Menu

Nové trolejbusy pro švédskou Landskronu

Trolejbusová doprava v Landskroně je zelená snad z každého pohledu. Jeden z nejstarších zástupců místního vozového parku, Solaris Trollino 12 ev. č. 6993 pojmenovaný jako Ellen, na snímku ze srpna 2021 překonává úsek mezi vozovnou a konečnou linky č. 3 Centrum u přístaviště. (foto: Matěj Stach)
Trolejbusová doprava v Landskroně je zelená snad z každého pohledu. Jeden z nejstarších zástupců místního vozového parku, Solaris Trollino 12 ev. č. 6993 pojmenovaný jako Ellen, na snímku ze srpna 2021 překonává úsek mezi vozovnou a konečnou linky č. 3 Centrum u přístaviště. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 07. 2023 07:35
Matěj Stach
2 minuty čtení

Jediný trolejbusový provoz nacházející se na území Švédského království se v příštím roce dočká nových vozidel. Tři parciální trolejbusy Solaris Trollino s výzbrojí od Škody Electric nahradí nejstarší Trollina, jež provoz ve městě před dvaceti lety zahajovala. Generační obměna se odehraje v prosinci 2024, kdy na linky v Landskroně vyjede dopravce Keolis Sverige. Vedle zbylých dvou trolejbusů převezme nový provozovatel městské dopravy také stávající flotilu čínských elektrobusů BYD.

Jihošvédské město Landskrona ležící v kraji Skåne se na mapu trolejbusových provozů dostalo v roce 2003. Impulsem pro výstavbu jednoho z nejmenších trolejbusových systémů na světě o délce zhruba 3 kilometrů se stala přeložka železniční tratě spojující města Helsinborg a Lund, s jejíž zbudováním bylo spojeno také opuštění původního hlavového nádraží ležícího nedaleko městského centra. Jeho roli převzala někdejší stanice Landskrona Östra na východním okraji města, která musela být s jádrem Landskrony propojena relací městské dopravy, přičemž pro tento úkol byly vybrány právě trolejbusy (celý příběh jsme podrobně popsali zde).

Prozatím jediný parciální trolejbus v Landskroně opouští zastávku Centrum u přístaviště a vydává se na cestu k východnímu nádraží. Vedle polepu upozorňujícího na zapojení vozu do projektu EVolution Road zaujme také netradičním uspořádáním dveří. (foto: Matěj Stach)

Startovací trolejbusová flotila byla založena na třech vozech Solaris Trollino 12 s karoserií II. generace (ev. č. 7231-7233, dnes 6991-6993), vybavených elektrickou výzbrojí Ganz. S ohledem na neexistenci trolejového propojení mezi linkou č. 3 a vozovnou byly trolejbusy dodány i s bateriemi, které měly umožnit až 4kilometrový dojezd mimo trolejové vedení. Další stroj (ev. č. 6990) byl za účelem snížit linkový interval pořízen v roce 2010, přičemž v tomto případě se jednalo o Trollino se škodováckou výzbrojí, využívající pro autonomní chod dieselagregát. V srpnu 2013 se odehrálo zatím poslední doplnění flotily, do níž přibylo další Trollino s výzbrojí Škoda Electric (ev. č. 6994), tentokrát už ale v rámci výzkumného projektu vybavené bateriemi. Jeden z prvních tzv. parciálních trolejbusů byl provozován také na městských linkách č. 4 a 5 (na druhé jmenované prokazatelně ještě v roce 2022) a je příležitostně zapůjčován k testování na elektrické silnici v Lundu. 

Ani pozitivní zkušenosti s provozem bateriového trolejbusu ovšem nevedly v Landskroně k rozvoji tamního skromného systému. Namísto nákupu dalších vozidel byla v lednu 2019 do provozu uvedena flotila čítající 14 elektrobusů BYD uzpůsobených pro pomalé noční nabíjení, které byly v posledních letech často vidět také na dříve výsostném území trolejbusů, tedy lince č. 3. Již v lednu 2020 byl navíc odstaven Solaris Trollino 12 ev. č. 6992, tudíž byl provoz zajišťován bez záloh a v některých dnech dokonce se 100% absencí trolejbusů.

Fotografie pořízená na druhé konečné linky č. 3 u nádraží přibližuje v posledních letech poměrně rozšířený fenomén, kdy elektrobusy zastupovaly své trolejbusové kolegy. (foto: Matěj Stach)

Jako zjevení tak působila lednová zpráva o výběru nového městského dopravce na dobu příštích deseti let, jež obsahovala také informace o nákupu nových trolejbusů. Nyní už je jasné, že se jich Landskrona opravdu dočká.

Nový provozovatel městských linek Keolis Sverige objednal ve spolupráci s organizátorem dopravy Skånetrafiken (jemuž mimochodem patří trolejbusy stávající) tři nová vozidla, která mají do města přijít v říjnu 2024. Trolejbusy budou řešeny jako tzv. parciální, přičemž jejich výroba byla svěřena do rukou tandemu zahrnujícího španělsko-polský Solaris Bus & Coach a Škodu Electric, která opět dodá elektrickou výzbroj. Vozidla mají odpovídat místním zvyklostem, disponovat by tak měla uspořádáním dveří ve schématu 2-2-1, plošinou nejen v prostředních, ale rovněž v prvních dveřích a dvěma prostory vyhrazenými pro osoby na invalidním vozíku anebo pro kočárky. Trolejbusy budou také vybaveny bezpečnostními prvky, které definuje aktualizované nařízení o obecné bezpečnosti (v zahraničí známé pod zkratkou GSR – General Safety Regulation), jehož první část začne pro autobusy platit v červenci 2024.

Provoz nových Trollin 12 má být zahájen v prosinci 2024, kdy vyprší smlouva stávající společnosti Nobina Sverige. Flotila trolejbusů se tím vrátí k původnímu rozsahu pěti vozů, což by mělo přispět ke stabilizaci provozu. Keolis Sverige jakožto nový provozovatel městské dopravy v Landskroně převezme vedle dvojice trolejbusů ev. č. 6990 a 6994 z let 2010 a 2013 také čtrnáct zánovních elektrobusů BYD K9UD (ev. č. 3792-3805). Součástí desetiletého kontraktu je také zajištění dopravy na přilehlém ostrově Ven. Pro tamní provoz mají být pořízeny dva zhruba desetimetrové elektrobusy, jejichž dodavatel ale prozatím není známý.

Podobné články