Menu

Polský Olsztyn shání další nové tramvaje

Tramvaje Solaris Tramino a Durmazlar Panorama v polském Olsztyně. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje Solaris Tramino a Durmazlar Panorama v polském Olsztyně. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
30. 06. 2024 18:31
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Jediné polské město, které zvládlo v novodobé historii do úspěšného konce dotáhnout plány na zavedení tramvají, vypsalo soutěž na doplnění stávající flotily vozového parku. Vítěz tendru může dodat až 14 vozů, většinu objemu ale tvoří opce, fixně si hodlá dopravce objednat jen 6 vozů.

V Olsztyně bychom nalezli tramvaje od dvojice producentů – Solaris vyrobil a dodal pro zahájení provozu před devíti lety 15 vozů Solaris Tramino S111o, na které v letech 2020 až 2022 navázaly tramvaje tureckého výrobce Durmazlar (model Panorama), kterých město obdrželo dvanáct. Přes počáteční problémy se zaváděním tureckých vozidel do provozu (pro Durmazlar šlo o vůbec první zakázku mimo mateřskou zemi) se nakonec ukázala technika z Anatolie jako spolehlivá a dopravce nezastíral zájem pořídit i dalších dvanáct vozidel, které si mohl přikoupit v rámci opce.

Turecký producent ovšem požadoval navýšení kupní ceny, protože od roku 2018, kdy byl původní kontrakt uzavřen, došlo v důsledku covidové krize k růstu cen a Durmazlar již nebyl schopen zakázku za dříve uzavřených smluvních podmínek realizovat. Tramvaje přitom byly opravdu za hubičku – základní kontrakt počítal s cenou za jednu pětičlánkovou tramvaj o délce cca 32 m odpovídající zhruba 40 mil. Kč a tramvaje z opce měly být dle původních smluvních ujednání ještě levnější. Navýšení, které Durmazlar žádal, nebylo nikterak vysoké – v první etapě chtěl docílit zvýšení o pouhých 5 % kupní ceny, později měl tento požadavek sice o něco nabobtnat, přesto by nákup tramvají zůstal pro Olsztyn výhodný. Město se ale zdráhalo do zvýšení ceny pouštět, a nakonec jej počátkem loňského roku odmítlo. Tím si ovšem zavřelo dveře k rychlému doplnění vozového parku, o které stálo v souvislosti s výrazným rozšířením tramvajového provozu, k němuž došlo v závěru loňského roku.

Pro možné posílení tramvajového provozu (i v souvislosti s dalšími plány na dostavění sítě) byl v červnu 2024 vypsán tendr počítající s dodáním 6 tramvají fixně a 8 v rámci opce, kdy každá odvolávka může zahrnovat vždy min. dva kusy. Součástí dodávky má být také servis vozidel, sady nářadí a dalšího potřebného údržbového vybavení. Celková odhadovaná hodnota zakázky činí 268,3 mil. zlotých bez DPH, tj. cca 19,16 mil. zlotých na vůz, což je přibližně 111 mil. Kč. Tato částka je ale zkreslena právě poskytováním servisních činností a požadavky na vybavení vozovny, samotný jeden vůz by měl vycházet na přibližně 70,85 mil. Kč, což je i tak výrazně více, než na kolik by Olsztyn vyšly tramvaje od Durmazlaru při akceptování jím požadované navýšené kupní ceny.  

Nové tramvaje mají mít délku od 29 do 33 m, šířku 2,5 m (což je pro Polsko netypické a Olsztynu to dlouhodobě snižuje zájem ze strany polských producentů) a mají mít podíl nízké podlahy alespoň 70 %. Vozidla mají být tradičně obousměrná (vzhledem k absenci smyček), na každé straně se má nacházet 5 až 6 dveří, z nichž však mohou být pouze krajní jednokřídlé. V případě, že by bylo použito pětidveřové provedení, musí být všechny dveře dvoukřídlé.

Nabídky mohou zájemci podávat do 30. 7. 2024. Nejvyšší váhu má cena (50 %), které sekundují technické parametry (35 %) a délka záruky (15 %). Na dodání vozů prvních 6 vozů bude mít výrobce čas pouze do 15. 6. 2026, a to kvůli termínu čerpání dotace. Zbylá vozidla mohou být dodána max. do 72 měsíců od podpisu smlouvy, pakliže dopravce opci (alespoň částečně) využije.

Podobné články