Letošní poměrně stojaté vody v oblasti nákupů nových trolejbusů se v Rusku rozhodl rozčeřit ruský Novosibirsk, který vyhlásil tento týden soutěž na 80 krátkých trolejbusů s prodlouženým autonomním chodem. Nakupovat je bude na leasing, protože paralelně s tímto tendrem v očekávané hodnotě 4 996 126 435 RUB (nyní cca 1,2 mld. Kč) vyhlásil i tendr na poskytovatele leasingových služeb v téže hodnotě. Hodnota jednoho takto profinancovaného vozidla dosáhne v přepočtu asi 16 mil. Kč.
Žádné ruské město letos nevypsalo objemnější tendr. Novosibirisk nyní čeká na dokončení dodávky 120 trolejbusů, které si objednal loni a které by všechny měly přijít do konce roku (původně měly být všechny dodány do listopadu 2023). Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod (UTTZ) se při výrobě vozidel v Ufě poněkud zpozdil, stejně jako se zpozdil při dodávce devíti Gorožaninů objednaných dříve, jež měly být dodány všechny do 3. 12. 2022, ale nakonec se poslední vozidlo ukázalo v Novosibirku v lednu 2023.
Po dodání 80 nových vozidel v roce 2024 bude mít Novosibirsk celkem 209 nových trolejbusů. To bude znamenat více než 80% obnovu tamního vozového parku, který má momentálně asi 250 trolejbusů. Místní trolejbusový provoz, který léta chátral, tak bude mít šanci nabrat nový dech.
V září 2023 potěšil trolejbusové nadšence i ruský Murmansk. Ten, jak víme, rok co rok přikupuje nové trolejbusy, byť obvykle bez soutěže. Zatímco dosud Murmansk, mající necelých 300 tisíc obyvatel, přistupoval k objemově malým nákupům, letos si udělal radost a nakoupil 15 Avangardů a 15 Olgerdů. Všechna vozidla byla slavnostně odhalena při příležitosti Dne města. Letos Murmansk slavil 107leté výročí od svého založení. Díky příchodu nových trolejbusů má Murmansk více než 100 trolejbusů, z toho je zhruba 80% mladších 10 let. Zatímco Avangardy už město mělo, Olgerdy jsou v parku místního dopravního podniku novinkou. Jurij Serdečkin, primátor města, na slavnostní prezentaci nových trolejbusů v sobotu dne 7. října 2023 uvedl: „Jen za poslední tři roky, kdy začal fungovat program „Doprava severu“ v rámci plánu „Žít na severu“, jsme obnovili více než polovinu našich trolejbusů. Budeme v tom pokračovat i v budoucnu. Ale už dnes je průměrné stáří našich trolejbusů zhruba čtyři roky. Dá se s jistotou říci, že Murmansk má jeden z nejmodernějších dopravních podniků v zemi,“ uvedl Serdečkin. Na ujasněnou je nutné dodat, že Serdečkin byl do roku 2022 náměstkem gubernátora Murmanské oblasti a právě oblastní správa stojí za daným programem a plánem, a tedy z toho vyplývá i to, že oblastní kasa je poslední léta hlavním zdrojem peněz pro pořizování nových trolejbusů pro Murmansk. V případě příchodu posledních třiceti trolejbusů je financování řešeno s pomocí leasingu, na kterém se podílí státní podniky GTLK a VEB.RF.
Velkou obnovu parku letos završuje i Brjansk, který právě soutěží 33 trolejbusů, jimiž by mělo dojít k završení mety 100 nových trolejbusů pořízených během pouhých 2 let. Brjansku se budeme na tomto webu věnovat ještě později.