Flotila vozového parku v polské Toruni by měla být obnovena až 20 novými tramvajemi PESA Swing. Výrobce z nedaleké Bydgoszcze navázal vítězstvím ve výběrovém řízení na úspěchy z předešlých let, kdy do Toruně dodal (mezi lety 2014–2022) celkem 22 vozů, z toho 6 v kratší modifikaci o délce cca 19 m (121NbT) a zbylých 16 v pětičlánkovém provedení o délce 30 m (122 NbT, z nichž pět bylo v obousměrných 122NbTDUO). Dalších 41 tramvají dopravce MPK Toruń představují stále vozidla Konstal 805Na v různých verzích. Právě tyto tramvaje by měly být v nadcházejících letech nahrazeny novými vozy.
Toruň vypsala výběrové řízení na až 20 nových tramvají o délce od 28 do 32 m dne 18. 3. 2024, přičemž termínem na podání nabídek byl 22. duben, po sérii doplňující dotazů došlo k posunu na polovinu května. Hodnoticími kritérii byly cena (84 %), materiál kostry vozidel (3 %) a způsob spojování nosné konstrukce (3 %), řešení umístění dveří (2 %), počet sedadel pro cestující přístupných přímo z úrovně nízké podlahy (2 %), celková kapacita pomocné baterie či superkondenzátorů (3 %) a celková záruční doba (3 %).
Do soutěže byly podány dvě nabídky. Kromě Pesy, jež nabídla plnění za částku 289,613 mil. zlotých (včetně DPH) se pokoušela v tendru uspět i turecká Bozankaya, která však požadovala celkovou cenovku vyšší – 302,813 mil. zlotých. Uvedené částky v sobě ovšem nezahrnují jen onu dvacítku tramvají, ale také vybrané vybavení dílen a vozovny a údržbu na definovanou dobu. Právě v těchto souvisejících plněních si turecký výrobce vedl hůře než jeho polský soupeř, protože samotná jedna tramvaj z turecké Ankary vycházela nepatrně levněji, konkrétně na částku 10,678 mil. zlotých bez DPH (cca 60,33 mil. Kč), zatímco Pesa nacenila jeden vůz na 10,711 mil. zlotých bez DPH (tj. zhruba 60,51 mil. zlotých). Pesa navíc posbírala více bodů i v hodnocení technických kritérií, Bozankaya naopak nabízela delší záruku. Ve finále turecký výrobce získal 93,34 bodů, zatímco Pesa o 1,66 bodů více (95,00) a byla prohlášena za vítěze.
Kontrakt je pojat jako rámcový, takže samotný podpis smlouvy ještě neznamená, že Toruň vozidla skutečně odebere. První objednávka počítá jen se čtyřmi vozy, další objednávky musí zahrnovat vždy 8 kusů.
Zajímavý je pak fakt, že Toruň vypsala krátce po této soutěži ještě jedno výběrové řízení na dodávku vozidel, tentokrát 12 ks (4 fixně a 8 opčně), do nějž se mají podávat nabídky v červenci. Oproti jarnímu tendru je ten druhý jen mírně upraven (připuštěny jsou například tramvaje délky až 33 m), základní požadavky jsou ale identické, včetně konfigurace tramvají coby jednosměrných vozidel. Dopravce MPK Toruń prozatím nekomentoval, proč postupuje tímto nezvyklým způsobem. Svou roli hrají zřejmě dostupné programy na obnovu vozového parku z peněz Evropské unie.