Polský Olsztyn může podepsat smlouvu na dodávku šesti nových tramvají (s opcí na dalších až osm kusů) s vítězem soutěže, společností Saatz, která nabídla tramvaje o 10 000 zlotých (cca 59 000 Kč) levněji, než byla odhadovaná hodnota zakázky (ta činila 110,7 mil. zlotých). Druhý účastník, firma CSI Invest, oproti tomu rozpočet výrazně překročila, když si za základní objednávku šesti vozů řekla 149,5 mil. zlotých. Obě firmy byly založeny teprve v roce 2018 a dosud žádnou vlastní tramvaj nevyrobily.
Nulový zájem zavedených výrobců tramvají o olsztynské tramvajové tendry je dán specifikem místní sítě, jež byla vybudována jako nová s určením pro vozidla šířky 2,5 m. Taková šířka je ale v Polsku nezvyklá, obecně platí, že tramvaje jsou zde vyráběny o šířce 2,4 m. První výběrové řízení tak vyhrál Solaris, který byl ochotný v zájmu uchycení se na tramvajovém trhu specifickým požadavkům vyhovět. Po něm se další soutěže zúčastnil jen turecký Durmazlar. Nynější výběrové řízení pak přineslo sice dvojici nabídek, jenomže od subjektů, které se prozatím soustředily pouze na údržbu tramvají, nikoli výrobu nových vozů.
V případě společnosti CSI Invest se spekulovalo o tom, zda přece jen není na Durmazlar, který sám nabídku překvapivě nepodal, nějakým způsobem napojena, protože vozidla, jež byla v srpnu ze strany CSI Invest Olsztynu nabídnuta, nesla obchodní jméno „Panorama“, tedy stejné jako produkty z Anatolie. V případě firmy Saatz se zase hovoří o možném propojení či kooperaci s Pesou, a to kvůli podobnosti navrhovaného vozidla (označeného jako ST1) s modelem Pesa Jazz Duo.
Vzhledem k hodnoticím kritériím a velkému cenovému rozdílu byla vítězem oznámena dne 20. 9. 2024 podle očekávání společnost Saatz, u níž průměrná cena na jeden vůz činila v přepočtu zhruba 108,84 mil. Kč (v případě opčních vozidel pak 101,94 mil. Kč). Součástí dodávky je ale také vybavení vozovny speciálním nářadím, dále sady náhradních dílů a záruční servis vozidel, takže nelze uvedené sumy vnímat jako částky za samotnou jednu tramvaj. Jelikož nepřišlo odvolání, čeká se momentálně jen na kontrolu ze strany místního antimonopolního úřadu (což by měla být vzhledem k průběhu tendru formalita), načež může Olsztyn podepsat objednávku.
Drobným zádrhelem může být skutečnost, že Olsztyn sice vypsal soutěž s ohledem na termíny čerpání dotací, ty ale nemá pro nákup vozů vůbec zajištěné. V rámci programu Polska Wschodnia je olsztynský tramvajový projekt pouhým náhradníkem, jiný fond, z nějž by bylo možné tramvaje financovat (KPO; Krajowy plan odbudowy) sice ještě nebyl uzavřen, disponibilní prostředky v něm ale mají pokrýt nákup zhruba devadesátky tramvají, přičemž o peníze z něj žádají prakticky všechny polské tramvajové provozy, což šance znatelně snižuje.