Menu

PESA slibuje příchod nové generace tramvají

Vizualizace jedné z možných podob nové generace tramvají Pesa Twist. (zdroj: Pesa)
Vizualizace jedné z možných podob nové generace tramvají Pesa Twist. (zdroj: Pesa)
Stáhnout PDF
Tramvaje
03. 10. 2024 19:29
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polská Pesa na veletrhu InnoTrans v Berlíně odhalila několik informací k nově připravované řadě tramvají. Cílem společnosti, jež je vlastněná de facto státem, je vytvořit modulární koncept, který by bylo možné v různých konfiguracích nabízet ve výběrových řízeních napříč Evropou.

Jakkoli zní podobná myšlenka ušlechtile, není Pesa rozhodně prvním výrobcem, který s myšlenkou vozů s vysokou vzájemnou dědičností prvků přišel, přičemž dřívější pokusy zpravidla zkrachovaly, resp. zůstaly spíše marketingovou vějičkou. Modulárnost je totiž vzhledem k různým požadavkům jednotlivých států z pohledu norem a na specifická přání zákazníků spíše přáním producentů, nikoli reálně dosažitelným cílem, a tak je nutnost ji vnímat poněkud s rezervou.

Pesa uvedla, že hodlá s novým modelem zabojovat již v rámci probíhajícího tendru na dodávku nových tramvají pro Kraków, kde lze s ohledem na podmínky soutěže očekávat nabídku na variaci současného modelu Twist (tj. s otočnými podvozky). Nová řada tramvají by měla nabídnout nižší hmotnost i velikost vybraných komponentů, současně by měla být schopná vyhovět i požadavkům na provoz bez trakčního vedení v části trasy, tj. s náhradním zdrojem energie v podobě trakčních baterií, které by mohly být doplněny i palivovými články. Záměr tohoto počínání je zřejmý. Produkce Pesy sice procházela v uplynulých letech evolučním vývojem, nikoli však revolučním. Model Swing je na trhu od roku 2010, Twist je jen o dva roky mladší, a tak v současné konkurenci vozidla v řadě parametrů zaostávají (například právě v hmotnosti, resp. nápravových tlacích, nebo v hlučnosti). Nová generace tramvají by měla zvětšující se propast zasypat.  

Některé z nových prvků plánované řady se objevily již na tramvajích pro Wrocław, z nichž jedna byla vystavena i na InnoTransu. Z pohledu cestujícího šlo například o zvýšení počtu míst dostupných přímo z úrovně nízké podlahy, kdy na podestách zůstalo vždy jen osm sedadel nad otočným podvozkem, nikoli 16 (jak tomu byl dříve). U tramvají pro Tallinn zase měly být odzkoušeny některé prvky snižující celkovou hlučnost vozidel (vnitřní i vnější).

Nové tramvaje z Bydgoszcze mají mít také zesílenou antikorozní ochranu ve snaze zjednodušit údržbu (což povede ke snížení nákladů životního cyklu), použity by měly být podvozky, které umožní provoz rychlostí až 80 km/h.

Kromě domácího trhu se Pesa hodlá soustředit dál na své tradiční odbytové destinace (Rumunsko, Bulharsko), dlouhodobě se snaží prorazit v Německu (prozatím neúspěšně) a sonduje možnosti italského trhu. Přítomnost na česko-slovenském trhu po zkušenostech s místními výběrovými řízeními podle všeho raději vzdala. Zajímavostí je zájem společnosti o dodávky tramvají do kanadského Edmontonu.

Podobné články