Menu

Nové teplické autobusy ponesou loga Scanie a Isuzu

Po jednom kusu do Břeclavi a Karlových Varů zamíří hned 5 městských Citywidů LF od Scanie do severočeských Teplic. Snímek ze švédské Uppsaly je čistě ilustrační. (zdroj: Keolis)
Po jednom kusu do Břeclavi a Karlových Varů zamíří hned 5 městských Citywidů LF od Scanie do severočeských Teplic. Snímek ze švédské Uppsaly je čistě ilustrační. (zdroj: Keolis)
Stáhnout PDF
Autobusy Trolejbusy
22. 02. 2023 11:05
Matěj Stach
4 minuty čtení

Příspěvková organizace Městská doprava Teplice, jež od ledna 2024 převezme v lázeňském městě provoz po dopravci Arriva City, vyhodnotila během února oba tendry na dodávku nových autobusů. Zatímco na minibusovou linku 110 zamíří pod taktovkou firmy TURANCAR CZ dvojice Isuzu, flotila záložních vozidel bude založena na pěti vozech Scania Citywide LF.

Již 30. rokem nestojí provoz městské hromadné dopravy v Teplicích na vnitřním dopravci, nýbrž na soukromém subjektu. Roli dopravního podniku převzala společnost DP FRYDRYCH Teplice k 1. 1. roku 1994. V souvislosti se změnou vlastnické struktury došlo hned v březnu 1995 k jejímu přejmenování na DP Teplice, po ovládnutí společností Veolia Transport v roce 2007 se název změnil na Veolia Transport Teplice a v létě 2013 dále na Arriva Teplice. Původní subjekt od června 2017 v rámci reorganizace vystřídala Arriva City, která tři dekády trvající kapitolu na konci letošního roku 2023 uzavře. Rozhodli o tom již 10. prosince 2021 tepličtí zastupitelé. Verdikt nezvrátil ani otevřený dopis generálního ředitele skupiny Arriva Transport pana Daniela Adamky, vůči jehož obsahu se město razantně vymezilo.

Městská doprava Teplice jakožto příspěvková organizace města byla do obchodního rejstříku zapsána k 8. listopadu 2022. Od založení vnitřního provozovatele městské dopravy si Teplice slibují zvýšení kontroly nad každodenním provozem MHD, zprůhlednění vynakládaných finančních prostředků na její provozování a lepší kontrolu nad technickým stavem svého vozového parku. Město historicky vlastní celou flotilu trolejbusů (dříve také vybrané autobusy), infrastrukturu i vozovnu spolu s dílenským zázemím. Vysoutěžit tak bylo třeba pouze autobusy na pokrytí minibusové linky 110 a několik záložních vozidel nezávislé trakce pro případ rozsáhlejších výluk či výpadků v provozu trolejbusů, což příspěvková organizace města učinila zodpovědně s dostatečným předstihem.

Do podkrušnohorských lázní se sedmička čtyřdveřových vozů ev. č. 435–441 dostala z hlavního města, kde v letech 2008 a 2009 zachraňovala Dopravní podnik hl. m. Prahy a posléze rovněž společnost HOTLINER. Z původní palety strojů dnes zůstává v provozu pouze trojice ev. č. 439, 440 a 441, která vypomáhá na trolejbusových výkonech. Stejnou roli zastal prostřední jmenovaný vůz také dne 11. května 2022, kdy v odpoledních hodinách na páteřních linkách 102, 105 a 107 nahradil rozbitý trolejbus Škoda 28 Tr. Právě špatnou údržbu jí svěřených vozidel město Arrivě City opakovaně vytýkalo. (foto: Matěj Stach)

První z dvojice zakázek s názvem „Dodávka 2 ks nízkokapacitních nízkopodlažních dvounápravových autobusů“ vypsala Městská doprava Teplice ke dni 6. 12. 2022. Poptávala přitom minibusy dlouhé od 7,5 do 8 metrů s maximální šířkou 2 450 mm a minimální obsaditelností 50 osob (z toho min. 30 % sedících). První dveře měly být široké mezi 650 a 950 mm, druhé poté disponovat šířkou minimálně 950 mm. Průchozí prostor mezi dvojicí dveří byl požadován bez schodů. Motor měl nabídnout výkon minimálně 130 kW a být spřažen s šestistupňovou automatickou převodovkou. Proti dosavadním teplickým zvyklostem byla požadována sedadla s koženkovým potahem namísto plyše, nerezová madla a modrá podlahová krytina. Součástí výbavy bude rovněž systém automatického počítání cestujících (APC). Už standardem je klimatizace salonu pro cestující, zrovna tak jako pro řidiče. Na zpříjemnění služby jízdnímu personálu výběrové řízení myslelo i v dalších ohledech, jako je kvalitní ergonomické sedadlo s vyhříváním i chlazením, USB porty v prostoru kabiny nebo autorádio. Na podání nabídek měli zájemci měsíc do 6. ledna 2023, přičemž předpokládaná hodnota zakázky byla velkoryse stanovena na 11 000 000 Kč. Jediným hodnoticím kritériem byla nabídková cena.

Po dvou týdnech k 20. 12. byl vypuštěn rovněž tendr pojmenovaný „Dodávka 5 ks nízkopodlažních dvounápravových autobusů“. Ten předpokládal dodání autobusů dlouhých mezi 11,5 a 12,5 metry s minimální obsaditelností 80 osob (z toho min. 20% podílem sedících). Vozy měly být třídveřové, přičemž každý vstup do autobusu měl být minimálně 1 200 mm široký. Požadován byl rovněž antikolizní systém. Motor měl disponovat výkonem minimálně 200 kW a stejně jako v případě minibusů být doplněn šestistupňovým automatem. Další požadavky popsané výše jsou platné také pro tuto zakázku a tak by bylo zbytečné je opakovat. Liší se logicky hlavně předpokládaná hodnota zakázky, jež činila 37 000 000 Kč a byla zároveň stejně jako v případě předchozím stanovena jako nepřekročitelná. Lhůta pro podání nabídek trvala do 20. 1. 2023. Na závěr dodejme, že na dodání vozidel měli účastníci obou tendrů čas do 30. 11. 2023.

Teplice jsou posledním z větších českých měst, na jehož linkách MHD mají stále zásadní podíl „hrbaté“ autobusy z Dolních Libchav. Na přiložené fotografii z 9. září 2021 přijíždí na konečnou zastávku Panorama SOR BN 9,5 ev. č. 457, jenž je s lázeňským městem pod Krušnými horami blíže spjatý od roku 2018. Svou kariéru – jak ostatně napovídá i jeho atypický bílo-vínový nátěr – zahájil vůz jakožto předváděcí, přičemž zcestoval především polský trh. (foto: Matěj Stach)

Uzavírání smluv s vybranými dodavateli probíhalo ve stejném pořadí, v jakém Městská doprava Teplice tendry vypsala. K 3. únoru 2023 byla podepsána smlouva s jediným účastníkem tendru na minibusy, a sice společností TURANCAR CZ, která se zabývá prodejem a servisem autobusů japonsko-turecké značky Isuzu. Za 9 660 000 Kč (4,83 mil. Kč za kus) dodá pražský dealer do podkrušnohorských lázní dvojici minibusů Isuzu NovoCiti Life. Během pátku 17. 2. 2023 proběhl rovněž podpis smlouvy ve druhé zakázce, kterou s cenou 27 350 000 Kč bez DPH (5,47 mil. Kč za kus) opanovala Scania Czech Republic s autobusy Scania Citywide LF 11,6M nové generace.

Nové teplické autobusy zcela změní tvář nezávislé složky městské dopravy ve městě. Arriva City v tuto chvíli disponuje flotilou založenou především na „hrbatých“ autobusech SOR, jichž v Teplicích deponuje až 14. Konkrétně se jedná o postupku BN 12 ev. č. 439, 440 a 441, což jsou čtyřdveřové vozy, které v letech 2008 a 2009 zachraňovaly jako pronajaté od výrobce pražský Dopravní podnik (některé následně jezdily také u společnosti HOTLINER). Ty doplňuje především flotila osmi vozů SOR BN 10,5 ev. č. 443–450 zakoupená v roce 2010 Veolií Transport Teplice přímo na městské výkony. Kmenově v Teplicích slouží také jeden vůz CN 12 ev. č. 461, zatímco původem předváděcí stroje SOR BN 9,5 ev. č. 457 a 458 jsou často k vidění spíše v městských provozech v Bílině a Roudnici nad Labem, kde Arriva City rovněž působí. Vedle „hrbatých“ autobusů z Dolních Libchav slouží teplickým občanům také záložní Solaris Urbino 15 III. generace ev. č. 460, jenž ve městě zůstal jako poslední z původního počtu devíti vozů sloužících historicky především na příměstských linkách.

Typickým představitelem teplických autobusů je SOR BN 10,5, kterých Arriva City ve městě drží celkem 8. Zatímco většina těchto vozů se v posledních dvou letech převlékla do žluto-modré kombinace, vůz ev. č. 448 si stále drží svůj reklamní polep na společnost Schiedel. (foto: Matěj Stach)

Jakým způsobem se Teplice v posledních letech staví k posilování role trolejbusové dopravy ve městě, jistě našim čtenářům nemusíme připomínat. Od loňského srpna v sídle existuje jediná autobusová linka č. 110, která vznikla za účelem obsluhy nových lokalit a bude spjata právě s provozem minibusů. Prozatím jsou na ní vypravovány klasické, byť zkrácené autobusy, což přináší mnohá úskalí. Zbylé linky jsou vyhrazeny právě trolejbusům, které zatím na denní bázi doplňují autobusy, jelikož město nemá dostatek vozů vybavených druhým zdroje energie v podobě baterií. Nové trolejbusy ale od listopadu 2022 rovněž soutěží, konkrétně poptává 8 parciálních trolejbusů standardní délky a dvojici klasických článkových vozů. Lhůta pro podávání nabídek uplynula 10. února 2023 a nám nezbývá, než se těšit, jaké stroje flotilu teplických trolejbusů doplní.

Podobné články