Plzeňské městské dopravní podnik (PMDP) podepsaly smlouvu na dodání dalších 10 vozů Škoda 40T. Ty tak navážou na dva vozy objednané již v říjnu 2018, nicméně zákazníkovi dosud formálně nepředané.
Plzeň vypsala výběrové řízení na dodávku nových tramvají v roce 2018 s tím, že poptávka byla po až 22 vozech, fixní objednávka ale počítala jen se dvěma tramvajemi, které byly 8. 10. 2018 skutečně objednány s tím, že k jejich předání do provozu mělo dojít v říjnu 2020. V rámci dlouhodobé strategie PMDP na obnovu vozového parku se tramvajemi o délce 30 m počítá coby s náhradou vozů KT8D5.RN2P, přičemž z hlediska provozního nasazení se předpokládá usazení vozů především na lince číslo 2 (Světovar – Skvrňany). Na lince číslo 1 (Slovany – Bolevec) mají nadále sloužit vozy s kapacitou „1,5x T“, tedy vozy EVO2 a VarioLF2/2IN z produkce Pragoimexu (potažmo Aliance TW Team), na lince číslo 4 (Univerzita – Košutka) se předpokládá nasazení velkokapacitních tramvají s délkou cca 40 m, na jejichž nákup stále běží výběrové řízení. Dopravce by tak měl v ideálním případě docílit stavu, kdy bude mít pro každou linku vozidla jednoho typu (byť u linky číslo 1 budou jednotnost poněkud narušovat „INky“).
První z vozů Škoda 40T byl s ohledem na opožděný vývoj nových podvozků a obecně skluz ve výrobě vozidla představen zástupcům dopravce, města a novinářům v dubnu letošního roku. V té době však vůz ještě stále nebyl dokončen (hnací byl kupříkladu jen jeden podvozek). K vykládce v areálu PMDP tak došlo až 21. 7. 2021, před vozovnu se pro vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky vydala tramvaj dne 2. 8. 2021 a už následující den (3. 8. 2021) vyjela pod rouškou tmy do ulic města. Noční zkoušky poté probíhaly i v dalších dnech, teprve od 17. 8. 2021 bylo možné si vozidlo prohlédnout i za denního světla. S ohledem na nutnost najet zkušební kilometry a celkový skluz projektu (do doby ukončení zkoušek není tramvaj stále předaná) byl vůz nasazen v třísměnném provozu a téměř se nepodíval do (momentálně provizorní) vozovny.
Díky tomuto extrémnímu nasazení zvládl 20 000 km bez cestujících najezdit během necelých dvou měsíců – naposledy vyjel v ranních hodinách dne 13. 10. 2021, načež zatáhl do vozovny, kde momentálně probíhají práce na odstranění drobných nedostatků. Nová škodovácká tramvaj tak prokázala v rámci první fáze zkušebního provozu (bez zátěží a se zátěží) výbornou provozní spolehlivost. Následně by měl vůz zahájit náročnější část zkoušek – 20 000 km s cestujícími. Současně se již v příštím týdnu očekává příchod druhého objednaného vozu (ev. č. 386), který by měl sloužit k homologačním zkouškám. Po jejich dokončení (a ukončení zkušebního provozu vozu ev. č. 385) bude teprve možné předat obě vozidla zákazníkovi.
Nová smlouva na dodávku dalších 10 vozů byla podepsána dne 8. 10. 2021, přičemž potvrzena byla i cena za vozidla ve výši 55 mil. Kč za tramvaj. Zajímavostí je, že za prakticky stejnou cenu nabízí koncepčně identická vozidla do slovenských Košic polská PESA, přičemž Škoda Transportation podala mj. právě proti této ceně námitky s tím, že se podle ní jedná o ceně nepřiměřeně nízkou, za kterou není možné vozidla nabízet a dodat s ohledem na růst cen na trhu. Jelikož slovenský Úrad pre verejné obstaravanie (UVO) nařídil košickému DP, aby se otázkou možné nepřiměřené nízké ceny znovu zabýval, musely Košice vyhodnotit tendr opětovně, avšak i napodruhé v něm jako vítěze potvrdily polského výrobce. Že tak učinily již napoprvé správně, dokazuje i nyní podepsaná opce na 10 plzeňských vozů.
Doplňme, že osm vozů z nyní podepsané opce má být dodáno do 31. 12. 2022, zbylé dva vozy do 31. 8. 2023. Lze předpokládat, že PMDP využití v budoucnu možnosti pořídit si – už v zájmu zachování zmíněné jednotnosti vozidel pro linku číslo 2 – i zbylých 10 vozů.