Menu

OAD Kolín zařazuje příměstské autobusy SOR NS 18

Prvním zařazeným vozem SOR NS 18 se stal stroj ev. č. 8694, který byl v neděli 25. 8. 2024 zvěčnen při opouštění Nehvizd. (foto: Martin Burda)
Prvním zařazeným vozem SOR NS 18 se stal stroj ev. č. 8694, který byl v neděli 25. 8. 2024 zvěčnen při opouštění Nehvizd. (foto: Martin Burda)
Stáhnout PDF
Autobusy
30. 08. 2024 18:18
Matěj Stach
2 minuty čtení

Vozy v trolejbusovém provedení SOR TNS 18 už půl roku jezdí na lince 58, kloubové elektrobusy se zase nově prohánějí po největším středočeském městě Kladně. Klasické naftové článkové autobusy modelové řady SOR NS se ovšem Praze a jejímu širšímu zázemí zatím vyhýbaly, tedy s výjimkou předváděcího vozu ev. č. 5998 provozovaného Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Situaci téměř šest let po premiéře článkové verze zachraňuje až Okresní autobusová doprava Kolín, která do provozu na lince 398 uvedla první z devíti autobusů SOR NS 18, které jsou poprvé vyhotoveny v příměstském provedení.

Novodobý provoz článkových autobusů zahájila OAD Kolín se zpožděním oproti jiným dopravcům (např. Veolii Transport Praha) až v září 2011, a to nejprve se zapůjčeným pětidveřovým autobusem SOR NBG 18 ev. č. 1961, který byl nasazován na jedno pořadí linky 398 (v té době trasované z Černého Mostu pouze do Sadské a Kostelní Lhoty). Od prosince stejného roku došlo k nahrazení vozu prvním vyrobeným autobusem SOR NB 18 vybaveným pouze trojicí dveří, který získal stejné evidenční číslo. Setrvalý stav rozvířil v říjnu 2019 až nákup sedmi vozidel MAN NG 363 Lion’s City G ev. č. 8692–8698, jejichž zařazení umožnilo rozšíření počtu pořadí určených pro článkové vozy jak na lince 398 v mezidobí prodloužené až do lázeňských Poděbrad, tak nasazení kloubových vozů na linku 432 (Lysá nad Labem – Mladá Boleslav), odkud byly ovšem později přesunuty na l. 498, 679 a především pak 705 a 706. Jediný SOR NB 18 (přečíslovaný na 8691) se přesunul do pozice záložního vozu, kde ho posléze doplnil plynový průkopník provozu článkových vozů u OAD Kolín, který se do systému vrátil z angažmá u ČSAD autobusy Plzeň v létě 2021 pod číslem 8690.

Snímek z října 2011 představuje předváděcí SOR NBG 18, který byl dopravci OAD Kolín zapůjčen od září do prosince 2011 na rozjezd provozu kloubového pořadí na lince 398. (foto: Matěj Stach)

Další výrazné proměny dozná flotila jediného středočeského dopravce z holdingu Z-Group už letos. V rámci mandatorních odkupů souvisejících s novými smlouvami na provoz příměstských linek Pražské integrované dopravy OAD Kolín prodá celou flotilu článkových autobusů MAN, která byla tímto institutem svázána s linkou 398 a tedy výhrou v oblasti Úvalska (D6), kterou si odnesla ČSAD Střední Čechy. Zbylé kloubové vozy dopravce s ohledem na jejich stáří vyřadí a od prosince vyjede hlavně na linky 705 a 706 s flotilou zcela nových článkových strojů.

Okresní autobusová doprava Kolín tentokrát po odmlce sáhla po autobusech značky SOR Libchavy, díky čemuž poprvé výrobní linku opustily vozy SOR NS v příměstském provedení s vysokými polstrovanými sedadly a policemi na zavazadla. Třídveřové autobusy SOR NS 18 už sice jezdí u německé skupiny Vetter Verkehrsbetriebe, uspořádání jejich interiéru ale odpovídá provedení městských autobusů. Výrobce postupuje v případě řady NS shodně jako u v posledních letech produkce u vozů NB a příměstské autobusy od těch určených pro městský provoz typově nijak nerozlišuje. Novinkou je ale možnost schválení autobusů ve třídě II, tedy jako meziměstských, čehož v tomto případě bylo zároveň využito. Stroje pro OAD Kolín celkem pojmou 146 osob, z nichž 50 se může přepravovat vsedě. Nadstandardně jsou vybaveny USB zásuvkami pro nabíjení drobné elektroniky. Dopravce jich má postupně zařadit pod ev. č. 8691–8699 celkem devět. Jako první z autobusů do provozu vyjel ve čtvrtek 15. srpna 2024 vůz ev. č. 8694 v dresu nymburské provozovny (pořadí 398/22). Zapojení dalších „enesek“ do provozu půjde ruku v ruce s odstavováním původní flotily článkových vozidel.

Doplňme, že od prosince 2024 OAD Kolín podobně jako další společnosti působící na příměstských linkách Pražské integrované dopravy částečně změní svoje pole působnosti. Dopravce podal nejlepší nabídku celkem ve čtyřech soutěžených oblastech, a to konkrétně v souboru A5 – Mnichovohradištsko, B5 – Brandýsko, C9 – Českobrodsko a D9 – Nymbursko. Smlouvu nakonec podepsal ve třech zmíněných případech, jelikož v oblasti B5 byl vyloučen pro nesplnění podmínek (dopravce zjevně omylem podal nabídku určenou do oblasti B6 – Sázavsko). Oproti stávajícímu stavu dopravce oslabí především na Kolínsku (kde mu nadále zůstane MHD Kolín), ve zbylých regionech se pak může jeho teritorium částečně proměnit, což souvisí se skutečností, že se po oblastech soutěží vůbec poprvé.

Podobné články