Menu

Pardubice se rozloučí s trolejbusy Škoda 14 Tr

Trolejbus Škoda 14 TrM ev. č. 366 z roku 1995 pózuje vedle vozu 14 Tr ev. č. 345 s novou karoserií na nádvoří pardubické vozovny v červnu 2009. Zatímco vůz ev. č. 366 byl vyřazen po nehodě v roce 2012, jeho soused z fotografie bude kapitolu provozu trolejbusů 14 Tr v Pardubicích příští týden uzavírat. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 14 TrM ev. č. 366 z roku 1995 pózuje vedle vozu 14 Tr ev. č. 345 s novou karoserií na nádvoří pardubické vozovny v červnu 2009. Zatímco vůz ev. č. 366 byl vyřazen po nehodě v roce 2012, jeho soused z fotografie bude kapitolu provozu trolejbusů 14 Tr v Pardubicích příští týden uzavírat. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
03. 06. 2023 10:27
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Pardubic (DPmP) se o nadcházejícím víkendu rozloučí s provozem trolejbusů typu 14 Tr. Místní poslední provozní vůz ev. č. 345 vyjede na pravidelné lince naposledy v pátek 9. 6. 2023, v rámci mimořádných (vložených) spojů ještě v sobotu 10. 6. a v neděli 11. 6. 2023. Posledním městem s vozidly Škoda 14 Tr v provozu se tak stane Brno, které se s nimi ale rozloučí už o týden později – v neděli 18. 6. 2023. Tím se kapitola provozu „čtrnáctek“ u nás definitivně uzavře, a to po neuvěřitelných 49 letech od nasazení prototypů v Mariánských Lázních.

V ulicích Pardubic se prostřídalo celkem 71 „čtrnáctek“, z toho jedna historická vzniklá úpravou původem ex-hradeckého vozu ev. č. 29. Vozů 14 Tr původem z Hradce Králové se ve městě objevilo více, konkrétně tři. Všechny byly pořízeny v roce 2001 v souvislosti s očekávanou zvýšenou vypraveností po dokončení tratě na sídliště Dubina, do provozu s pasažéry ale byly nakonec uvedeny jen dva ze tří vozů a ten poslední posloužil coby základ historického vozidla, ačkoli v té době Pardubice disponovaly ještě dostatkem vlastních starších zástupců daného typu.

Prvních sedm vozů 14 Tr bylo v Pardubicích uvedeno do provozu v lednu a únoru 1983, část z nich z hlediska dokončení montáže spadala ještě do roku 1982. Nákup pokračoval až do roku 1994, kdy byl předán poslední z 48 vozů v původním designovém provedení, následně od roku 1995 do roku 1999 probíhaly dodávky modernizované verze Škoda 14 TrM, jejichž zástupců se ve městě objevilo rovných dvacet.

DPmP ve vlastních dílnách zahájil od roku 1998 modernizační program starších vozidel, v jehož rámci byla používána čela a další prvky z inovované „čtrnáctky“, čímž se flotila na pohled dále omlazovala. Celkem prošlo touto omlazovací kúrou do roku 2001 sedm trolejbusů. V letech 2005 a 2007 poté pardubický DP využil možnosti modernizace za využití zcela nové vozové skříně vyrobené ještě v závodě v Ostrově (byť zde formálně byla výroba nových trolejbusů ukončena v roce 2004). Nové skříně (pochopitelně ve verzi „M“) se převážely do Plzeňských městských dopravních podniků, kde pak probíhala kompletace za využití pouze dílčích komponent z původních vozů, jejichž evidenční čísla pak takto modernizované (fakticky nově postavené) vozy nesly. Rekonstrukcí s výměnou celé skříně prošlo osm pardubických vozů 14 Tr, mezi nimi pět z těch, které již obdržely nová čela v rámci vlastních oprav v režii DPmP o několik let dříve.

Mezi vozidly modernizovanými v Plzni (a majícími tudíž vysokou zůstatkovou hodnotu vzhledem k vynaložené investici) je i poslední provozní trolejbus 14 Tr ev. č. 345, jenž je formálně vykazován jako typ 14 Tr10/6 z roku 1991. Tento poslední mohykán se stále objevuje v provozu s pasažéry, nicméně poslední pravidelné nasazení se má odehrát již tento pátek 9. 6. 2023, kdy bude vůz vypraven na linky čísel 3 a 33. Zpestřením poté bude nasazení historického trolejbusu ev. č. 311 na odpolední kurz linky číslo 11.

Na sobotu 10. 6. 2023 si DPmP připravil odpolední program v podobě výstavy o historii provozu trolejbusů 14 Tr v Pardubicích (od 13:00 do 17:00 na třídě Míru poblíž zastávky U Grandu), jež bude umístěna v pracovním trolejbuse 14 TrM ev. č. 376. Trolejbus ev. č. 345 bude nasazen na mimořádných spojích linky č. 2.

Výstava bude ve stejném čase a na stejném místě k vidění i v neděli 11. 6. 2023, doplňkový program provozu se ale bude lišit. Již ráno budou poslední provozní (ev. č. 345), služební (ev. č. 376) a historický (ev. č. 311) trolejbus vypraveny od 9:30 od zastávky Dukla, vozovna na cestu Pardubicemi se společným fotografováním na trase. Odpoledne pak budou vozy ev. č. 345 a 311 nasazeny na vložených spojích linek čísel 2 a 13.

Podobné články