Menu

Nový SOR ICN poprvé svezl cestující

Setkání SORu ICN 12 a SOR CNG 12 v zastávce Svinov, nádraží v Ostravě krátce před výjezdem vozu ICN 12 na linku do provozu s cestujícími. (foto: Libor Hinčica)
Setkání SORu ICN 12 a SOR CNG 12 v zastávce Svinov, nádraží v Ostravě krátce před výjezdem vozu ICN 12 na linku do provozu s cestujícími. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 01. 2022 15:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Premiéru na lince s cestujícími si odbyl dne 5. 1. 2022 nový autobus typové řady SOR ICN, který si od výrobce SOR Libchavy pronajala dlouhodobě společnost Transdev Morava. Autobus, který byl představen coby nástupce legendárních „hrbáčů“ řady CN na veletrhu Czechbus 2021 v listopadu loňského roku, byl poprvé nasazen na spoj odjíždějící v 13:50 z konečné Svinov, nádraží v Ostravě na linku číslo 672 směřující do Slatiny.

Od představení částečně nízkopodlažního prototypu SOR BN 12 uplyne letos již 19 let. Linková modifikace (nejprve rovněž ve 12m verzi, později doplněná i o zkrácené deriváty) je jen o rok mladší (2004). Ačkoli v mezičase probíhaly na vozidlech řad BN/CN určité změny, namátkou zmiňme facelifty, změny obložení interiéru, úpravy vynucené příchodem nových emisních norem atp., základní konstrukční provedení s typickým hrbem mezi přední nízkopodlažní a zadní vyvýšenou částí zůstává až dosud identické, stejně jako zvolená typová označení. SOR ovšem již v roce 2017 avizoval, že ve výrobním programu dojde k zásadní změně a dosavadní produkci low entry autobusů a autobusů se standardní výškou podlahy (řadu C) nahradí novými modely.

SOR ICN 12 v Ostravě-Svinově v den své premiéry v provozu s pasažéry. (foto: Libor Hinčica)

Těmi se stanou autobusy SOR IC, ICN a IBN, které by měly být nabízeny v celkem čtyřech délkových variantách, konkrétně 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. Jejich výroba by měla být dle dřívějšího sdělení SORu zahájena v průběhu druhé poloviny roku 2022. Do té doby budou již vyrobené prototypy využívány k nejrůznějším zkouškám. Jejich součástí je také dlouhodobý test vůbec prvního částečně nízkopodlažního vozu SOR ICN 12 v ostrém provozu s pasažéry.

Dohoda o provedení dlouhodobého testování byla podepsána se společností Transdev Morava, která vůz odpoledne dne 5. 1. 2022 nasadila, jak bylo uvedeno v úvodním odstavci, poprvé do provozu. Na zvoleném turnusu vůz během prvního dne prostřídal linky č. 672, 673 a 692. První z nich spojuje Ostravu-Svinov s obcí Slatina, druhá Ostravu-Svinov s Bílovcem a třetí Bílovec s obcí Tísek. Na zvoleném pořadí by se měl autobus objevovat i v dalších dnech, přičemž by mělo docházet k prostřídávání s nasazením na linky čísel 628 (Bílovec – Ostrava, Dubina) a 693 (Bílovec – Těškovice). O víkendech lze očekávat nasazení na spojích linek 674 (Ostrava-Svinov – Hlubočec), 287 (Ostrava-Svinov – Kyjovice) a 679 (Ostrava-Svinov – Klimkovice).

Pohled do interiéru vozu SOR ICN 12 výrobního čísla 1. (foto: Libor Hinčica)

Autobus bude v následujících dnech ještě upraven tak, aby odpovídal veškerým standardům integrovaného dopravního systému v Moravskoslezském kraji. Dojde tak například k přehrání elektronických informačních panelů (změnu barvy diod ze zelené na bílou), k výměně evidenčního čísla na čele vozu (rovněž za bílé; momentálně je vůz provozován s červeným), a na bočnici se má objevit také typické kruhové logo Moravskoslezského kraje (přezdívané též „kreveta“).

Podobné články