V tuto chvíli intenzivně pokračují dodávky 286 nových trolejbusů, které na konci loňského roku vysoutěžil Petrohrad. 189 vozů dodává Trans-Al’fa, 97 Belkommunmaš. Jenže vologdská firma nestíhá díky lukrativní zakázce pro Benátky severu vyrábět, a tak neplní dodací lhůty v jiných městech.
Trans-Al’fa má do Petrohradu dodat do konce tohoto roku 23 kloubových trolejbusů. Ten první, nového typu VMZ-6215.01, dovezla teprve na konci října. V případě 166 sólo vozů běží dodávky plynule, výrobce předal Gorelektrotransu už více než 50 vozů a do konce června 2023 musí dodat zbytek.
Letos si pět nových trolejbusů objednal u Trans-Al’fy Vladimir. Smlouva uzavřená s Trans-Al’fou 6. září 2022 předpokládala dodání pěti vozidel do 6. října 2022. Jenže do dnešního dne ve Vladimiru neviděli žádný z pěti vozů. Kromě toho si ještě ve Vladimiru u Trans-Al’fy přiobjednali na konci září další trolejbus, který má být dodán do 20. listopadu 2022. O něm zatím také není ani vidu, ani slechu.
Na jaře 2022 jsme informovali o vítězství Trans-Al’fy v soutěži na 34 trolejbusů pro západoruský Brjansk. Díky úspoře ve výběrovém řízení si město přiobjednalo ještě dva vozy. Jenže do konce června nepřivezl vologdský producent do Brjansku jediný kus, ačkoli tou dobou už měl dodávat poslední vozy. Výrobce se sice omluvil, jenže město začalo Trans-Al’fě načítat penále. Do Brjanska dovezla firma až v červenci 2022 2 vozy a v září a říjnu 2022 dalších šest vozidel, přičemž do konce roku slibuje dodat ještě 9 a zbytek, 19 vozů, v prvním pololetí roku 2023. Udávané důvody postupně narůstajícího zpoždění se lišily, přičemž v jednom případě se mělo jednat o změnu jednoho z dodavatelů materiálů. Jaká je situace s výrobou Avangardů nyní, není úplně jasné, byť pro Petrohrad se dále vyrábí ve velkém. Každopádně v létě tohoto roku brjanský nezávislý dopravní expert Alexandr Bondrevič nákup Avangardů kritizoval s tím, že dlouho tyto trolejbusy občany Brjansku těšit nebudou, protože pro ně bude problém sehnat náhradní díly, jelikož je dle něj Avangard ze 75 % složen z komponent pocházejících z ciziny, v řadě případů ze zemí, které Ruská federace označila za nepřátelské (např. Itálie, Polsko, Německo, ČR; seznam komponent zde). Kromě toho místní dopravní podnik nemá pro opravu některých komponent zkušené zaměstnance. Už v únoru 2022 Bondarevič kritizoval, že záměr hromadného nákupu trolejbusů pro Brjansk není promyšlený a bude znamenat kvůli leasingu velkou finanční zátěž pro město, zatímco plánovaná renovace místní sítě nemá být ve skutečnosti plošná, jelikož se některé staré součásti infrastruktury zachovají.
Bondarevičova kritika nákupů Avangardů zřejmě nezůstala bez odezvy, protože 64 zbývajících vozidel z původních 100 radnicí slibovaných už má dodat PK Transportnyje Sistěmy. Výběrové řízení na ně dosud nebylo vypsáno (a možná ani nebude), v ruských médiích se však již nyní objevila zpráva, že do Brjansku přijede 64 Admiralů, přičemž 41 bude pořízeno na státem podporovaný leasing. Nové Admiraly začnou chodit do místní vozovny už v prosinci 2022, kdy má dojít 14 vozů. Před příchodem Admiralů dojde k odstranění starého asfaltového povrchu ve vozovně a jeho náhradě novým, tato investice už byla před několika dny zahájena.
Na nové trolejbusy čekají také v Jaroslavli. Ta se letos po mnoha planých slibech zmohla ke koupi aspoň 4 vozů, které však nemohou místní přestárlou trolejbusovou flotilu nijak znatelněji omladit. Jenže ani tyto vozy Trans-Al’fa nedodala. Namísto září, kdy se měly ve městě trolejbusy objevit, teď podnik slibuje dodávky do prosince.
Trans-Al’fa by měla dodat i sedm vozů do Čity na základně zářijového tendru, zatím nepřišel ani jeden, a dá se tedy čekat zpoždění. Už loni dodala do zabajkalského města 45 trolejbusů a také se zpožděním. Kromě toho se teď objevilo výběrové řízení na nové trolejbusy, které poptává místní Kulturně-oddychové centrum Sputnik. Proč si městská kulturní organizace zamýšlí objednat tři vozy v částce téměř 100 mil. RUB (cca 13 mil. Kč/vůz), není známo. Dá se ale i nyní čekat, že preferovaným výrobcem bude Trans-Al’fa.
Nicméně ne všude vítají Trans-Al’fu s otevřenou náručí. Nedávno proběhlé výběrové řízení na 90 nových parciálních trolejbusů pro Penzu (budeme informovat samostatně) přilákalo tři výrobce a skončilo neúspěchem, jelikož jeden výrobce byl vyřazen, protože bylo zjištěno, že v jiném kontraktu nezaplatil smluvní pokutu, druhý výrobce špatně nadefinoval vlastnosti pneumatik a třetí nedodal do soutěže všechny potřebné dokumenty. Trans-Al’fa přes svého dealera navíc tendr napadla, protože Penzenská oblast coby vypisovatel tendru stanovila minimální hmotnost vozidel na 11 880 kg, přičemž Trans-Al’fa argumentovala tím, že je tato podmínka nelogická a odporuje selskému rozumu, protože nižší hmotnost vozidla má přímý vliv na spotřebu elektrické energie i opotřebení kol a vozovky. Stížnost ještě řeší oblastní zastoupení federální antimonopolní služby.
Z přeplněnosti výrobních hal Trans-Al’fy začíná těžit PK TS, která v prvním pololetí nevyhrála jedinou zakázku. Kromě Omsku, kam zřejmě dodá letos celkem 49 vozů (9 už dodala na konci léta, psali jsme), rozjíždí PK TS již zmíněný Brjansk (64 ks), dodala 12 vozů do Krasnojarsku a zřejmě ji čeká štěstí i v Penze, kde však ještě může překvapit UTTZ, který v Penze před časem testoval svůj trolejbus, ve stejné době jako PK TS. Kromě toho je možné očekávat vítězství Transportnych Sistěm i v Jekatěrinburgu (minimálně 45 vozidel).
PK TS kromě toho před několika dny oznámila, že vyrobila v Engelsu revoluční elektrobus 62181 „General“, který má být kombinací trolejbusu a elektrobusu. Dle výrobce umožňuje General pomalé dobíjení přes zásuvky a dále má být schopen pomalého i rychlého nabíjení z trolejbusových a také tramvajových drátů. Pro tento účel měly být vyvinuty nové trolejbusové sběrače, které budou schopny zvládat vysoké nabíjecí proudy. Podrobnosti se široká veřejnost dozví na konci listopadu, kdy bude nový elektrobus představen na veletrhu BW-Expo 2022 v Moskvě. Zda bude tento prototypový parciální elektrobus umožňovat všechny uvedeny způsoby nabíjení, ovšem není známo.