Polský Rybnik se stane dalším provozovatelem elektrobusů z produkce španělsko-polské společnosti Solaris Bus & Coach. Již na jaře 2022 má do ulic tohoto slezského města vyjet celkem 16 elektrobusů, z toho 5 bude v článkovém provedení, zbylých 11 bude odpovídat standardní 12m variantě Urbino 12 electric. Provozovatelem vozů bude dopravce KŁOSOK Sp. z o. o. sp. k.
KŁOSOK provozuje autobusovou dopravu ve městě již dnes, přičemž v jeho flotile bychom mj. nalezli české autobusy SOR NB 12 CITY a SOR NB 18 CITY. Výběrové řízení na provoz veřejné dopravy v následujících deseti letech přilákalo trojici účastníků, přičemž jednou z podmínek tendru bylo nabídnout ekologické autobusy, což podle představy města znamenalo buďto autobusy na elektřinu, nebo na stlačený zemní plyn (CNG), případně zkapalněný zemní plyn (LNG). Povinný byl elektrický pohon pouze u dvou vozů, konkrétně dvojice minibusů, u všech ostatních (5 článkových vozů, 5 midibusů a 11 sólo vozů) byla volba technologie na provozovateli.
KŁOSOK se rozhodl vsadit na elektrobusy, přičemž Solaris oznámil, že většinu z těchto autobusů (16 vozů) dodá právě on (dodavatelé zbylých vozidel prozatím nebyli specifikováni). Smlouva s dopravcem předpokládá, že převezme provoz MHD od 1. 1. 2022 a bude ji provozovat do konce roku 2031. Je však jasné, že dopravce bude muset ještě několik měsíců pokračovat se stávající flotilou autobusů, protože elektrobusy budou dodány teprve v březnu 2022. Elektrická Urbina mají být vybavena bateriemi určenými primárně pro pomalé nabíjení. V případě 12m vozů budou použity baterie o kapacitě elektrické energie již 440 kWh, v případě 18m vozů půjde o 500 kWh. Vozidla budou vybaveny nápravami s elektromotory v nábojích kol.
Ve výbavě nebude chybět klimatizace salónu cestujících, interkom pro komunikaci mezi řidičem a cestujícími, LED světla s natáčením, dešťové a světelné senzory, nebo například tzv. systém AVAS, který má akusticky varovat chodce o přítomnosti elektrického vozidla.