Menu

Polský Autosan je stále na prodej

Autosan vedle dieselových autobusů a plynových vozů (včetně vozů na zkapalněný zemní plyn) nabízí také své elektrobusy. Dosud vyrobil a předal 15 vozů, a to do Częstochowé. (foto: Autosan)
Autosan vedle dieselových autobusů a plynových vozů (včetně vozů na zkapalněný zemní plyn) nabízí také své elektrobusy. Dosud vyrobil a předal 15 vozů, a to do Częstochowé. (foto: Autosan)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 08. 2021 20:30
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V roce 2016 byl tradiční polský výrobce autobusů – společnost Autosan – převzat konsorciem firem spadajícími pod skupinu PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), čímž se majitelem stal de facto stát. Předtím se firma dostala do úpadku (v r. 2013) a tři roky byl pro ni marně hledán kupec. I přes určitou stabilizaci v uplynulých pěti letech ale firma stále nemá vyjasněnou a zajištěnou budoucnost. Její prodeje jsou nízké (loni předala zákazníkům necelých šest desítek městských vozů) a v současné době panují obavy, zda bude firma splnit své závazky ve vztahu k velké zakázce na dodávku 90 LNG autobusů (tedy na zkapalněný zemní plyn) pro Varšavu.  

Když PGZ (resp. konsorcium firem HSW a Pit-Radwar, které jsou součásti PGZ) přebírala v roce 2016 Autosan, byla jako budoucí náplň výrobního programu vedle autobusů uváděna i zbrojní výroba. Na rozdíl od Jelcze, kde byla výroba autobusů zcela uťata a výrobní program přešel výhradně na zbrojní produkci, se u Autosanu výroba obrněnců pro armádu nikdy nerozběhla a společnost zůstala věrna segmentu produkce autobusů. Tím ale postrádá smysl její příslušnost pod skupinu polských zbrojovek, byť nějaké subdodávky pro potřeby armády přece jen firmu zajišťuje (např. výrobu nástaveb, kabin a přívěsů pro vozidla polské armády) a uspěla i v soutěži na dodávku autobusů pro polské vojsko.  

Nicméně předpokládaná výroba obrněné techniky (stejně jako v Jelczi) se Autosanu vyhnula. Proto jeho majitelé zahájili proces prodeje akcií s cílem přilákat investora, který by pomohl výrobu rozšířit. Od roku 2016 sice byla prostřednictvím nových majitelů investována do rozvoje společnosti více než půl miliarda českých korun (89,73 mil. zlotých), to však pro dlouhodobé přežití výrobce na náročném trhu nemůže postačovat.

Už v roce 2019 probíhala jednání o předání společnosti od PGZ do struktur PGE. Jak už podobnost zkratky napovídá, také v případě PGE se jedná o firmu, kterou kontroluje z většiny (57,39 %) polský stát. Jejím hlavním zaměřením je distribuce a výroba elektrické energie (včetně těžby vstupních surovin). PGE, tedy Polska Grupa Energetyczna, ale nabídla za společnost podle současných vlastníků příliš nízkou sumu, a tak jednání v prosinci 2019 skončila.

Pátrání po případném novém investorovi tak bude pokračovat.

Podobné články