOR v Opavě jezdily. Vozy SOR B 9,5 (na snímku) a SOR B 10,5 byly vyřazeny v roce 2015. (foto: Libor Hinčica)

Opava se tak dočká nových autobusů typu SOR NSG 12, který si tichou premiéru odbyl v roce 2020, kdy bylo předáno prvních 15 vozů do služeb MHD ve Frýdku-Místku (zařazeny byly vozy do provozu mezi červencem až zářím 2020). Pro Opavu nebudou vozy s karoserií SOR NS novinkou, protože dopravce již od roku 2018 provozuje trolejbusy vyrobené v kooperaci SORu a Škodovky (typ 32 Tr), které jsou zastoupeny celkem 15 kusy. Autobusy značky SOR pak tvořily v minulosti kolorit Opavy na méně vytížených linkách, když v letech 1998 až 2002 nakoupil MDPO celkem 8 vozů SOR B 9,5 (5 ks) a B 10,5 (3 ks). Všechny tyto vozy byly vyřazeny v roce 2015 v souvislosti se zmíněnou první dodávkou plynových autobusů.

Podobné články