Finanční krize, která dolehla těžce na Španělsko na přelomu let 2010/11, výrazně ovlivnila realizaci bezpočtu infrastrukturních projektů v zemi. Některé stavby, již započaté, byly zastaveny a proinvestované finanční prostředky skončily nezřídka v propadlišti dějin. Ve Valencii, třetím největším městě Španělska, dopadly nemilosrdné škrty i na rozšíření místní tramvajové sítě.
V plánu bylo vytvoření nové linky o délce 5,3 km s částečně podzemním vedením (2,3 km z celkové délky) od stanice Alacant v centru města do části Nazaret na pobřeží moře. Přestože vrchní stavba povrchových úseků trati byla prakticky hotová, stejně jako hrubá stavba podpovrchového úseku, došlo v roce 2011 k zastavení dalších prací a staveniště na dlouhá léta osiřelo, přičemž nebylo jasné, zda ke zprovoznění vůbec dojde. Město mezitím muselo za nedokončenou tramvajovou trať vynakládat nemalé finanční prostředky na údržbu. Ročně mělo jít údajně až o 400 000 € (cca 10 mil. Kč), přičemž stavba tak jako tak degradovala a potýkala se i s některými nedostatky vyplývajícími z faktu, že nebyla dokončena (došlo například k zaplavení vybudovaného tunelového úseku, a tím k jeho poškození).
Teprve získání dalších finančních injekcí vedlo v červnu 2017 k rozhodnutí práce na tramvajové trati obnovit, což se stalo skutečností v závěru roku 2018. Regionální vláda na projekt poslala 30 mil. € (cca 765 mil. Kč), dalších 20 mil. € (zhruba 510 mil. Kč) přisypala EU (celkové náklady na opravu rozestavených úseků a dokončení pak byly vyčísleny na 195 mil. €, tedy přibližně 4,9 mld. Kč).
Na trase linky č. 10, jež byla slavnostně otevřena dne 17. 5. 2022 kolem 13:30, se nachází celkem 8 zastávek, z toho tři podzemní. Výstavba se kvůli vynucené přestávce protáhla na rovných 15 let. Pro provoz na trati slouží 7 vozů Bombardier Flexity Outlook, které byly převzaty z dosavadní městské sítě tramvají ve Valancii (čtyři vozy) a z Alicante (tři vozy), v němž provozovatel Metrovalencia rovněž zajišťuje provoz. Mimochodem, název dopravce prozrazuje, že kromě tramvají obhospodařuje i provoz metra, což se odráží i ve značení linek, které jsou pro metro i tramvaje smíšené. Linka 10 tedy není desátou tramvajovou linkou ve městě (v počátcích projektu byla navíc označována jako linka 2), ale čtvrtou po linkách č. 4, 6 a 8.
Tramvaje přeražené na linku č. 10 byly před uvedením do provozu částečně opraveny a přelakovány do nových červeno-bílých barev, které by měly být v budoucnu používány také na dalších dopravních prostředcích ve městě. Přestože se tramvajovou linku podařilo dokončit, bylo rezignováno na její napojení na zbytek tramvajové sítě, a to kvůli vysokým nákladům na stavbu takové propojky (byť se v poslední době hovoří o tom, že by přece jen měla spojovací trať do budoucna vzniknout). Jelikož je nutné zajišťovat na trase údržbu vozidel, bylo vybudováno alespoň malé provizorní depo, které může nižší stupně údržby zajišťovat.
Projet celou linku, jež je vedena na vlastním tělese a v místech křížení s komunikacemi využívá preferenci, trvá 17 minut. Interval je v současné době celodenně 15 minut, provoz je zajišťován zhruba od 5:30 do 23:00.