Ještě před dvěma lety bychom nalezli v Polsku více než dvě desítky legendárních autobusů Ikarus 280 z produkce slavného maďarského výrobce. Čas však neúprosně běží dále, a tak dnes zůstává v zemi našeho severního souseda už jenom jediný vůz.
Dodávky Ikarusů 280 do Polska byly zahájeny v roce 1974, kdy první vozy převzal dopravce WPK Katowice. Nejednalo se ale o vozy podle polských požadavků, ale o autobusy v exportním provedení pro Německo. Teprve od roku 1978 začala být dodávána modifikovaná verze Ikarus 280.11 určená přímo pro polský trh, kterou záhy vystřídala mírně odlišná verze 280.26 dodávaná v letech 1979–92 (s uzavřenou kabinou řidiče a zvětšenými větracími otvory). Postupně se však v polských městech objevila také celá řada dalších verzí (například 280.33 pro SSSR, 280.46 s československou automatickou převodovkou Praga 2M70, 280.57 s motory s turbodmychadlem, 280.70 s automatickými převodovkami Voith nebo ZF atp.). Poslední vozy Ikarus řady 280 byly do Polska dodány v roce 1998 (v celkovém počtu 62 kusů). Podle známých statistik mělo Polsko odebrat celkem 7 208 článkových Ikarusů 280 a zhruba 3 600 příbuzných sólo vozů Ikarus 260.
Úplně poslední vůz Ikarus 280 v pravidelném provozu v Polsku bychom nalezli ve službách dopravce MZK Kedzierzyn-Kozle (Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu Sp. z o.o.). Město ležící v Horním Slezsku je zhruba hodinu a čtvrt jízdy autem z Ostravy (77 km). Autobus je reprezentantem typového provedení 280.57 (tedy verze s turbodmychadlem a nese výrobní číslo 280.57.1389.91. Do služeb veřejné dopravy byl zařazen před 29 lety – v roce 1991. Provozován je pod ev. č. 312. Mimoto je ve městě ještě k vidění i jeden vůz Ikarus 260 (přesněji Ikarus 260.73A z roku 1995) ev. č. 208.