Výběrové řízení na dodavatele až 100 nových tramvají pro nizozemský Haag zná definitivně svého vítěze. Jak informovala řada zahraničních médií už na sklonku října letošního roku, soutěž měl ovládnout švýcarský Stadler se svým modelem TINA (akronym pro Total Integrierter Niederflur-Antrieb; zcela integrovaný nízkopodlažní pohon). Po uplynutí lhůt na odvolání bylo v prosinci oficiálně oznámeno, že producent ze země helvétského kříže má kontrakt skutečně jistý.
Původní oznámení soutěže počítalo s dodáním 50 vozidel a 10 v rámci opce, nakonec byla ale vypsána ve větším rozsahu a zahrnovala 56 fixních vozidel a až 44 opčních. Vyhlášena byla v závěru května loňského roku a jak bývá v zemích západní Evropy zvykem, šlo o vícekolové výběrové řízení, kdy měli zájemci o účast podat do jednoho měsíce přihlášky, a následně už připravovat podrobnější nabídky dle specifikací. Závěrečného klání se měla účastnit trojice výrobců. Jejich jména, pochopitelně kromě vítězného Stadleru, ovšem dopravce neprozradil, v médiích se přesto objevilo, že podle zákulisních zdrojů mělo jít o Alstom a Siemens.
Účast Siemensu by byla pochopitelná, neboť to byl právě on, kdo dodal do Haagu poslední generaci nových tramvají v podobě modelu Avenio. Těch bylo v letech 2014 až 2019 dodáno do města celkem 70 (o délce 35 m), na dalších 10 mohl ještě provozovatel uplatnit opci, avšak této možnosti už nevyužil a namísto toho se rozhodl vypsat soutěž novou. Důvody, proč nebyla opce využita v celém rozsahu, nebyly dopravcem HTM komentovány, letos v březnu se však v nizozemském zpravodajství objevila zpráva, že tramvaje Avenio musí projít opravou spojenou s výměnou bočního oplechování, na němž se začala ve větší míře projevovat už po pár letech provozu ve větší míře koroze. Toho bylo využito i ke změně lakování vozidel, kdy původně šedo-červené schéma vystřídalo bílo-červené, což má zlepšit viditelnost v provozu.
Místo tramvají nesoucích jméno slavného německého průmyslníka Ernsta Wernera Siemense tak do sídelního města nizozemského panovníka zamíří tramvaje pyšnící se jménem jiného Ernsta – Stadlera. Celková hodnota zakázky se měla vyšplhat na 200 mil. € (tj. cca 4,9 mld. Kč; cena přitom nebyla jediným kritériem), což znamená překročení původně odhadovaného rozpočtu o zhruba 25 mil. € (přibližně 600 mil. Kč). Jedna tramvaj tedy vychází v přepočtu na přibližně 87,5 mil. Kč. Jednat se má o tříčlánková vozidla s otočnými podvozky o délce 36,5 m, jež mají zvládnou pojmout až 237 cestujících. Tramvaje budou uzpůsobeny pro provoz v soupravách. Jejich dodávky by měly být zahájeny až od roku 2026, ve vozovém parku nahradí nové vozy starší tramvaje typu GTL8 (GTL je zkratkou pro nizozemské Gelede Tram Lang, tedy kloubová tramvaj dlouhá; číslice osm značí počet hnacích náprav), které byly vyráběny v letech1981–1991.