Menu

Plná elektrifikace pražských BB linek. Vyjel další SOR EBN 9,5

Ladné křivky od pana doc. Ing. arch. Patrika Kotase nosí další pražský elektrobus. Snímek pochází ze zastávky Brumlovka. (foto: Matěj Stach)
Ladné křivky od pana doc. Ing. arch. Patrika Kotase nosí další pražský elektrobus. Snímek pochází ze zastávky Brumlovka. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 08. 2023 18:34
Matěj Stach
1 minuta čtení

Do převážně administrativního centra Brumlovka (dříve BB Centrum) nově jezdí o elektrobus navíc. Společnost ARRIVA CITY v úterý 1. srpna 2023 poprvé vypravila v pořadí třetí SOR EBN 9,5 určený pro obsluhu linek smluvní dopravy BB1 a BB2, jejichž provoz zajišťují v pracovní dny tři vozidla. Za příznivé situace by tak měla být výprava plně v režii elektrobusů.

Autobusy mezi stanicí metra Budějovická a kancelářským areálem BB Centrum poprvé vyjely dne 3. května 2007, tehdy ještě pod hlavičkou Connexu Praha. Provoz ze začátku ležel na bedrech dvou midibusů SOR BN 9,5, které v listopadu 2011 při příležitosti rozšíření provozu o linku BB2 (103 103) doplnil jeden další stroj. Vrcholu dosáhl smluvní provoz 3. února 2016, kdy byly do provozu uvedeny dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Společně s tímto aktem došlo zároveň k rozšíření provozu na 4 pořadí během pracovních dnů, přičemž tento rozsah provozu vydržel až do příchodu pandemie Covidu-19. V průběhu března 2020 byl provoz zredukován na poloviční počet autobusů a vzápětí zcela zastaven, aby se v květnu rozjela již pouze linka BB1 ukončená na Deltě. Od 1. září 2021 se výprava zvýšila na 2 autobusy a teprve od 2. 5. 2022 došlo společně s přidáním dalšího pořadí také ke znovuobnovení provozu na lince BB2 přes Filadelfii. Do původního rozsahu se provoz už ale nevrátil a dodnes stojí na třech autobusech.

Autobusy SOR BN 9,5 virtuálního ev. č. 9033 a SOR C 10,5 ev. č. 9380 čerpají dne 1. 3. 2023 pauzu v zastávce Delta, která je konečnou linky BB1. (foto: Matěj Stach)

Základem výpravy na linkách byla doposud dvojice sedmiletých elektrobusů SOR EBN 9,5, které pravidelně doplňoval SOR BN 9,5 pořízený pro spojení do Brumlovky v roce 2011. V případě neschopnosti některého z kmenových vozidel byl na linky zpravidla stahován jeden z midibusů SOR BN/CN 8,5 určených pro provoz na spojích Pražské integrované dopravy. Během posledního pololetí se ale stalo standardem také nasazovaní středněpodlažního vozu SOR C 10,5 ev. č. 9380, který se na linkách od letošního února objevil hned v jedenašedesáti případech.

Nový elektrobus projíždí skrz okružní křižovatku u konečné Delta, jejíž středový ostrov je tvořený fontánou. (foto: Matěj Stach)

Nový elektrický přírůstek ve sněhově bílém laku (v. č. 73) si zástupci dopravce přivezli z Dolních Libchav 25. května 2023. První vypravení si vůz odbyl na 91. pořadí včera (1. 8. 2023). Provedení salonu vozidla se maximálně blíží dosavadní dvojici elektrobusů, použita je stejná podlahová krytina a shodné je i světle modré podokenní obložení. Totožný je rovněž tyrkysový potah skořepinových sedadel, kterých v interiéru nalezneme celkem 25 (pětinu tvoří sklopné sedáky), naopak se liší madla, která jsou v tomto voze nerezová. Největší změnou je přítomnost klimatizačních jednotek, kterými vozy z roku 2016 vybaveny nejsou.

Záběr z salonu vozu odhaluje přítomnost klimatizace. (foto: Matěj Stach)

Spuštění provozu prvních dvou elektrobusů v roce 2016 bylo výsledkem společného projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a české odnože skupiny ARRIVA. Okolnosti přikoupení třetího vozidla zatím veřejně komentovány nebyly.

Podobné články