Menu

Petrohrad našel dodavatele 286 nových trolejbusů, většinu dodá Trans-Al’fa

Trolejbus na zářijovém snímku. (foto: Gorelektrotrans)
Trolejbus na zářijovém snímku. (foto: Gorelektrotrans)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 12. 2021 14:00
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Tři letos na podzim vypsaná výběrová řízení na celkem 286 trolejbusů našla své vítěze. V tendru na 23 trolejbusů „s obzvláště velkou kapacitou“ s očekávanou hodnotou 949,9 mil. RUB se účastnili dva sokové: Trans-Al’fa prostřednictvím svého dealera Torgovyj dom Trans-Al’fa a Belkommunmaš prostřednictvím svého dealera OOO «Belrus». Oba dva sice v elektronické aukci konané 20. 12. 2021 snížili cenu, ale do skutečně ostrého souboje nešli, s nepatrně sníženou cenou 926 152 500 RUB totiž vyhrála Trans-Al’fa, zatímco Belrus s nabídnutou cenou o cca 4 mil. RUB vyšší bral druhé místo. Zadávací dokumentace tendru zmiňuje termín „článkový“, Trans-Al’fa by tak zřejmě mohla dodat svůj nový kloubový trolejbus, který má ve vývoji.

Že se vítězná cena výše zmíněného tendru oproti odhadované příliš nesnížila, není překvapením. V dalším tendru na 97 parciálních trolejbusů v očekávané hodnotě 3 390 150 000 RUB se totiž střetly „tytéž váhy“, byť Belkommunmaš jen využil jiného ze svých 20 ruských dealerů, a sice ООО «Avtotechkomplet». Ten si s nabídnutou cenou 3 356 248 500 RUB pohodlně odnesl vítězství, protože dealer Trans-Al’fy zůstal u ceny 3 373 199 250 RUB. 

V třetím, nejtučnějším tendru s očekávanou hodnotou 4 961 740 000 RUB byla překvapivě přihlášena jen Trans-Al’fa. Ta cenu za 166 klasických sólo trolejbusů nesnížila a Gorelektrotrans ji dne 16. 12. prohlásil za vítěze. Pro Trans-Al’fu se jedná o největší jednorázový úspěch na domácím trhu a vologdská firma by tedy měla Petrohradu dodat celkem 189 vozidel. Trans-Al’fa tak symbolicky završila letos zakázkově velmi vydařený rok, který je naprostým opakem toho loňského, kdy se zdálo, že se nad ní budou stahovat mračna. Velkým překvapením je absence PK Transportnyje Sistěmy, nicméně tato firma zřejmě počítá se ziskem zajímavých kontraktů v jiných částech Ruska, které se rýsují na obzoru. 

Ve výsledku Petrohrad utratí za nové trolejbusy přes 9,2 mld. RUB, což je více než 2,8 mld. Kč (průměrná cena jednoho vozidla bez ohledu na typ je méně než 10 mil. Kč). Do počátku roku 2022 by měly být podepsány s vítězi soutěží příslušné smlouvy. Dodávky všech vozidel skončí v roce 2023. Petrohrad tímto startuje jednu z největších investic do pořízení nových trolejbusů v celé světové historii trolejbusové dopravy.

Petrohrad si letos udělal vzpomínkou fotografii. Co zachycuje, je evidentní. (foto: Gorelektrotrans)

Díky tomu, že Minsk po příchodu nových vozidel vyřadil za poslední týdny desítky nejstarších vozů, snížil si počet trolejbusů na méně než 750. Petrohrad má však stále více než 700 trolejbusů a dá se očekávat, že po příchodu desítek nových trolejbusů aspoň krátkodobě Minsk v počtu trolebusů přeskočí. Vzhledem k záměru Petrohradu táhnout parciální trolejbusy do nových lokalit je pak dokonce možné, že bude provozní potřeba trolejbusů v Petrohradu vyšší a Gorelektrotrans bude ve svém arzenálu držet dlouhodoběji více vozidel, než kolik bude evidovat Minsk. Tím by se stal Petrohrad největším provozovatelem trolejbusů v Evropě. Na druhou stranu, i Minsk plánuje trolejbusy přikupovat, proto budou Petrohrad i Minsk mezi sebou svádět souboj zřejmě i v dalších letech. 

Petrohrad mimochodem investuje i stamiliony rublů do obnovy trolejbusových tratí, jen v tomto roce vypsal tendry na obnovu trolejbusové infrastruktury v přepočtené hodnotě několika stovek mil. Kč. Kromě toho před pár dny ředitel Gorelektrotransu oznámil, že má jeho podnik v plánu časem obnovit všechny trolejbusové vozovny, jež jsou, podobně jako ty tramvajové, morálně zastaralé. Zdá se, že se začíná psát novodobý zlatý věk petrohradské trolejbusové dopravy. 

 

Podobné články