Menu

Ostrava obdrží trolejbusy Škoda 36 Tr s tureckou karoserií Temsa

Trolejbusy budou postaveny na platformě 12m nízkopodlažních vozů Temsa. (foto: Temsa)
Trolejbusy budou postaveny na platformě 12m nízkopodlažních vozů Temsa. (foto: Temsa)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
22. 12. 2021 16:57
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik Ostrava (DPO) uzavřel výběrové řízení na dodávku 18 parciálních trolejbusů. Vítězem je opět Škoda, nikoli ovšem Škoda Electric, ale GANZ – SKODA ELECTRIC, která je rovněž součástí skupiny Škoda Transportation. Kontrakt poskytuje vítěznému uchazeči jistotu dodání 12 vozů, dalších 6 je předmětem opce.

Soutěž na nové trolejbusy byla vypsána již v loňském roce a nabídky se podávaly do 18. 1. 2021. Fakticky šlo o soutěž opakovanou. Ta předchozí zahrnovala dodání 12 vozidel a jejím vítězem se na základě rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) měla stát společnost Tram for Envi (která byla předtím neoprávněně vyloučena). Dopravce ovšem soutěž zrušil. Znovu byla zakázka vypsána 2. 10. 2021, tentokrát již na 18 vozů. Po úpravách zadávací dokumentace a několikerém prodloužení termínu na odevzdání nabídek byly podány nakonec nabídky od čtyř výrobců.

Zajímavou taktiku zvolil hegemon trhu z Plzně. Ten totiž do tendru de facto poslal nabídky dvě, přičemž využil skutečnosti, že v době podání nabídek ještě neovládal zcela společnost Ekova Electric (běželo totiž roční období od schválení prodeje do jeho formálního zakončení, nicméně na řízení již měl vliv). Nabídku tedy podala firma ještě coby dceřiná společnost DPO, avšak v případě úspěchu by již dodávku realizovala jako Škoda Ekova. Nicméně nabídka, která měla podle nepotvrzených zpráv využívat karoserii Solarisu a zahrnovat dodání typu Škoda 26 Tr, skončila až na posledním místě. Na prvním se naopak v součtu kritérií ocitla maďarská firma GANZ – SKODA ELECTRIC. Ta nabídla trolejbus typu Škoda 36 Tr postavený na platformě tureckých vozů Temsa. Ačkoli tisková zpráva DPO uvádí, že byla „vybrána nejlepší nabídka a nejlepší cena“, není tento výrok zcela přesný. Nejlepší cenu za samotnou dodávku vozidel nabídl výrobce SOR Libchavy. Hodnoticí kritéria ale zahrnovala také další položky, mj. náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky. Právě v tomto bodě byla nabídka maďarské odnože Škodovky výhodnější, což postačovalo díky zvoleným vahám na přeskočení SORu na první místo. Třetí příčku poté obsadila firma Tram for Envi, která se do tendru hlásila společně s ukrajinským výrobcem Bogdan.

SOR se přitom nehodlal s prohrou v soutěži smířit a proti výsledku protestoval u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten ovšem rozhodl opakovaně o správném postupu DPO. 

Jeden parciální trolejbus Škoda 36 Tr by měl Ostravu vyjít na částku 11,27 mil. Kč. To je výrazně méně, než byl odhadovaná hodnota zakázky (14 mil. Kč/vůz) a než cena, za kterou DPO nakupoval trolejbusy v minulosti. Nákup 6 trolejbusů má z větší části uhradit EU, zbylé by měl dopravce financovat ze svých zdrojů. Prvních 6 trolejbusů by mělo být dodáno v únoru 2023, dalších šest do března 2023 a třetí – v případě, že dopravce využije opci – do května 2023. Vozidla by měla být využívána nejen v síti trolejbusů, ale jako náhrada vybraných spojů autobusových linek. Předpokládá se například náhrada autobusové linky č. 23 (v úseku Hranečník – Michálkovice), přičemž za tímto účelem byla vybudována již v únoru 2020 nová nabíjecí stopa na smyčce Michálkovice (tisková zpráva DPO nicméně uvádí, že novou stopu teprve vybuduje, není tedy jasné, zda se nepočítá se vznikem ještě nějaké další), anebo linky číslo 57 (v úseku Hulváky – Mírové náměstí).

Nákup nových trolejbusů zároveň umožní odstavit z provozu poslední trolejbusy Škoda 21 Tr. Formálně jich je ve stavu ještě 10, nejstarší z roku 1997, nejmladší z roku 2002.

Trolejbus Škoda 36 Tr (též nově řazený pod obecné pojmenování Škoda T’City) bude využívat karoserii autobusů Temsa. Ta první, určená pro stavbu prototypového trolejbusu, byla před pár dny dodána do Plzně.

Podobné články