Oba dva ostravské doubledeckery Scania UNVI Urbis DD CNG mají za sebou první víkend jízd na vyhlídkové lince č. 88. V sobotu 5. 6. před devátou hodinou ranní vyjel první spoj ze zastávky Svět techniky vstříc zoologické zahradě.
Dopravnímu podniku Ostrava se tak konečně podařilo nasadit dvoupodlažní vozidla na trasu, na kterou ji původně plánoval. Minulý koronavirový rok včasnému příchodu vozů do severomoravské metropole nepřál, a tak se vyhlídková linka loni v létě nespustila. DPO se však rozhodl, že v říjnu dodané vozy od 2. listopadu 2020 nasadí alespoň na vybrané spoje expresní linky 78, která v pracovních dnech spojuje západní městský obvod Poruba s jižně lěžící průmyslovou zónou v Hrabové. Tímto se široká veřejnost mohla se zvláštními úkazy v parku městského dopravce seznámit bez nutnosti čekat na další letní sezónu a vozy samotné pak nestály bez užitku dlouhé měsíce v garážích. DPO předpokládal, že by mohly dvoupodlažní autobusy o víkendech a svátcích jezdit mezi Dolní oblastní Vítkovice (DOV) a ZOO už od 1. 5. 2021, avšak nakonec bylo rozhodnuto počkat na ještě o něco více příznivější časy.
První červnový víkend sliboval ukázkové počasí, a tak se nabízela otázka, jak si vyhlídkové spoje povedou. Vzhledem k tomu, že je linka č. 88 integrována do normálního tarifu dopravce, nemuseli držitelé předplatních jízdenek nic doplácet a ostatním cestujícím bylo účtováno standardních 25 Kč (případně 18 Kč, nejeli-li v plné trase). Kdo by však vzhledem k velké propagaci, která spuštění linky předcházela – o zahájení jejího provozu informovaly kromě DPO a města také všechna známá lokální média a některé instituce –, příznivosti jízdného a krásnému počasí čekal trvale zaplněné spoje od rána do večera, ten by se mýlil.
Pravda je taková, že některé spoje byly velmi zaplněné, avšak jiné naopak vezly jen pár osob. Největší pranice byla pochopitelně o 4 místa v první řadě horního patra a dále se těšila zvýšené oblibě sedadla následující a ta z poslední řady horního patra. Dolů cestující mířili zpravidla jen ve chvílích, kdy se na ně nahoře nedostalo místo, což je logické, neboť dolní patro žádné zajímavé výhledy nenabízí, pokud tedy člověk nesedí „na bidýlku“ dvou sedadel po pravé straně řidiče. Jelikož má jeden doubledecker 68 míst k sezení (plus místo pro kočárek/vozíčkáře) a každý provozní den linky 88 je v jednom směru nabízeno v průměru 19 spojů, je jednoduché si rychle spočíst přibližnou celkovou nabízenou sedačkovou kapacitu: 2600 osob/oba směry/jeden provozní den. To pro srovnání zhruba odpovídá kapacitě osmi City Elefantů. První dva dny provozu linky č. 88 měla tato nabízená kapacita ke svému vyčerpání poměrně daleko, ačkoli počasí bylo v souladu s předpověďmi opravdu vynikající.
Je samozřejmě předčasné prognózovat z prvního víkendu provozu budoucnost doubledeckerového provozu, zejména když ještě platí různé vládní restrikce a pasažéři musí nadále nosit respirátory (na druhou stranu ale nesmíme opomenout ani to, že se k prvním jízdám nových vozidel nachomýtnou v hojnějším počtu různí zvědavci i dopravní nadšenci), převážně prosluněný první víkend ale zdvihl varovný ukazovák, že jakákoli turistická linka mezi ZOO a DOVem nikdy nebude takovým turistickým trhákem, jak by si někteří přáli, a to ani tehdy, kdy bude jízda nabízena „za hubičku“, jako se to děje nyní s doubledeckery. Je sice pravdou, že dvoupodlažní vozy projedou centrem Ostravy nejkratší trasou, přičemž zde zastaví jen jednou (ve směru k DOV na zastávce Konzervatoř, v opačném směru na tramvajové zastávce Stodolní), aby se tak stihl stanovený půlhodinový interval a potřebné přestávky pro řidiče, i mírně pozměněná trasa a spolu s tím i případně jiné zastavení v centru města by ovšem příliš mnoho muziky neudělaly, protože na dané relaci silná poptávka nepanuje.
Nemůže být tedy ani překvapením, že trolejbusy linky 104, která dobrou polovinu trasy „osmdesátosmičky“ kopíruje, avšak s větším počtem zastávek a konečnou na významném přestupním uzlu, sbíraly návštěvníky ve větších počtech i uplynulý víkend a nasazené kloubové vozy budou na trolejbusové lince s 10minutovým intervalem pro rodiče s kočárky vždy jistější variantou než jedno místo v dolním podlaží doubledeckeru operujícího s 30minutovým intervalem.
Představa, že by v budoucnu mohli situaci ve vytíženosti dvoupodlažních vozů, natož pak nějaké lanové dráhy, kterou doubledeckery de facto nahradily, významně vylepšovat Poláci-návštěvníci zoo poté, co by se znovu otevřely hranice bez restrikcí, je naivní, a přesto lze na ni při různých diskusích narazit. Poláků do Ostravy o víkendech jezdívaly až na výjimky maximálně stovky (nejčastěji je kromě ZOO bylo možné potkávat v klubech na Stodolní) a na celoroční návštěvnosti ostravské ZOO, která se poslední léta pohybovala okolo půl milionu osob/rok (v roce 2019: cca 1600 osob/den), se nikdy nepodíleli většinou, počasí nepočasí. Ostatně obyvatelé Slezského vojvodství, které je co do obyvatel cca 4x početnější než Moravskoslezský kraj, se kterým má toto vojvodství nejdelší společnou mezinárodní hranici, rozhodně nepatří mezi velké návštěvníky zoologických zahrad: v tomto vojvodství se nachází jen jedna klasická ZOO, a sice ta v Chorzówě, a ačkoli je tato ZOO co do počtu zvířat mezi pěti největšími v Polsku, statistiky návštěvnosti mívala v poslední dekádě přibližně na úrovni té ostravské. Přesto mají někteří jedinci roli Poláků v návštěvnosti ostravské ZOO, ne-li celé Ostravy, silně přeceňovat (plánované nasazení doubledeckerů na linku 88 i ve dnech polských svátků by ostatně ukázalo, kolik polských turistů by netradiční autobusy DPO obsazovalo ve dnech svého volna).
Nicméně oba doubledeckery, jakkoli se jedná o kritizováníhodnou investici, poněkud rutinní víkendy v části města určitě zpestří a nadto řadě občanů i návštěvníků města přinesou radost. Vozy sice působí v interiéru spartánsky a sedačky ne zrovna pohodlně, snad jen mrzout by ale mohl tvrdit, že jízda ve druhém patře s otevíracími okénky přístupným dvěma schodišti není ani malým zážitkem (viz video). Zážitkem totiž svezení se určitě je, nadto ještě cenově dostupným. I když vytíženost spojů značně kolísala, jak jsme psali výše, první víkend ukázal, že by se více zájemců našlo i pro nějaký spoj večer (ostatně ZOO zavírá až v 19:00 a aspoň do centra ke Stodolní by se někdo od ZOO po šesté určitě svezl). Dodejme také, že se několik lidí parkujících u ZOO nechalo nachytat, když nastoupili do spojů od ZOO v 17:30 a 18:00 s tím, že to „otočí“, ale namísto toho jen skončili v DOVu, protože poslední spoj z DOVu odjíždí už v 17:16, přičemž návrat z DOVu k ZOO jinými spoji MHD je poněkud složitější…
Stručně řečeno, dva doubledeckery jsou na české (nikoli však evropské) poměry vskutku netradiční dopravně-turistická atrakce, městu ale budou na dané trase bohatě stačit i ve vzdálenější budoucnosti.