Menu

Osijek zahájil prodej tramvají T3R.PV

Tramvaje T3R.PV byly dodány v počtu 17 kusů, osm z nich je již určeno k prodeji. Vozidla jsou často využívány coby reklamní poutače. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Tramvaje T3R.PV byly dodány v počtu 17 kusů, osm z nich je již určeno k prodeji. Vozidla jsou často využívány coby reklamní poutače. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Stáhnout PDF
Tramvaje
12. 02. 2025 19:55
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Chorvatský Osijek v očekávání dodávek nových tramvají z produkce Končaru zahájil nabídkové řízení na prodej osmi tramvají typu T3R.PV. Tyto tramvaje dodával do města v letech 2006 a 2007 Pragoimex, který svého času uspěl v soutěži na modernizaci celkem 17 původních vozů typu T3YU z let 1968 až 1982.

Při modernizaci došlo k náhradě původní vozové skříně za novou s designem od akademického sochaře Františka Pelikána, který se rozšířil nejvíce na tramvajích z rodiny VarioLF. „Té trojek“ bez nízkopodlažní části s tímto designem vzniklo pouze 20. Jeden vůz provozovala Ostrava pod ev. č. 1301 (dnes služební 8209), přičemž šlo o jediný z oněch dvou desítek vozů, jenž byl vybaven elektrickou výzbrojí TV Europulse (tj. jako typ T3R.EV) z produkce společnosti Cegelec (dnes Electric Components; člen skupiny Škoda). Další vozy vznikly pro Osijek (17 ks v letech 2006 a 2007) a dva byly vyrobeny pro ruský Volgograd (v roce 2008). I zde došlo k využití výzbroje od Cegelecu, nikoli však pro střídavé motory, ale pro stejnosměrné, tedy TV Progress (T3R.PV). To umožnilo v případě vozů pro Osijek využít i původní podvozky a motory, které však prošly rozsáhlou repasí u ostravského DP. Modernizace jednoho vozu měla vycházet ve své době na částku okolo 5,5 mil. Kč.

V průběhu roku 2006 bylo do města dodáno 11 vozů, v roce následujícím zbylých šest. Největší kontroverze byla spojována s jejich novým lakováním, protože Osijek vozy již poptal v modro-bílé kombinaci namísto tradiční červeno-bílé barvy, která (v té době) byla na tramvají používána 121 let.  

V závěru roku 2023 si Osijek objednal deset nových tramvají o délce cca 22 m, které má do města dodat lokální výrobce Končar. Dalších až 20 vozů může následně přikoupit v rámci opce. V očekávání příchodu nových tramvají byly v únoru nabídnuty k odprodeji první z tramvají T3R.PV určené k vyřazení (nabídky mohou zájemci podávat do 28. 2 2025). Konkrétně jde o vozy inventárních čísel 716, 719, 720, 726, 730, 736, 763 (všechny z roku 2006) a 807 (r. v. 2007), avšak tato čísla nekorespondují s čísly evidenčními (vozy byly od dodání označeny souvislou řadou 0701 až 0717 a nepodařilo se nám dopátrat, že by v poslední době došlo k jejich přečíslování, za případné doplnění/upřesnění ze strany čtenářů budeme proto rádi).

Všechny nabízené tramvaje mají být stále provozní a podle vyjádření provozovatelé v dobrém technickém stavu. Vítěz, o němž rozhodne nejvyšší cenová nabídka (v případě shody pak to, kdo podal nabídku dříve), je povinen si vozidla odvézt z Osijeku po etapách. První dvě vozidla musí být převzata do deseti dnů od zaplacení částky, další pak vždy po dvou kusech první týden měsíců červen, červenec a srpen 2025. V Osijeku tak nadále zůstane jen devět vozů T3R.PV.

Podobné články