Když letos v únoru došlo k omezení provozu na mostě Kapitána Bartoše přes Labe, musel si Dopravní podnik města Pardubic narychlo pronajmout malé autobusy od jiných subjektů, jelikož sám žádnými nedisponoval. To se nyní změnilo. Vedle trojice zánovních vozů Isuzu NovoCity Life odkoupil pardubický DP dva autobusy SOR BN 9,5 původem z Nitry, díky čemuž pokryje všechna pořadí náhradní linky č. 902 vlastními vozy.
Most Kapitána Bartoše vznikl v 60. letech minulého století při výstavbě sídlišť Polabiny III. a IV., přičemž není tajemstvím, že jeho konstrukci tvoří příhradové nosníky z původního Labského mostu postaveného roku 1882. Na svém původním místě konstrukce sloužila do roku 1947, kdy byla v souvislosti s plánovaným zavedením trolejbusové dopravy snesena a nahrazena provizoriem, které o 13 let později vystřídal dnešní Wonkův most. Trolejbusy nakonec příhradové nosníky dohnaly také v novém působišti, stalo se tak však až v roce 1987.
Dynamické zkoušky mostu Kapitána Bartoše odhalily letos v únoru jeho velmi špatný stav. I přes provedené zesílení a opravy se na konec své životní poutě dostala jak nosná konstrukce, tak i některé podpěry. To vedlo v podstatě k okamžitému zastavení provozu městské dopravy. Odkloněny nebo zkráceny musely být trolejbusové linky č. 2, 13 a 27 společně s autobusy č. 6, 7, 18 a 99. Od pondělí 6. února 2023 došlo k zavedení tandemu bezplatných náhradních linek č. 902 a 906, jejichž provoz musejí s ohledem na platný hmotnostní limit 12 tun pro vozidla MHD a IZS zajišťovat mini- a midibusy (v taxonomii PID). Dopravnímu podniku města Pardubic autobusy této kategorie ovšem ve flotile dlouhodobě chyběly, takže si je musel pronajmout od jiných dopravců.
Ještě v pátek 3. února 2023 sehnal pardubický Dopravní podnik trojici minibusů. V první řadě se jednalo o dvojici vozů ROŠERO – P First FCLLI, kterou pronajal dopravci ZLINER (za 840 Kč bez DPH na den a vozidlo). Minibusy původně jezdící u společnosti ARRIVA autobusy obdržely ev. č. 24 a 25. Společně s nimi do provozu v pondělí 6. 2. zasáhl také Mercedes-Benz Sprinter od CDS Náchod, jehož pronájem byl zasmluvněn do 31. 3. 2023. Za jeho pronájem zaplatil DPMP 72 000 Kč bez DPH, což činí v přepočtu 1 286 Kč na den.
Další výpomoc přišla z Dopravního podniku města České Budějovice, který od 7. 2. do Pardubic zapůjčil SKD Stratos LE 37 ev. č. 282. V Pardubicích vůz obdržel ev. č. 19, přičemž za jeho pronájem DPMP denně vynaložil 1 500 Kč bez DPH. Konečně na Valentýna dorazil do DPMP také osmiletý Solaris Urbino 8,9 LE z flotily Dopravního podniku hl. m. Prahy. První zhruba tři týdny po městě perníku kroužil Solaris Urbino 8,9 LE ev. č. 2069, jenž byl následně vystřídán vozem ev. č. 2062, který stejně jako jeho předchůdce obdržel ev. č. 18. Cena za den pronájmu byla stanovena na 3 000 Kč bez DPH. Konečně v závěru hektického února 2023 se do Pardubic dostalo také Isuzu NovoCiti Life (pod ev. č. 17), které za taxu 50 000 Kč měsíčně bez DPH (asi 1 670 Kč denně) zapůjčil dealer TURANCAR CZ (počítáno od 1. 4.).
Zatímco nájmy vozidel z předchozího odstavce byly postupně prodlužovány, začaly se první minibusy vracet do svých běžných působišť. Jako první z provozu zmizel Mercedes-Benz Sprinter z Náchoda, který byl postupně následován oběma minibusy ROŠERO – P First FCLLI. Jelikož došlo od 1. 5. 2023 ke zpoplatnění linky č. 902, musely být nadále zapůjčené vozy ev. č. 17 a 18 vybaveny pardubickým odbavovacím systémem. Namísto světelných panelů byly použity samolepky s trasou, v případě vozu ev. č. 19, který dojezdil na konci června 2023, šlo o nadále bezplatnou linku č. 906.
Na začátku září 2023 se do vyhledávačů spojení opět vrátila přes léto neprovozovaná linka č. 906. Na ni vyjelo ROŠERO – P First FCLLI s pohonem na CNG zapůjčené z Jihlavy (ev. č. 402), které bylo Dopravnímu podniku města Pardubic pronajato za 1 370 Kč bez DPH na den až do 31. 12. letošního roku. V Pardubicích jezdí pod ev. č. 23. Opětovně byl prodloužen také pronájem pražského Solarisu Urbino 8,9 LE, a to až do 5. 1. 2024. Vedle nich byla do města pronajata také další dvě Isuzu NovoCity Life (ev. č. 15 a 16), přičemž se tak stalo za obdobných podmínek jako v případě prvního vozu. S platností od neděle 1. 10. 2023 byl posílen provoz linky č. 902, která nově ve špičkách jezdí v intervalu 8 minut. To si vynutilo nasazení třech minibusů namísto dosavadní dvojice. Na 906 přibyl zároveň nový ranní spoj.
Oficiální cestou nabídl už v dubnu letošního roku Dopravní podnik hl. m. Prahy tomu pardubickému k odkupu dva dosluhující minibusy SOR BN 8,5 ev. č. 2011 a 2015 z roku 2010. Tato možnost ovšem nebyla DPMP využita a tak si musel Dopravní podnik města Pardubic na své vlastní midibusy počkat až do října 2023. Dne 4. 10. nejprve uzavřel smlouvu se společností SOR Libchavy, která má na jejím základě dodat do 13. 10. dva midibusy SOR BN 9,5 (za cenu 765 000 Kč bez DPH/vůz). Jedná se o vozy z roku 2013, které jezdily do prosince 2021 ve slovenské Nitře pod hlavičkou firmy ARRIVA Nitra (v. č. 853 a 858). Autobusy nesou barvy Veolie Transport a jsou vybaveny vždy dvěma klimatizačními jednotkami Spheros Citysphere. Oba vozy už se nacházejí v areálu DPMP na Dukle.
Druhý nákup byl uzavřen 5. 10. a zahrnuje hned tři autobusy. Jedná se o všechna Isuzu NovoCity Life ev. č. 15–17, která byla doposud pronajata. DPMP za ně zaplatil mezi 2 885 000 a 3 365 000 Kč bez DPH, přičemž se na ně vztahuje záruka v délce 24 měsíců. Do majetku dopravce midibusy přešly k 1. 10. 2023. Podnik vozy už stihl vybavit palubním počítačem a souvisejícími zařízeními, které pořídil u firmy BUSE.
Dopravní podnik města Pardubic díky dvěma nákupům získal pět midibusů, které by mu měly stačit na pokrytí všech pořadí linky č. 902. Skončit by tak měla většina táhnoucích se pronájmů vozidel. Teď už jenom zbývá postavit nový most Kapitána Bartoše, anebo zřídit alespoň dlouhodobě slibované provizorium. Bez trolejbusů to zkrátka není ono.