Menu

PESA byla potřetí prohlášena za vítěze v Košicích

PESA nabídla do Košic jako do prvního města své nové řešení tramvají Twist se zvýšeným počtem bezbariérově přístupných míst. (foto: PESA)
PESA nabídla do Košic jako do prvního města své nové řešení tramvají Twist se zvýšeným počtem bezbariérově přístupných míst. (foto: PESA)
Stáhnout PDF
Ostatní
16. 12. 2021 17:26
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Polský výrobce PESA Bydgoszcz SA byl dne 9. 12. 2021 již potřetí během pěti měsíců oznámen jako výherce výběrového řízení na nové obousměrné nízkopodlažní tramvaje. Podpis smlouvy blokují opakované námitky neúspěšného uchazeče, jímž je Škoda Transportation.

Ta nejprve napadala mj. údajnou nepřiměřeně nízkou nabídkovou cenu, ačkoli PESA nabídla vozy za vyšší částku, než Škoda dodává typově srovnatelné tramvaje do Plzně. Později námitky směřovaly výhradně proti technickému řešení, například vůči místům k sezení přístupných z úrovně nízké podlahy. Košický DP se tak musí výrobce z Polska doptávat na vysvětlení, aby zabránil pochybnostem a prokázal, že výběr učinil správně. Po doložení potřebných dokladů pak opakovaně vyhlásil Pesu za vítěze. 

PESA dnes (16. 12. 2021) publikovala tiskovou zprávu, v níž ukázala poprvé vizualizaci interiéru, z níž je zcela zřejmé, že její řešení odpovídá specifikaci výběrového řízení i v otázce nízkopodlažnosti. Do Košic totiž nenabízí „recyklát“ některé z dříve dodávaných tramvají, ale verzi, kterou sama pracovně označuje jako „Nový Twist“. Jejím hlavním benefitem mají být právě upravené podvozky, jež umožňují snížení podlahy v oblasti podvozků.

PESA ukázala také první vizualizaci z interiéru, která jasně ukazuje řešení podlahy v oblasti podvozků. 8 z 16 míst k sezení nad podvozky je přístupno přímo z úrovně nízké podlahy. (foto: PESA)

Nové konstrukční řešení, jež bylo poprvé použito právě v návrhu a nabídce nových tramvají pro Košice na jaře letošního roku, umožňuje z 16 sedadel umístěných nad podvozkem mít 8 přístupných přímo z úrovně nízké podlahy. „Toto řešení výrazně zvyšuje komfort zejména pro starší cestující nebo pasažéry s pohybovými problémy. Sedadla blíže dveřím jsou umístěna tak, aby byla dostupná přímo z úrovně nízké podlahy. V neposlední řadě přispívá užité řešení i k větší vzdušnosti interiéru s minimalizovaným počtem bariér,“ uvedl Piotr Szarafinski zodpovědný ve společnosti PESA za prodej tramvají. „Jedná se jednoznačně o krok kupředu, takže jsme Nový Twist začali nabízet také do dalších soutěží v tuzemsku (Polsku) i v zahraničí. První kontrakt v Polsku právě s tímto řešením podvozků a uspořádáním interiéru jsme nedávno vyhráli a čekáme na podpis smlouvy, k čemuž by mělo dojít ještě v průběhu prosince,“ dodává Piotr Szarafinski. Zmíněným kontraktem v Polsku má přitom patrně namysli výběrové řízení na dodání vozů pro Wrocław, kde byla PESA nedávno oznámena jako vítěz soutěže a kde byl počet míst přístupných z nízké podlahy jedním z hodnoticích kritérií.  

PESA uspěla v Košicích s cenou 2,15 mil. €/vůz (cca 54,825 mil. Kč) a v celkovém hodnocení ekonomických a technických kritérií získala 97,92 bodů. Tramvaje pro Košice by měly být řešeny jakou obousměrné a nabídnout obsaditelnost celkem 236 míst (při 5 os/m2, z toho 64 sedících). Tříčlánková vozidla usazená na čtveřici otočných hnacích podvozků budou mít délku 32 m, výměnu cestujících zajistí celkem 5 dveří, z nichž krajní budou jednokřídlé a zbylé dvoukřídlé. Lze však očekávat, že kolečko protestů a odvolání bude dále pokračovat až do doby, než Košice nenávratně přijdou o možnost nové tramvaje pořídit v důsledku ztráty dotací.

Podobné články