Gubernátor Petrohradu Aleksandr Beglov včera při příležitosti nasazení první nové tramvaje Vitjaz‘-Leningrad do provozu oznámil, že do roku 2028 bude plně obnoven park trolejbusových i tramvajových vozidel a město se v oblasti těchto dvou druhů dopravy dočká i dalších novinek.
Včera nasazená nová tramvaj je jednou ze třinácti, které byly zatím pro tento rok Petrohradem objednány. Jak už jsme opakovaně psali, 11 ze 13 tramvají je představováno typem 71-923M zvaným „Bogatyr‘ M“, a první Bogatyr‘ M byl zařazen do komerčního provozu ve druhé polovině března 2021. Celá jedenáctka je už nyní kompletní a slouží ke spokojenosti petrohradských občanů zejména na lince č. 100, která je nejvytíženější linkou petrohradské MHD. Vitjazi-Leningrady coby typ 71-931М tedy byly objednány jen dva. Prototyp s ev. číslem 8929 byl dne 17. 4. 2021 za účasti vysokých regionálních politických kádrů nasazen na linku č. 60, která je mezi petrohradskými linkami MHD třetí nejvytíženější. Druhý vůz je už hotov a do provozu bude zařazen po dokončení zkoušek.
Gubernátor včera vychrlil několik zajímavých informací. Do jara roku 2024 má přijít do Petrohradu 314 nových trolejbusů, z toho 117 parciálních, a 255 nových tramvají. Do roku 2025 má být nových trolejbusů už 400 a tramvají dokonce 500. Velký počet tramvají dává tušit, že budoucí výběrová řízení na nové tramvaje vyhraje PK Transportnyje Sistěmy a bude do Petrohradu tramvaje „lífrovat“ podobně rychlým tempem, jako tak činí nyní v případě Moskvy. Tisková zpráva petrohradské radnice ostatně přímo uvádí, že stávající tramvaje budou nahrazeny právě vozidly s hliníkovými skříněmi, a ty nikdo jiný než PK TS vyrobit neumí. V počtu 500 vozidel ale bude zřejmě zahrnuto i 83 retrotramvají s moderními výdobytky, které se město chystá rovněž koupit. Tyto tramvaje mají křižovat centrum Petrohradu. Retrotramvaj podobných charakteristik ovšem nyní nabízí na ruském trhu pouze Uraltransmaš a první objednávku na 11 vozů jeho výroby překvapivě podalo v březnu 2021 město, jehož tramvajový vozový park je v žalostném stavu: Nižnyj Novgorod. O tom, že by se PK TS chtělo pustit do výroby retrotramvají, zprávy nejsou, a tak je naděje, že si z petrohradských tramvajových zakázek utrhne menší sousto i jiný domácí výrobce. Nabízí se ale otázka, zda budou retrotramvaje moderního střihu v Petrohradu populární, pokud jich bude rovnou 83, a nebudou tedy v ulicích vzácným jeven.
Dále má být do roku 2024 dle Beglova zavedeno 15 rychlých linek MHD ke stanicím metra. Mimoto ještě gubernátor uvedl, že do roku 2028 bude realitou plná obnova tramvajového i trolejbusového parku, byť do této obnovy budou už zřejmě započteny i moderní vozy dodávané zhruba od roku 2016. Posledním velkým slibem je rekonstrukce či modernizace všech tramvajových a trolejbusových tratí včetně vozoven (nebude se týkat nedávných investičních akcí). Pochopitelně se ale nedá čekat, že by se za sedm let opravily či vyměnily všechny komponenty od A do Z, a bude naopak spíše milým překvapením, pokud se podaří rekonstruovat aspoň polovinu tramvajové a trolejbusové sítě.