Menu

Paříž odstavila 149 elektrobusů BlueBus

Obrázek z videa hořícího elektrobusu Bluebus dne 29. 4. 2022. (zdroj: Twitter @Le_Messi1)
Obrázek z videa hořícího elektrobusu Bluebus dne 29. 4. 2022. (zdroj: Twitter @Le_Messi1)
Stáhnout PDF
Autobusy
01. 05. 2022 14:20
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pařížský DP (RATP) odstavil z bezpečnostních důvodů z provozu celou flotilu svých elektrobusů výrobce BlueBus. Důvodem byla dvojice požárů, která se odehrála v průběhu dubna 2022. Především druhý požár, jehož průběh zaznamenala kamera a který se odehrál 29. 4. 2022 v 13. pařížském obvodu, vyvolal otázku o bezpečnosti nově pořizovaných vozidel.

RATP provozuje elektrobusy od roku 2016, avšak větší počty vozidel se staly součástí flotily dopravce až v posledních letech. Autobusy s obchodním jménem Bluebus 12M a správným typovým označením Bolleré Bluebus 5SE jsou vyráběny kompletně ve Francii společností Bolleré, přičemž dopravce již podepsal rámcové smlouvy na dodání až 317 vozů. Dosud jich bylo dodáno 151, dalších více než 130 kusů má sloužit u dalších dopravců v Paříži a okolí.

Právě tento pohled (opět se jedná o print screen z videa, tentokrát však s výrazně nižší kvalitou) vyvolal otázky o bezpečnosti technologie baterií s pevným elektrolytem, které krátce po vzniku požáru začaly sršet do okolí kousky rozžhaveného elektrolytu. (zdroj: BFM-TV)

Po dvojici požárů se dopravce rozhodl stáhnout všech 149 zbývajících vozů, přičemž výrobce má vysvětlit příčiny požárů a navrhnout akční plán, který by měla zamezit opakování incidentů. Velká diskuze je vedena zejména nad vlastnostmi použitých baterií s pevným elektrolytem v případě požáru, kdy fotografie a videa dokumentují, že rozžhavený elektrolyt vytryskává a doslova prší do okolí vozidla, čímž se ještě zvětšuje nebezpečí pro další účastníky silničního provozu, případné pasažéry či kolemjdoucí. Ani jeden z dvojice dubnových incidentů ovšem neměl za příčinu zranění osob. Doplňme, že Bolleré dodává baterie s pevným elektrolytem také dalším výrobcům, z nichž ten nejvýznamnější je bezpochyby skupina Daimler Buses, která je nabízí pro svá eCitara.  

S ohledem na velký počet odstavených vozidel dojde k přerozdělení náhradních autobusů z jiných autobusových garáží tak, aby byl co nejmenší dopad na běžný provoz autobusů, nicméně případné výpadky v provozu nelze podle RATP ani tak tak vyloučit.

Podobné články