Překvapivého vítěze má výběrové řízení na dodání až 20 nových nízkopodlažních tramvají pro italskou Neapol. Komise vybrala jako nejlepší nabídku tureckého výrobce Bozankaya, který již dříve v rámci EU uspěl se svými vozy v rumunském Temešváru.
Ten se po dobrých zkušenostech s provozem tureckých tramvají rozhodl využít opčního práva a přikoupit ke stávajícím 21 vozům dalších 17, jež by měly být dodány do konce letošního roku. V případě, že v Neapoli skutečně dojde k podpisu smlouvy (v současné době ještě běží odvolací lhůty), bude mít turecký producent, jenž se v posledním období snaží etablovat i na českém trhu, další významnou referenci.
Výběrové řízení na dodání 20 tramvají bylo vypsáno Neapolí na konci října 2023 a již 7. 12. 2023 došlo k otevírání nabídek. Ty byly do tendru doručeny pouze dvě. Vedle turecké Bozankaye se účastnil také italský závod Hitachi Rail (někdejší Ansaldo). Bozankaya nacenila vozidla na částku 63 mil. € (zhruba 1,55 mld. Kč), takže jeden vůz vychází v přepočtu na cca 77,5 mil. Kč. Oproti předpokládané hodnotě nabídky šlo o cenu o 13,18 % nižší a ve výsledku vítěznou, jak bylo městem oznámeno dne 22. 12. 2023. Fixní část kontraktu počítá s dodáním 10 vozidel, neboť jen na ně má prozatím Neapol zajištěno financování. Dalších 10 si může město pod Vesuvem přikoupit při využití opce, v jejíž uplatnění doufá.
Nabízené tramvaje mají dle italských médií vycházet z modelu, který Bozankaya dodala v letech 2016 a 2017 v počtu 31 vozů do tureckého města Kayseri, nicméně všechny tramvaje vyráběné v ankarském závodě Bozankaye jsou typově velmi podobné (prozatím vždy se jednalo o pětičlánková vozidla s neotočnými podvozky o délce cca 33 m).
Tramvaje jezdí v Neapoli již od roku 1875. V současné době jsou ale ve městě s více než třemi miliony obyvateli v provozu pouhé tři linky na síti dlouhé 11,8 km. Pro provoz je k dispozici jen 22 tramvají AnsaldoBreda Sirio z roku 2004 (jeden vůz byl dodán až v roce 2006). Město však v loňském roce uvolnilo prostředky na obnovení provozu na jedné z dřívějších tras v centru města (ta nebyla nikdy oficiálně zrušena, jen z ní v průběhu let „záhadně“ zmizelo trolejové vedení a koleje „se zalily“ na mnoha místech asfaltem). Právě pro obsluhu této obnovené linky by měla desítka nových tramvají primárně sloužit.