Dlouhé očekávané nové trolejbusy pro hlavní město Karelské republiky, Petrozavodsk, dodá vologdská Trans-Al’fa. Rychlotendr na 15 trolejbusů vypsaný teprve 1. února 2022 se do 9. února 2022, na kdy byl stanoven jeho konec, překvapivě dočkal tří nabídek, které byly všechny hodnotící komisí připuštěny k posouzení. Tento neobvyklý jev, kdy je pro podání nabídek na nová vozidla MHD určeno jen 9 dní, a přesto se sejdou tři nabídky, jež jsou nadto všechny akceptovány, je možno vysvětlit tím, že vypsání tendru bylo avizováno už několik měsíců dopředu a příslušná dokumentace byla připravována na základě dřívějších konzultací s možnými výrobci trolejbusů, takže se v ní neobjevily podmínky, jež by nebylo možné rychle splnit. A už dnes, 10. února 2022, se dostalo na vyhodnocení soutěže.
Její maximální hodnota byla stanovena na 293 mil. RUB (cca 5,55 mil. Kč/vůz), přičemž 290 mil. RUB představuje subvence vlády Karelské republiky a 3 mil. RUB má dodat místní DP, Gorodskoj Transport. Trans-Al’fa se v tendru poměřovala s domácím UTTZ a také domácím Avtotechkompletem, který je však, jak už víme z nedávno vypsaného volgogradského tendru, jedním z ruských dealerů Belkommunmaše. Všechny tři podniky chtěly petrozavodský Gorodoskoj Transport zaujmout nižší cenou než očekávánou, přičemž Trans-Al’fa předložila cenu nejnižší, když za jedno vozidlo chtěla jen 17 514 999,95 RUB, což je pouhých 4,9 mil. Kč za vůz. Nejméně slevil UTTZ, který chtěl za jedno vozidlo zhruba 5,2 mil. Kč. V tendru mohla překvapit neúčast výrobce PK Transportnyje Sistěmy, nicméně když uvážíme, že jeho trolejbusy nejsou prodávány za tak nízké ceny, jaké si mohl petrozavodský DP dovolit akceptovat, je tato absence pochopitelná.
I tak dorazí do konce června 2022 do města plně nízkopodlažní trolejbusy typu Avangard. Ty musí vydržet tuhé ruské zimy a také aspoň 15 let služby. Pro Petrozavodsk budou nové trolejbusy představovat menší revoluci, poslední dekádu se totiž muselo toto cca 280tisícové město spoléhat především na darované ojetiny z jiných provozů, z nichž některé nebyl Gorodskoj Transport dosud schopen zprovoznit, a nadto tyto ojetiny nemohly řešit situaci s rostoucím průměrným věkem, a tedy i obecně chatrným technickým stavem jeho trolejbusového parku. Momentálně je z 67 evidovaných trolejbusů funkčních jen 42.
Petrozavodské občany by měla potěšit ještě jedna zpráva: díky prostředkům uspořeným zásluhou otevřeného výběrového řízení si Petrozavodsk nakonec velmi pravděpodobně nakoupí o minimálně jedno vozidlo více – nebylo by to ostatně poprvé, co takto nějaký ruský trolejbusový provoz s ušetřenými penězi naložil, nedávno takto opakovaně postupovala Čita.
Jak už jsme uváděli v nedávné minulosti, Trans-Al’fě se v posledním roce nebývale dařilo a letos tomu, zdá se, nebude jinak. Na severozápadě Ruska si nadto vologdský výrobce pomalu buduje svou baštu: v posledním kvartálu roku 2021 dodal 6 trolejbusů Murmansku, kam dodává poslední dekádu pravidelně, na konci roku 2021 získal dva kontrakty na celkem 189 trolejbusů v Petrohradě, a nyní se dočkal zajímavé zakázky pro Petrozavodsk. Trans-Al’fa nicméně díky velkému množství vyhraných zakázek v krátké době začíná registrovat zpoždění ve výrobě.