I listopad přináší pozitivní zprávy z některých ruských trolejbusových provozů. Půlmilionové město Penza, provozující trolejbusovou dopravu už od roku 1948, se rozhodlo pořídit na úvěr rovných 90 parciálních trolejbusů s prodlouženým autonomním chodem. Momentálně má přitom ve svém parku jen 62 trolejbusů. Ty sice nejsou na ruské poměry nijak značně přestárlé, jejich počet je však jen reliktem slavné minulosti místního trolejbusového provozu: například v 60. letech se podařilo překonat laťku 100 provozních trolejbusů a na konci 80. let bylo ve městě na dvě stě trolejbusů. Zlaté časy penzenské trolejbusové dopravy by se však měly, aspoň částečně, brzy vrátit.
V říjnu 2022 byla na devadesátku trolejbusů vypsána zakázka v očekávané hodnotě 2 434 500 000 RUB, což je nyní 947,2 mil. Kč. Jedno vozidlo by tedy v přepočtu vyšlo na příznivých 10,5 mil. Kč. Soutěž ovšem nedopadla dobře, všechny tři předložené nabídky, jak jsme již reportovali, totiž byly vyřazeny. V pondělí 14. 11. 2022 ovšem Penzenská oblast coby vypisovatel řízení uzavřela kontrakt s UTTZ, jenž má dodat všechny vozy do 1. října 2023. První tři dojdou ještě do konce roku. Nabídnutným typem byl Gorožanin s autonomním dojezdem do vzdálenosti 20 km. Vozy budou dodány za cenu 2 232 000 000 mld. RUB, což je asi 10 mil. Kč za vůz. Pro porovnání: Novosibirsk letos nakupuje parciální trolejbusy s prodlouženým autonomním chodem na státem podporovaný leasing při přepočtené jednotkové ceně cca 18,25 mil. Kč.
Penza by se po pořízení 90 vozidel stala po Petrohradu 2. největším provozovatelem parciálních trolejbusů v Rusku a přeskočila tak i daleko lidnatější a bohatější ruská města jako Krasnojarsk (ten letos bude mít přes 60 bateriových trolejbusů, avšak po čtyřech letech různých nákupů) nebo Volgograd (letos objednal u Belkommunmaše 56 bateriových trolejbusů, dodávky však nabraly zpoždění a poslední kusy dorazily v říjnu 2022). Kromě toho už je jisté, že Penza „upekla“ po Petrohradu druhý nejobjemnější nákup nových trolejbusů v letošním roce. A konečně, se 100% obnovou trolejbusového parku a nadto jeho navýšením o více než 40 % nenajde Penza v příštím roce zřejmě žádného konkurenta. Část starších vozidel ovšem zřejmě ještě pár let přežije, protože cílem je mít ve městě aspoň 100 trolejbusů.
Uveďme, že hlavními favority o zakázku Penzenské oblasti byly právě UTTZ, jehož Gorožanin byl na jaře ve městě na testech, a také PK TS, která se snažila ve stejné době zaujmout Admiralem. Gubernátor Penzenské oblasti, Oleg Mel’ničenko, prohlásil: „Ve městech, jako je Penza, by měl být kladen důraz na rozvoj vozového parku trolejbusů. Je to nejoptimálnější dopravní prostředek pro naše město. Historicky se tady utvořil a Penzáci milují trolejbusy. Vydali jsme se proto cestou zachování a rozvoje tohoto druhu městské dopravy. Stávající elektrickou síť je nutné doplnit o možnost bezkontaktního pohybu trolejbusů. Moderní vozy mohou na nabití ujet až 25 kilometrů. To umožní rozšířit síť trolejbusových linek.“ Město už pro posílení výkonu trolejové sítě připravuje stavbu dvou měníren a vyloučena není ani stavba kratších zatrolejovaných úseků.
Dalším městem, které se rozhodlo nakoupit velké počty trolejbusů, je jihoruský Krasnodar. Ten, jak víme, se rozhodl letos na státem podporovaný leasing nenakupovat tramvaje, jak původně zamýšlel, nýbrž trolejbusy, jejichž vozový park je přestárlý. Dle statistik radnice je jen 6,5 % vozů vyhovujících požadavkům dnešní doby, nákupem 60 nových vozidel se má podíl moderních trolejbusů vyšplhat na 40 %. Momentálně je krasnodarský park trolejbusů tvořen více než 180 vozy, některé jsou však nefunkční. Dne 14. 11. byly vypsány dva tendry, jeden na 22 vozů v hodnotě 868,4 mil. RUB (jeden vůz cca 15,3 mil. Kč) a jeden na 38 vozů v hodnotě v 1,727 mld. RUB (cca 17,7 mil. Kč/vůz). Opět lze vidět, že státem financovaný leasing znamená značné přecenění trolejbusových zakázek, přičemž se nikde neuvádí, kolik procent z vysoutěžené částky směřuje finanční instituci a kolik výrobci vozidel. Nové vozy chce Krasnodar nasadit jednak na zcela nové relace a jednak jimi částečně nahradit již nevyhovující vozidla.
V listopadu překvapil i Krasnojarsk. Ten už neměl po letos objednaných а již dodaných 12 parciálech další trolejbusy nakupovat, přesto před pár dny vypsal tendr v očekávané hodnotě 87 mil. RUB (cca 11 mil. Kč/za vůz) na pořízení dalších tří vozů. Dle tvrzení radnice bude obnova parku teprve po dodání těchto 3 vozů stoprocentní, nicméně to bude pravda jen za předpokladu, pokud by se vyřadily dvě desítky Belkommunmašů z roku 2011, jež jsou nadále funkční. V opačném případě bude v parku 90 trolejbusů z let 2019 až 2022 (55 Avangardů, 32 Admiralů a 3 právě soutěžené vozy) a 20 z roku 2011.
Nákup 40 trolejbusů pro Stavropol (jihozápad Ruska) plánovaný před 2 léty se dosud neuskutečnil. Nyní město slibuje koupi 45 parciálních trolejbusů, kterými by ze tří čtvrtin obnovilo svůj park sestávající momentálně z 61 trolejbusů. Letos se v Stavropolu testoval Admiral od PK TS a později také Gorožanin od UTTZ. Město ovšem nemá naspěch, realizace projektu se má uskutečnit až roku 2024.
Nadále probíhá opožděná dodávka 36 Avangardů do západoruského Brjansku. Vologdský výrobce nestíhá vyrábět, jak jsme už uváděli, a do Brjansku dodává trolejbusy šnečím tempem. To ovšem Brjanskou oblast neodradilo od toho, aby pokračovala ve svém záměru na plošnou obnovu parku pořízením 100 nových trolejbusů. Před necelými dvěma týdny tato oblast vypsala tendr na další vozy v hodnotě 377 mil RUB. Jednat se bude o 14 vozů. Jeden trolejbus vychází v přepočtu na cca 10,5 mil. Kč. Cena má ovšem jen 60% váhu, dalších 40 % má připadat na zkušenosti dodavatele „s dodávkami analogické výroby“.
Trpělivost s Trans-Al’fou ztratil Vladimir, který se svých 5 trolejbusů ani po podzimních upomínkách nedočkal. Smlouvu se rozhodlo město tento měsíc vypovědět. Šestý trolejbus přikoupený Vladimirem o pár týdnů později měl dorazit nejpozději tuto neděli, což se však zřejmě také nestane.
V příštím roce slibuje, už po několikáté za posledních pět let, nové trolejbusy svým obyvatelům Uljanovsk. Ten chce také nakupovat další Lvíčky a dokonce postavit i nové tramvajové úseky.
Závěrem tohoto přehledu ještě uveďme, že Petrohrad vypsal v posledních týdnech další tendry v souhrnné přepočtené hodnotě více než 200 mil. Kč na obnovu své trolejbusové infrastruktury. Měnit bude na různých místech města troleje, kabeláže, výbavu měníren i některých vozoven a dále pořídí montážní vůz a bude investovat do mycí technologie.