Menu

Pod Hněvín zamířily další autobusy SOR NS

Přímo na titulek si dovolíme navázat prvoligovým snímkem vozu ev. č. 58 projíždějícím ulicí Okružní na lince 5. Kromě ikonického novogotického hrádku Hněvín ležícím na stejnojmenné hoře je v rámci fascinující scenérie k vidění i Chemopetrol, litvínovská sídliště či Krušné hory. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Přímo na titulek si dovolíme navázat prvoligovým snímkem vozu ev. č. 58 projíždějícím ulicí Okružní na lince 5. Kromě ikonického novogotického hrádku Hněvín ležícím na stejnojmenné hoře je v rámci fascinující scenérie k vidění i Chemopetrol, litvínovská sídliště či Krušné hory. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Stáhnout PDF
Autobusy
22. 07. 2021 19:00
Matěj Stach
3 minuty čtení

DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova pokračuje v obnově svého parku autobusů. Drží se přitom v zaběhlých kolejích a už potřetí za sebou nakoupil libchavské stroje NS 12 diesel – stejně jako minule v počtu čtyř kusů. Celkem jich už vlastní 13. Nové autobusy podnik vyšly na 21 253 000 Kč bez DPH, proti loňské dodávce tak dvojměstský dopravce ušetřil přes půl milionu korun a navrch získal o 2 roky delší záruku.

Po masivních nákupech nových vozů SOR NB 12 CITY z období mezi lety 2012 až 2017 je mostecko-litvínovský DP i nadále naladěn na libchavské vlně. Už pozvolnější obnova autoparku se znovu rozeběhla po roční přestávce na začátku října 2018, kdy společnost vypsala tendr na dodání 5 kusů nových nízkopodlažních autobusů s požadovanou životností 12 let. 90% váhu při hodnocení kritérií měla cena, zbylých 10 % poté připadalo na délku záruční doby vozů bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Na tento první neúspěšný pokus navázala zveřejněním ve Věstníku veřejných zakázek ke dni 6. 12. 2018 soutěž druhá, jíž ovládl bez boje SOR Libchavy se svým modelem NS 12 diesel a nabídnutou zárukou 48 měsíců. Smlouva počítající s dodáním vozů do konce roku 2019 byla uzavřena k 20. únoru stejného roku.

Další fotografií se přesuneme přímo pod Hněvín, a sice do mostecké části Zahražany. Při najíždění do stejnojmenné zastávky byl na lince 17 zvěčněn loni v březnu mostecký SOR NS 12 diesel ev. č. 55. (foto: Petr Nevyhoštěný)

Cena za kompletní dodávku pětice strojů dosáhla výše 25 613 000 Kč bez DPH, kdy jeden vůz vyšel na 5 048 000 Kč. Hravě se tak vešla do předpokládané hodnoty zakázky činící 27,5 milionu Kč bez DPH. Dále se do částky promítla suma za dodání servisního nářadí a diagnostického zařízení či poplatek za proškolení personálu. Do Mostu autobusy fyzicky dorazily v měsíci listopadu, načež se jeden z vozů (ev. č. 56) představil i na veletrhu CzechBus. Vzbudil zde přitom velký ohlas, neboť jeho čelní sklo ozdobila hláška Dycky Most! z humoristického seriálu MOST! České televize vysílaného v premiéře na začátku roku 2019. Novým autobusů byla přidělena evidenční čísla 54 až 58, na linky poté vyrážejí z mosteckých garáží.

V podobném duchu se neslo rovněž další výběrové řízení na 4 shodně specifikované vozy vypsané k 7. listopadu 2019, přičemž v tomto případě byla smlouva mezi oběma stranami uzavřena 22. ledna 2020. V tomto případě libchavský výrobce odhadovanou hodnotu 20 400 000 Kč bez DPH naopak přestřelil. Hodnota kontraktu se tu zastavila na 21 769 000 Kč bez DPH, po odečtení už jednou vyjmenovaných položek vychází tedy jeden vůz na 5 349 000 Kč. Lhůta pro dodání autobusů byla stanovena na 20. prosinec 2020, reálně vozy dorazily s předstihem opět v průběhu listopadu. Čtveřice autobusů obdržela ev. č. 59 a 70-72 a zatímco evidenčně první dvojice vozů zase putovala do mosteckých garáží, zbylé SORy našly útočiště v Litvínově.

Na posledním uskutečněném veletrhu CzechBus se mezi 26. a 28. listopadem 2019 představil i zlidovělou seriálovou hláškou ověnčený vůz ev. č. 56 z první série. (foto: Matěj Stach)

Mezitím už podnik vyhlásil v pořadí druhé výběrové řízení na čtveřici autobusů, které se ve Věstníku veřejných zakázek objevilo 26. října 2020. Vzhledem ke skutečnosti, že primárně o této sérii vozů má pojednávat dnešní článek, je už nyní jasné, že se výhercem opět stal libchavský SOR. Ten dodal autobusy SOR NS 12 diesel s jedním diagnostickým zařízením a servisním nářadím za 21 253 000 Kč bez DPH, jeden exemplář tak v přepočtu vyšel levněji než v předchozím případě – podnik za něj zaplatil jen 5 220 000 Kč. Navrch došlo i k prodloužení záruky, jež byla oproti předešlým várkám nabídnuta ne 48měsíční, nýbrž šestiletá (72 měsíců). Rovněž třetí smlouva za sebou počítala s dodáním autobusů do měsíce prosince (konkrétně do 3. 12.), pod Krušnými horami se ovšem vozy objevily již nyní v červenci. První pár nových autobusů (ev. č. 73 a 74) připadne garážím v Litvínově, druhá polovina reprezentovaná vozy ev. č. 75 a 76 zůstane Mostu. Do provozu vozidla zasáhnou obratem.

V rámci druhé dodávky z roku 2020 zavítaly vozy NS 12 diesel i do litvínovského provozu. Na obrázku z 1. dubna 2020 přijíždí na výlukově trasované lince 13 do zastávky Technické služby stroj ev. č. 72. (foto: Petr Nevyhoštěný)

Mostecké autobusy SOR NS 12 diesel jsou poháněny standardním agregátem od FPT Industrial o výkonu 210 kW (známým také jako Iveco Tector 7) v souhře s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF EcoLife. Exteriér třináctky autobusů je pojat v tradičním žluto-bílém schématu s červenými nárazníky. Podobně je na tom i salon vozů, který užitím červené podlahové krytiny se žlutými hranami rovněž navazuje na nákupy autobusů či tramvají z posledních let. Pro cestující nabízí interiér celkem 28 skořepinových sedadel, z nichž je hned 12 přístupných bez nutnosti překonávat schody. Uvnitř vozu jsou dále k nalezení dva LCD panely zobrazující informace o trase, kamerový systém a u vybraných míst k sezení navíc také USB zástrčky určené pro dobíjení drobné elektroniky. Později objednávaná vozidla disponují i automatickým sčítáním cestujících. Co ovšem ve všech třinácti autobusech zcela chybí, je celovozová klimatizace. Jejího efektu si může užívat pouze jízdní personál.

V souvislosti s dodáním novým autobusů už DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova odstavil, navzdory probíhající výluce na meziměstské tramvajové trati, starší dvoudveřové autobusy Irisbus Crossway LE 12M ev. č. 163, 164, 519 a 522 z roku 2008. Jedná se o vozy, které byly původně pořízeny pro zajištění výkonů na regionálních linkách v rámci Ústeckého kraje. Z těch byly staženy po „zelené revoluci“ v krajské dopravě na přelomu roků 2014 a 2015 a vzhledem k jejich částečné nízkopodlažnosti, na rozdíl od středněpodlažních sourozenců, dále uplatněny na trasách MHD po Mostě i Litvínově. V provozu po letošním létě zůstane ještě 6 srovnatelných vozů se stejným životopisem – dva pochází z roku 2008 a zbylé čtyři byly vyrobeny 2010.

Podobné články