Polský výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz uzavřel v roce 2018 smlouvu s provozovatelem tramvají v katovické aglomeraci (Tramwaje Śląskie), jež počítala s dodáním až 40 nových tramvají, z nichž 35 tvořilo základní část kontraktu a 5 bylo možné přikoupit v rámci opce.
PESA dodala první tramvaje do Katovic v letech 2013 a 2014. Celkem šlo o 30 tramvají typu PESA 2012N z rodiny PESA Twist, která ve verzi pro Katowice nebyla řešena jako 100% nízkopodlažní, ale podíl nízké podlahy dosahoval pouze 73 % (nad krajními podvozky zůstával jeden schůdek). Novou generaci těchto vozidel, jež byly také někdy nazývány jako model Pesa Step, si objednal dopravce i v roce 2018, a to v počtu 8 kusů. Inovovaná verze nabízí 75% podíl nízké podlahy a je označována jako model 2012N-10. Oproti dřívější generaci jsou tato vozidla již vybavena klimatizací salónu cestujících, WiFi připojením, zásuvkami USB a dalšími vylepšeními.
Dalších 27 vozů (ze základní objednávky z r. 2018) bylo reprezentantem typu Pesa 2017N. Také v tomto případě jde o vozy částečně nízkopodlažní (65,6 %) a řazené do rodiny Twist, nicméně jde o vozidla s kratší délkou (cca 25 m; pouze se třemi podvozky), zatímco verze 2012N-10 je delší (cca 32 m; se čtyřmi podvozky). Všech 25 tramvají tohoto typu bylo postupně předáno do provozu v průběhu let 2020 a 2021, a to s mírným zpožděním oproti původnímu plánu. Již v prosinci 2020 využil dopravce možnost využití opce na nákup zbylých pěti kratších vozů Pesa 2017N.
Pětice nových tramvají měla být původně financována z EU, avšak projekt prostředky nezískal. Dopravce ale na nákup vozů přesto kývl a zaplatil vozidla ze svých prostředků. Hodnota jednoho vozu je cca 31 mil. Kč. Kontrakt počítal s možností dodání tramvají do září 2022. Nakonec se dodávku podařilo realizovat osm měsíců před plánovaným termínem. Celkový počet vozů z Bydgoszcze v katovické aglomeraci tak stoupl na 70.