Jediný trolejbusový provoz nacházející se na území Švédského království se v příštím roce dočká nových vozidel. Tři parciální trolejbusy Solaris Trollino s výzbrojí od Škody Electric nahradí nejstarší Trollina, jež provoz ve městě před dvaceti lety zahajovala. Generační obměna se odehraje v prosinci 2024, kdy na linky v Landskroně vyjede dopravce Keolis Sverige. Vedle zbylých dvou trolejbusů převezme nový provozovatel městské dopravy také stávající flotilu čínských elektrobusů BYD.
Jihošvédské město Landskrona ležící v kraji Skåne se na mapu trolejbusových provozů dostalo v roce 2003. Impulsem pro výstavbu jednoho z nejmenších trolejbusových systémů na světě o délce zhruba 3 kilometrů se stala přeložka železniční tratě spojující města Helsinborg a Lund, s jejíž zbudováním bylo spojeno také opuštění původního hlavového nádraží ležícího nedaleko městského centra. Jeho roli převzala někdejší stanice Landskrona Östra na východním okraji města, která musela být s jádrem Landskrony propojena relací městské dopravy, přičemž pro tento úkol byly vybrány právě trolejbusy (celý příběh jsme podrobně popsali zde).
Startovací trolejbusová flotila byla založena na třech vozech Solaris Trollino 12 s karoserií II. generace (ev. č. 7231-7233, dnes 6991-6993), vybavených elektrickou výzbrojí Ganz. S ohledem na neexistenci trolejového propojení mezi linkou č. 3 a vozovnou byly trolejbusy dodány i s bateriemi, které měly umožnit až 4kilometrový dojezd mimo trolejové vedení. Další stroj (ev. č. 6990) byl za účelem snížit linkový interval pořízen v roce 2010, přičemž v tomto případě se jednalo o Trollino se škodováckou výzbrojí, využívající pro autonomní chod dieselagregát. V srpnu 2013 se odehrálo zatím poslední doplnění flotily, do níž přibylo další Trollino s výzbrojí Škoda Electric (ev. č. 6994), tentokrát už ale v rámci výzkumného projektu vybavené bateriemi. Jeden z prvních tzv. parciálních trolejbusů byl provozován také na městských linkách č. 4 a 5 (na druhé jmenované prokazatelně ještě v roce 2022) a je příležitostně zapůjčován k testování na elektrické silnici v Lundu.
Ani pozitivní zkušenosti s provozem bateriového trolejbusu ovšem nevedly v Landskroně k rozvoji tamního skromného systému. Namísto nákupu dalších vozidel byla v lednu 2019 do provozu uvedena flotila čítající 14 elektrobusů BYD uzpůsobených pro pomalé noční nabíjení, které byly v posledních letech často vidět také na dříve výsostném území trolejbusů, tedy lince č. 3. Již v lednu 2020 byl navíc odstaven Solaris Trollino 12 ev. č. 6992, tudíž byl provoz zajišťován bez záloh a v některých dnech dokonce se 100% absencí trolejbusů.
Jako zjevení tak působila lednová zpráva o výběru nového městského dopravce na dobu příštích deseti let, jež obsahovala také informace o nákupu nových trolejbusů. Nyní už je jasné, že se jich Landskrona opravdu dočká.
Nový provozovatel městských linek Keolis Sverige objednal ve spolupráci s organizátorem dopravy Skånetrafiken (jemuž mimochodem patří trolejbusy stávající) tři nová vozidla, která mají do města přijít v říjnu 2024. Trolejbusy budou řešeny jako tzv. parciální, přičemž jejich výroba byla svěřena do rukou tandemu zahrnujícího španělsko-polský Solaris Bus & Coach a Škodu Electric, která opět dodá elektrickou výzbroj. Vozidla mají odpovídat místním zvyklostem, disponovat by tak měla uspořádáním dveří ve schématu 2-2-1, plošinou nejen v prostředních, ale rovněž v prvních dveřích a dvěma prostory vyhrazenými pro osoby na invalidním vozíku anebo pro kočárky. Trolejbusy budou také vybaveny bezpečnostními prvky, které definuje aktualizované nařízení o obecné bezpečnosti (v zahraničí známé pod zkratkou GSR – General Safety Regulation), jehož první část začne pro autobusy platit v červenci 2024.
Provoz nových Trollin 12 má být zahájen na začátku prosince 2024, kdy vyprší smlouva stávající společnosti Nobina Sverige. Flotila trolejbusů se tím vrátí k původnímu rozsahu pěti vozů, což by mělo přispět ke stabilizaci provozu. Keolis Sverige jakožto nový provozovatel městské dopravy v Landskroně převezme vedle dvojice trolejbusů ev. č. 6990 a 6994 z let 2010 a 2013 také čtrnáct zánovních elektrobusů BYD K9UD (ev. č. 3792-3805). Součástí desetiletého kontraktu je také zajištění dopravy na přilehlém ostrově Ven. Pro tamní provoz mají být pořízeny dva zhruba desetimetrové elektrobusy, jejichž dodavatel ale prozatím není známý.