Menu

Po Pescaře se projel trolejbus

Trolejbus se projel na baterie. Bude to i budoucí praxe nebo se někdy dotkne drátů? (foto: Comitato strada parco bene comune)
Trolejbus se projel na baterie. Bude to i budoucí praxe nebo se někdy dotkne drátů? (foto: Comitato strada parco bene comune)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 02. 2023 20:37
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Ve středu 22. února 2023 kolem 16. hodiny vyjel do ulic Pescary trolejbus Van Hool Exqui.City 18, a to za doprovodu jednoho policejního auta a tří policejních motorek. Trolejbus ev. č. 05 zamířil na BRT koridor vedený do Montesilvana, jehož plánovanému zprovoznění v tomto roce zabránil na konci loňského roku  správní soud regionu Abruzzo, u kterého uspěli odpůrci trolejbusů. Státní radě (Consiglio di Stato) bylo Pescarou dodáno odvolání čítající 34 stran. V něm se město odvolává na škody, které by pro město nastaly, pokud by Státní rada potvrdila rozsudek odvolacího soudu. Dosud mělo být do trolejbusového projektu, poprvé zamýšleného v roce 1992, včetně studií a pořízení vozidel napumpováno okolo 31 mil. EUR.

Primátor Carlo Masci, který se vezl v daném trolejbuse spolu s radním pro mobilitu Luigim A. Masciou, prohlásil, že v těchto dnes začalo testování nových trolejbusů, které dosud stály bez užitku v garáži, a zkouška z 22. února měla za cíl prověřit kapacitu baterií. Po ujetí 8,3 km, které nebyly výhradně po ulicích budoucí trasy mezi Pescarou a Montesilvanem (vzdálenost mezi koncovými body zamýšlené linky je krapet kratší), uvedl, že vybito bylo jen 31 % a trolejbusy tak nemají kapacitu baterií dostatečnou jen na 4 km autonomní jízdy a stejně tak dementoval, že by vozy měly nějaké problémy s nabíjením, což byly informace, které uváděli odpůrci. Ti však oponují jen tím, že se opírají o informace, které měl městu poskytnout samotný výrobce a že se baterie budou chovat v běžném provozu jinak, než při demonstrační cestě na začátku životního cyklu baterií. 

Primátor Masci prohlásil, že nepohřbí práci svých předchůdců a trolejbus je pro město prostředkem jeho budoucí mobility. Nicméně v realitě není trolejbusu dávána taková priorita, jak Masci tvrdí, pro další léta totiž Pescara naplánovala zatím nákup jen dvou dalších trolejbusů, zatímco elektrobusů míní nakoupit o něco více. Radnice má sice v plánu stavět minimálně dvě další trolejbusové tratě, ale zároveň samotný primátor tento týden připustil, že by se město do budoucna mohlo obejít bez sloupů trolejového vedení. I ve světle tohoto vyjádření a možného neúspěchu u Státní rady, po kterém by byla trať na další léta bez nového posouzení vlivu na životní prostředí a jiných úprav vyžádaných odvolacím soudem „mrtvá“, je tedy otázkou, zda se budou vůbec někdy nové trolejbusy pod trolejemi v Pescaře prohánět. Ostatně zkoušky pod trolejemi nejsou zatím v plánu, a dlouholeté zkušenosti z Itálie ukazují, že tamní města ráda provozují trolejbusy na drahý a hlučný dieselagregát, nebo je nahrazují autobusy, než aby musela trolejového vedení využívat. Ostatně i v Avellinu, dosud neschopném zprovoznit svůj nový trolejbusový systém (po letitém zpoždění nevyšel loni srpnový, říjnový, listopadový, prosincový a letos i lednový a únorový termín a nově je teď slibován březen) a přitom plánujícím další trolejbusové tratě, před pár týdny zaznělo, že by si mohlo město místo trolejbusů pořídit elektrobusy. 

 

Podobné články