Menu

Poslední arménská Škoda 14 Tr končí. Jerevan představil nové trolejbusy

Zhongtong vyrobil svůj první trolejbus v roce 2013. Ze zahraničních kontraktů měl dosud zářez pouze v Mexiku, kam dodal 14 vozů. To se nyní změnilo s dodávkou 15 vozů pro Jerevan. (zdroj: město Jerevan)
Zhongtong vyrobil svůj první trolejbus v roce 2013. Ze zahraničních kontraktů měl dosud zářez pouze v Mexiku, kam dodal 14 vozů. To se nyní změnilo s dodávkou 15 vozů pro Jerevan. (zdroj: město Jerevan)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
28. 10. 2024 19:20
Libor Hinčica, Artavazd Khachatryan
2 minuty čtení

Už jen dny či týdny provozu by měl mít před sebou poslední trolejbus Škoda 14 Tr v arménské metropoli Jerevanu, který prozatím stále vozí cestující. Místní dopravní podnik představil dne 13. 10. 2024 flotilu nových trolejbusů čínského výrobce Zhongtong, které si objednal počátkem letošního roku a které by měly být do provozu uvedeny zhruba od poloviny listopadu, čímž se uzavře kapitola provozu československých trolejbusů v někdejší Arménské sovětské socialistické republice.  

Připomeňme, že jerevanský trolejbusový provoz dlouhá léta strádal v důsledku nedostatku finančních prostředků, přičemž se zabýval i možností nákupu ojetých vozidel. Peněz byl ovšem tak zoufalý nedostatek, že město nebylo s to zajistit ani náklady na převoz trolejbusů z Evropy do Arménie. S ohledem na velmi úzké vazby této zakavkazské země s Čínskou lidovou republikou se nakonec podařilo zajistit obnovu vozového parku trolejbusů až v roce 2023, kdy bylo pořízeno prvních 15 vozů z produkce Yutongu (typu ZK6128BEVG). Na ně letos navázala další objednávka z Říše středu, opět na 15 kusů, tentokrát však nikoli od Yutongu, ale Zhongtongu, pro který se po 14kusové dodávce pro metropoli Mexika jednalo o teprve druhý exportní úspěch. Všechny další trolejbusy, které firma od roku 2013 vyrobila, nalezly uplatnění na domácí (čínské) půdě.

Pohled do interiéru trolejbusu Zhongtong LCK6126E. (zdroj: město Jerevan)

Prvních deset trolejbusů Zhongtong LCK6126E bylo do Jerevanu převezeno na silničních trajlerech dne 12. 10. 2024, krátce na to následovaly další čtyři vozy a na dodání posledního se v době uzávěrky článku (28. 10. 2024) stále čeká. Výrobce ke svým trolejbusům žádná technická data na webových stránkách vůbec neuvádí (produkci trolejbusů dokonce neinzeruje vůbec), stejně tak nebyly poskytnuty žádné bližší informace ze strany budoucího provozovatele, takže prozatím nemůžeme čtenářům přinést bližší údaje stran kapacity baterií (a řešení konceptu elektrické výzbroje), obsaditelnosti ani rozměrů vozidel. Kromě nových trolejbusů si Jerevan objednal u Zhongtongu také početnou flotilu nových midibusů, konkrétně 171 kusů, z nichž prozatím do města dorazilo 79 vozů.  

Detail trolejbusových botek na vozech Zhongtong LCK6126E v Jerevanu. (foto: město Jerevan)

Se zařazením nových trolejbusů od Zhongtongu se počítá zhruba od poloviny listopadu 2024, čímž by se měl zpečetit osud posledního provozního vozu Škoda 14 Tr. Konec československých trolejbusů byl avizován již při příchodu předchozí série, dopravce ovšem překvapivě přistoupil k posílení provozu, takže se bez „čtrnáctek“ navzdory předpokladům neobešel. V současné době mají být provozní tři vozy, z nichž však jeden (ev. č. 06; donedávna jako ev. č. 08) slouží jen jako služební pro odtahování vadných vozů z linky, jeden (rovněž ev. č. 06, avšak tento vůz nesl uvedené číslo i dříve) je provozní jen teoreticky a poslední – ev. č. 62 s netradiční úpravou s čely z francouzského trolejbusu Berlietu ER 100 – stále slouží na linkách MHD.

Doplňme, že Jerevan v posledních měsících kromě do nákupu nových trolejbusů investoval také do údržby starších ruských trolejbusů LiAZ 5280 a 52803 z roku 2008, z nichž se již zhruba polovina dočkala opravy karoserie, nového lakování (při respektování původních barev vozidel) i oprav interiéru, což obrazu trolejbusové dopravy ve městě významně prospělo.  

Podobné články